0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
att golven inte blir varma-eller inte upplevs som varma, beror på att du har golvvärme, inte värmegolv. det är skillnad.Värmegolv är till för komfort i klinkrade utrymmen som hall, badrum m.m. där kör man ut varmare vatten än vad som behövs för att hålla rummet varmt bara för att få golvet att kännas varmt i alla lägen.Golvvärme har till uppgift att hålla rummet varmt, alltså upplevs inte golven alltid varma.
Hur menar du? Om man kör ut varmare vatten än vad som behövs så blir det väl varm i rummet? Det kallas alltså värmegolv och är inte till för att värma rummet
Hej Jonas,Jag har köpt en IR-termometer (hyggligt billiga på Jula, Biltema etc) och mäter vilken returtemp som resp slinga har på fördelaren. Om du vill ha samma rumstemp i alla rum skall alla slingor ha samma returtemp. Tex en lång slinga skall ha större flöde (mer öppen ventil) än en kort men samma returtemp, tappar en slinga mer temp än övriga bör du öka flödet genom att öppna ventilen 1/4 varv i taget och mäta efter 24 timmar, annars kommer detta rum att vara kallare. Att du känner värmen i klinker bättre än trägolv är helt naturligt, klinker leder värme (och kyla) mycket bättre än trä. I min hall, tvättrum och på toaletterna slår värmen igenom snabbt, där finns klinker och kakel. Jag har även justerat upp flödet i dessa rum så Dt är mindre än i övriga rum för att få det x-tra varmt. Nu med -4 ute har jag 34 ut från VP, när jag mäter med IR-termometern har jag ca25gr på trägolven och ca27 på klinker/kakelgolven, trägolven känns inte varma men inte heller kalla medans klinker och kakel känns varma. Har 360, byggår 2006, golvvärme i betongplatta, kör på kurva 5-0, bor i Blekinge, 135m2, 20gr och 11500kWh.När kollade du senast trycket i gummiblåsan exp.kärlet? Sitter en liknande cykelventil på tanken längst ner, och den skall hålla tillräckligt tryck för att systemet skall fungera, levereras med 0,5 bar. Töm trycket med säkerhetsventilen, mät och pumpa vid behov. Förövrigt väldigt dåligt beskrivet i manualen. Jag kan tro att ditt snabba tryckfall kan bero på att du inte har något vidare tryck i blåsan. Andra alternativet är läckage i säkerhetsventilen vars kvalite är dålig. 21000kWh låter mycket, vad har bror din, han med de varma golven?/THJH
Man har nog inte golvgivare i vattenburna system som är tänkt att vara huvudvärmekälla för en hel bostad.