0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vi har snittat 1,5kw/h dom senaste 200 timmarna. Då eldar vi även i braskaminen.122m2 boyta som värms med en 310P via vanliga radiatorer.36kwh/dygn alltsåEdit: Glömde tempen -3/-10*C
Citat från: tokfia skrivet 20 januari 2010, 10:47:44Vi har snittat 1,5kw/h dom senaste 200 timmarna. Då eldar vi även i braskaminen.122m2 boyta som värms med en 310P via vanliga radiatorer.36kwh/dygn alltsåEdit: Glömde tempen -3/-10*CDet låter ju väldigt bra iförhållande till vår förbrukning.Hur ofta eldar du i kaminen?
Jag tycker att vår förbrukning är relativt hög för en villa på 158 kvm (1 1/2 plan) i Gbg området. Men för att du skall få lite info så förbrukar vi mellan 100-140 kWh / dygn nu i januari när ute-temp. har varierat mellan -1 till -10 grader. Elförbrukningen är inkl. hushållsel, därför bör förbruningstalet reduceras med ca 15 kWh.
Citat från: PGillie skrivet 21 januari 2010, 13:44:04Jag tycker att vår förbrukning är relativt hög för en villa på 158 kvm (1 1/2 plan) i Gbg området. Men för att du skall få lite info så förbrukar vi mellan 100-140 kWh / dygn nu i januari när ute-temp. har varierat mellan -1 till -10 grader. Elförbrukningen är inkl. hushållsel, därför bör förbruningstalet reduceras med ca 15 kWh.Jag kan tänka mig att jag skulle hamna på något liknande. Men jag har en LLVP som stöttar FLVP och en rumsgivare som drar ner framledningstempen rejält. Sista dagarna med ett par minus har vi snittat 65 KWH. När det var som kallast var vi uppe på 80 KWH per dygn. Men då får man ta i beaktande att hela övervåningen har direktverkande el + elvärmegolv i badrum både uppe och nere.
Nu på morgonen var det -13. Chofun jobbade på för fullt men jag har satt den på fläktläge 2 eftersom den varvar iväg nått i hästväg på autoläget och det stör faktiskt. Inbillar mig att man sparar lite på lagren i motorn också om man inte låter fläkten gå för fullt. Visserligen kostar motorn bara 769:- hem till brevlådan men ändå. Hade tänkt slippa byta varje år Igår hade vi -3 och idag -13 skall bli intressant att se skillnaden i dygnsförbrukningen vid så tvära kast i tempen.
Har laborerat en del med inomhusgivaren under den sista veckan och det finns en hel del att spara på elpatronsdriften. Har roat mig med att helt enkelt blockera den på dagtid, något som innegivaren iofs också har gjort i praktiken. Jag tänkte att jag skulle tillåta lite större spel på tappvarmvattentemperaturen om det skulle brinna ut i kamin under dagen. Som en följd av dom här projekten så har snittföbrukningen dom senaste 15 dygnen legat på låga 1,1kw/h med utetemperaturer mellan -5/-10*C. Av misstag så glömde jag att ta bort blockeringen igår kväll och imorse kl.8 så hade vi 46*C på tappvarmvattnet. Annars så har pannan legat på dom vanliga 53 graderna, - nån enstaka grad då vi tappat varmvatten.Utetemp var ca:5*C. Under dagen så har vi varit borta och har alltså inte eldat något alls och sedan igår kväll så har vi gjort av med 8kwh (på 18 timmar). Tappvarmvattnet var nere på 31*C (fortfarande utan patron) innan det började vända nu när vi börjat elda igen. Vi har hållit 20*C inne hela dagen så det har inte varit något problem. Provade just att återställa tempen till 53 grader med hjälp av "extra varmvatten-funktionen", det tog 17 minuter (ca:2kwh). Nu skulle jag vilja något slags shemaläggningsfunktion på det här