0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Men det vore väl i praktiken ändå ganska ovanligt om vi skulle få flera tusen millimeter regn under säg en 4-6 månaders period på villatomten, för isf skulle detta givetvis vålla stora fuktskador och problem naturligtvis, men det är antagligen ytterligt få som jämför detta med vattnet från pumparna på detta sätt.
Hej Pipett! Ja jag kan bara instämma till fullo med dig här om detta faktum att det inte finns tillstymmelse till några sådana anläggningar som tar hand om kondens och avfrostningsvattnet från pumparna är minst sagt märkligt tycker jag, borde väl nästan tillhöra standardutrustning till bl.a luftvärmepumpar tycker man. Vore dessutom klart mkt bättre att skicka med en dylik utrustning till pumparna istället för många ggr förekommande andra slags olika prylar som uppmuntran och bonus som inte har ett dugg med vare sig pumpen eller övrigt vad det gäller energi att göra. Men det råder ju väldigt delade meningar om detta med vattnet från pumparna och där en del då tycker att det är fullt jämförbart med lite vanlig nederbörd iform av regn och snö t.ex på villatomten. Men det vore väl i praktiken ändå ganska ovanligt om vi skulle få flera tusen millimeter regn under säg en 4-6 månaders period på villatomten, för isf skulle detta givetvis vålla stora fuktskador och problem naturligtvis, men det är antagligen ytterligt få som jämför detta med vattnet från pumparna på detta sätt. Mvh Raffen.
Tyckte jag fick något reklamblad från www.scanoffice.se om ett tråg av något slag.Gå in på deras hemsida så finns det säkert där under rubriken tillbehör eller liknandeKanske även finns någon här som har köpt därifrån och då även vet vad det kostar
Citat från: Raffen skrivet 17 januari 2010, 16:26:39Hej Pipett! Ja jag kan bara instämma till fullo med dig här om detta faktum att det inte finns tillstymmelse till några sådana anläggningar som tar hand om kondens och avfrostningsvattnet från pumparna är minst sagt märkligt tycker jag, borde väl nästan tillhöra standardutrustning till bl.a luftvärmepumpar tycker man. Vore dessutom klart mkt bättre att skicka med en dylik utrustning till pumparna istället för många ggr förekommande andra slags olika prylar som uppmuntran och bonus som inte har ett dugg med vare sig pumpen eller övrigt vad det gäller energi att göra. Men det råder ju väldigt delade meningar om detta med vattnet från pumparna och där en del då tycker att det är fullt jämförbart med lite vanlig nederbörd iform av regn och snö t.ex på villatomten. Men det vore väl i praktiken ändå ganska ovanligt om vi skulle få flera tusen millimeter regn under säg en 4-6 månaders period på villatomten, för isf skulle detta givetvis vålla stora fuktskador och problem naturligtvis, men det är antagligen ytterligt få som jämför detta med vattnet från pumparna på detta sätt. Mvh Raffen.Men snälla Raffen du menar väl ändå inte att det kondensvatten som blir under en luftvärmepump på 1års drift skulle vara mer än vad som blir från en sommars regnande totalt? Föresten Raffen hur gör du på våren när all snö ska tina bort från tomten? Skottar du tomten ren från snö så den inte tinar och blir till vatten? Nej enligt mig så är denna nojja om kondensvattnet totalt överdriven......det man kan ev gör är väl att ställa en plåt mot väggen om det skulle vara så att avfrostningsvattnet skvätter upp på fasaden om man tex har en träfasad.//Krister
Självfallet vill man inte ha en massa kondensvatten rinnande efter husgrunden. Detta kommer ofelbart, som Raffen så riktigt skriver, att leda till fuktskador. Bort med vattnet från husgrunden alltså.
Ja under förutsättning att den här platonmattan går minst 4-5 meter ut från husgrunden isf, eller helst in till granntomten kanske.