0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
jag tror ni pratar om olika saker vp diff och panndiff
och jag förstår inte dejvad har framledningstempen med vv att göra?nej jag ref.inte till temp nedre panna,vi pratade väl om start/stopp diff?men som jag tidigare skrev så kan jag bara ref. till min egna anl.kommer inte ihåg gr.när jag höll på med det i höstas,men jag ger ett ex.Panna 50gr start/stopp diff 5gr värme började produceras vid 45gr till 50gr.Panna 50gr start/stopp diff 10gr värme började produceras vid 40gr till 50gr.Ungefär så funkar min anl.om det är rätt eller fel kan jag inte säga,för mej är denna funktion överflödig så igentligen bryr jag mej inte om det är rätt eller fel på min anl.jag har fina värden på antal start och stopp per dygn,men för andra kanske denna funktion är guld värd,finns det flera som vet hur denna funktion ska fungera,kan ju trotts allt vara kul att veta om något är snett med min anl.Ha dé
Citat från: T.Johansson skrivet 09 januari 2010, 10:51:35och jag förstår inte dejvad har framledningstempen med vv att göra?nej jag ref.inte till temp nedre panna,vi pratade väl om start/stopp diff?men som jag tidigare skrev så kan jag bara ref. till min egna anl.kommer inte ihåg gr.när jag höll på med det i höstas,men jag ger ett ex.Panna 50gr start/stopp diff 5gr värme började produceras vid 45gr till 50gr.Panna 50gr start/stopp diff 10gr värme började produceras vid 40gr till 50gr.Ungefär så funkar min anl.om det är rätt eller fel kan jag inte säga,för mej är denna funktion överflödig så igentligen bryr jag mej inte om det är rätt eller fel på min anl.jag har fina värden på antal start och stopp per dygn,men för andra kanske denna funktion är guld värd,finns det flera som vet hur denna funktion ska fungera,kan ju trotts allt vara kul att veta om något är snett med min anl.Ha dénär pumpen går på fastkondensering så blir det som du säger. den stoppar på vp max tex:55 ºC. är diffen start/stop 5 ºC så startar den igen på 50 ºC. är diffen start/stop 10 ºC så startar pumpen vid 45 ºC och stoppar på 55 ºC.men så kör man normalt inte när värme behövs till huset utan då kör man en typ av flytande kondensering. då startar pumpen på framlednings börvärde och stannar på diff starta7stop värdet. tex framalendings bör 45 ºC. pumpenstartar diffen start/stop 5 ºC. då satannar pumpen på 50 ºC. har du i ställer diffen start/stop 7 ºC . stannar pumpen på 52 ºC
Citat från: kullabacken skrivet 09 januari 2010, 14:30:16Citat från: T.Johansson skrivet 09 januari 2010, 10:51:35och jag förstår inte dejvad har framledningstempen med vv att göra?nej jag ref.inte till temp nedre panna,vi pratade väl om start/stopp diff?men som jag tidigare skrev så kan jag bara ref. till min egna anl.kommer inte ihåg gr.när jag höll på med det i höstas,men jag ger ett ex.Panna 50gr start/stopp diff 5gr värme började produceras vid 45gr till 50gr.Panna 50gr start/stopp diff 10gr värme började produceras vid 40gr till 50gr.Ungefär så funkar min anl.om det är rätt eller fel kan jag inte säga,för mej är denna funktion överflödig så igentligen bryr jag mej inte om det är rätt eller fel på min anl.jag har fina värden på antal start och stopp per dygn,men för andra kanske denna funktion är guld värd,finns det flera som vet hur denna funktion ska fungera,kan ju trotts allt vara kul att veta om något är snett med min anl.Ha dénär pumpen går på fastkondensering så blir det som du säger. den stoppar på vp max tex:55 ºC. är diffen start/stop 5 ºC så startar den igen på 50 ºC. är diffen start/stop 10 ºC så startar pumpen vid 45 ºC och stoppar på 55 ºC.men så kör man normalt inte när värme behövs till huset utan då kör man en typ av flytande kondensering. då startar pumpen på framlednings börvärde och stannar på diff starta7stop värdet. tex framalendings bör 45 ºC. pumpenstartar diffen start/stop 5 ºC. då satannar pumpen på 50 ºC. har du i ställer diffen start/stop 7 ºC . stannar pumpen på 52 ºCjag gör ju som dom flesta som har en eco el inkopplad,kör på flytande kondensering.Men alltså så är det något i min anl.som inte klickar redigt.När jag ändrar v/p start/stopp diff så ändrar sig den som om jag körde fastkondensering,helt plötsligt behöver man råd själv,,någon idé någon?inom parantes bara,,det var antal start/stopp vi pratade om och om vv skulle bli lidande eller inte,inte värme körning.behöver ju inte funktionen men andra saker kanske pajar om detta inte är rätt.Ha dé
inom parantes bara,,det var antal start/stopp vi pratade om och om vv skulle bli lidande eller inte,inte värme körning.
Ett långskott.TJ: I din EcoEls display står det Produkt: Ecoair eller EcoEl?
Citat från: T.Johansson skrivet 09 januari 2010, 10:51:35inom parantes bara,,det var antal start/stopp vi pratade om och om vv skulle bli lidande eller inte,inte värme körning.och normalt så minskar antal start/stopp om man ökar diff start/stop. och VV blir inte lidande, möjligtvis att det blir längre mellan 55 ºC körningarna.
T,J varför inte skriva upp dina värden här?så kanske nån har en lösning eller ser vad som kan vara galet eller annorlunda.