0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
.......Sen vill jag påstå att det bygger väl mest på ren okunnighet egentligen om man placerar en pumpinnerdel på en innervägg ett bra stycke in i huset om det nu inte skulle vara frågan om en extemt svår planlösning i huset isf, och spec inte som i ditt fall med en minst lika lång men avsevärt mkt smalare hallgång som detta skulle bli frågan om isf. Detta innebär ju att det bildas värmelock ännu lättare framför pumpen med stigande innetemperatur som följd i utrymmet och pumpen stänger ned helt alt drar ned fläkthastigheten med en sämre värmespridning som följd. Dessutom skulle du med en dylik placering få en klart mkt sämre värmespridning till både vardagsrummet och köket isf.
Apropå placering ovanför tvättstugan, jag kan nämna att jag förra veckan fick hem en luftavfuktare till tvättstugan, en Mitsubishi MJ-E16VX. Helt grym maskin för övrigt så nu gfinns ingen fukt att flytta ut därifrån. Kanske ska ta upp den den övervåningen emellanåt för att sänka luftfuktigheten även där? Jag har funderingar på två pumpar, men tänkte då placera en på övervåningen, vet dock inte var. Ett av sovrummen blir brutalt varmt på sommaren och det vore flott och kunna kyla det.
30% luftfuktighet i varm eller kall luft är 30% luftfuktighet, men varm fuktigt luft vill kondensera på kalla ytor.Men frågan är hur fukten tar sig från boendeutrymmet ut på vinden?Vi har likadant, kör vi köksfläkten fullt, så kommer kalluft in på den toalett som ej har backspjäll./A.
....Lösningen är att täta diffusionsspärren. Går det inte att få absolut tät får du antingen följa Raffens linje med massor av ventilation så att kallt blåser bort varmt. Men på egen risk då det kan vara svårt i praktiken beroende på hur vinden ser ut.Mitt alternativ är att höja temperaturen på vinden lite grann (på valfritt sätt) och komplettera med bra ventilation ut. Dvs låta den gamla hederliga "självdragsmotorn" göra jobbet. Varmluft stiger och passerar ut genom högt placerade sidoventiler eller takventiler. Minimera takfots ventilationen som annars kyler ned vinden och gör så att självdraget avstannar. Även detta på egen risk, bör tilläggas. Måste göras rätt för att fungera. Och eventuellt kan höjningen av temperaturen uppfattas som onödigt kostsam.
Det viktigaste är att inte få upp inomhusluften till en kall vind.