0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
På ena sidovinden är det lokalt fuktproblem mellan tre takstolar i mitten av huset. Där rinner vattnet längs råsponten (taket är tätt). På sidorna av dessa takstolar är det torrt. Innedelen råkar vara placerad under där det finns fuktproblem. Dessutom i en rätt trång hall där det stannar mycket varmluft. Kan den varma luft som produceras stiga upp genom innertaket, ångspärr, genom isoleringen (inte jättetjock, normalt för ett hus byggt 71) och kondensera på råsponten? Jag tycker det låter osannolikt men inte alla i familjen håller med... Har nån annan råkat ut för nåt liknande?Jag tror problemet kommer från att proppskåpet vätter ut mot sidovinden med massa otäta vp-rörgenomförningar, precis där problemen är som störst.Kanske är denna fråga felpostad och ska vara på ventilationssidorna, men eftersom frågan här gäller värmepumpen kör jag den här.Eftersom pumpen händelsevis är paj och jag ska köpa en ny kanske det kan vara idé att fundera över placeringen. Synpunkter mottages tacksamt. Kan placering över ingången till köket vara vettig? Så att luften når hallen, badrummet, trappan (och förhoppningsvis övervåningen), tvättstugan och de två sovrummen. Köket offras då.
Citat från: connybloom skrivet 16 januari 2010, 20:35:53Spontant tycker jag att innerdelens placering kanske är bäst i hallen ovanför öppningen till köket. Då når luftströmmen alla rum men köket blir lidande förstås. Alltid en kompromiss med en LL-pump i hus med många rum. Raffen: Där blir det väl ingen värmepropp??
Varning, varning, varning för att följa Raffens råd för ökad takfotsventilation! Leder utan tvekan till omfattande och ökande fuktskador. Läs ex.vis Svenska byggnadsvårdsföreningens råd:http://www.byggnadsvard.se/index.php?option=com_content&view=article&id=473:tillaeggsisolera-men-inte-foer-mycket&catid=44:isolering&Itemid=68 "God ventilation på vinden och breda luftspalter i snedtak ansågs nyligen vara ett bra sätt att transportera bort fukt, men enligt en rapport från SP, Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut, är det bättre att istället ventilera så lite som möjligt för att på det sättet höja temperaturen i vindsutrymmet. Att kosta på sig ett litet värmeläckage såsom det alltid har varit i äldre hus är inte heller längre främmande. Man talar nu om att isoleringen i nya vindsbjälklag bör vara maximalt 30 centimeter." ellerhttp://www.lfs-web.se/mogelpavaxt-vind.htmDet MÅSTE läcka lite varm inneluft upp till en kallvind gärna kombinerat med en vedbrasa i en öppen spis eller hellre i en brasugn då och då om man har skostenen kvar från oljepannetiden.I ditt fall läcker det säkert upp varm fuktig luft som ej passerar ngn fuktspärr varför inte i genomföringarna (täta) eller vid trapphuset som Art Deco tipsar om som ganska enkelt går att åtgärda. Men ÖKA inte uteluftsventilationen som Raffen tipsar om då det ökar problemen då kall fuktig uteluft inte skall in i en kallvind av din konstruktion. Raffen grundar sina råd från ETT objekt, nämligen sitt eget hus, men brukar ibland och så småningom berätta att han då dessutom gjort en serie andra ändringar på vindskonstruktionen också.