0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag kan inte säga något om skillnaden mellan dessa pumpar däremot vet jag att FD35 kan gå både högre och lägre i effekt än FD25.
HejJag funderar på att byta ut min gamla Hitachi och flytta den till garaget. Den har gått snart 6 vintrar. Grabben pajade fläkten med en slaskboll för något år sedan och nu tycker jag att utedelen börjar vibrera mer och mer och mer. Jag vill kunna köra på dellast ännu lägre i temp och ha ännu mer att tillgå vid bister väderlek. Jag vill ha en maskin som ger ca 3 - 3,5 kW vid -15 och som har rejält flås i fläkten. Fläktkapacitet behövs eftersom den sitter i en trappa, på en vägg som har väggar på båda sidor om sig, typ "återvändsgränd". Ska fixa nedgjutet stativ också för att en gång för alla ta bort stomljuden. Har kollat på Bosch EHP 6,0, Mitsubishi FD25 och Toshiba RAS10/13. Boschen har väldigt imponerande värden, Mitsubishin är jäkligt gedigen och välbyggd, Toshiban är bra den också, speciellt på låga kompressorvarv. Jag lutar åt Toshiba just med tanke på dellastegenskaperna, den kommer att dela arbetsplats med en annan värmepump och risken för en braskamin är överhängande. Men räcker fläkten till på Toshiban ? Hur är Boschen (Sharp) ?MVH/Gano
Nej jag har inte själv mätt detta. Ändrade min tidigare post då det inte var så bra skrivet.
HejCOP vid låg dellast och vid låg temp är det som imponerar mest på Boschen. Enligt Dansk Teknologisk Institutt ligger COP på 2,4 vid -18 grader. Sedan kan man gå in på www.scanoffice.se och kolla hur Sharp klarade sig hos VTT och då ligger COP på ca 2 vid ca -20 grader. Vid -25 grader ligger COP på 1,5 och vid -30 är COP=1.MVH/Gano
Hej MgKeaDet är nog ingen större skillnad mellan Sharpklonerna IVT, Sharp, Bosch, E-lux eller Aermec, nej. Har man stort hus är det nog naturligt att uppleva "att den inte ger någon värme". MVH/Gano
Om man har ett litet hus så kommer det lite mer värme ur innerdelen om det är lika kallt ute och lika varmt inne som för det större....