0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
När man räknar och dimensionerar på ctc's hemsida (om det är där ni räknat),så står det klart och tydligt att ni ska ta kontakt med eran lokala ctc installatör för en närmare analys och en mera korrekt bedömning.Har ni inte gjort det så kan ni sitta där med eran fel dimensionerade värmepump.Det finns många faktorer som inte finns med på beräkn.prog.på nätet,som vi installatörer har i andra prog.visst kan man öka diffen på start/stop men det ska ju inte behövas,då blir ju vv lidande det märks om man råkar duscha innan pumpen ska starta.Ha dé
"Just nu ångrar man att man inte valde en 109:a istället för 107, men ctc:s beräkning på nätet förordade tom 105."Samma sak för mig så här i efterhand. Beräkningarna sa en 107a kanske tom en 105. Skulle jag välja idag skulle jag ta en 109a. Många starter ser jag inte som ett problem, kan alltid öka stop/start diffen den tiden på året det är aktuellt.
När man räknar och dimensionerar på ctc's hemsida (om det är där ni räknat),så står det klart och tydligt att ni ska ta kontakt med eran lokala ctc installatör för en närmare analys och en mera korrekt bedömning.Har ni inte gjort det så kan ni sitta där med eran fel dimensionerade värmepump.
Citat från: T.Johansson skrivet 08 januari 2010, 21:32:26När man räknar och dimensionerar på ctc's hemsida (om det är där ni räknat),så står det klart och tydligt att ni ska ta kontakt med eran lokala ctc installatör för en närmare analys och en mera korrekt bedömning.Har ni inte gjort det så kan ni sitta där med eran fel dimensionerade värmepump.Det gjorde jag ju, tjur-Pelle! (Installatören tyckte 107.)
visst kan man öka diffen på start/stop men det ska ju inte behövas,då blir ju vv lidande det märks om man råkar duscha innan pumpen ska starta.Ha dé
Citat från: petepete skrivet 08 januari 2010, 23:01:27Citat från: T.Johansson skrivet 08 januari 2010, 21:32:26När man räknar och dimensionerar på ctc's hemsida (om det är där ni räknat),så står det klart och tydligt att ni ska ta kontakt med eran lokala ctc installatör för en närmare analys och en mera korrekt bedömning.Har ni inte gjort det så kan ni sitta där med eran fel dimensionerade värmepump.Det gjorde jag ju, tjur-Pelle! (Installatören tyckte 107.)OkeyUrsäkta om jag missade det,men vart stog det?Läste bara att "ctc's beräkning på nätet o.s.v"tjena
Citat från: T.Johansson skrivet 08 januari 2010, 21:32:26visst kan man öka diffen på start/stop men det ska ju inte behövas,då blir ju vv lidande det märks om man råkar duscha innan pumpen ska starta.Ha dé Det blir väl inte lidande? Diff start/stopp anger ju hur mycket högre än framledningen som pumpen ska köra till. Den startar alltid igen när den sjunkit till framledningstempen, oavsett som diffen är inställd på 5 eller 7c.
Citat från: petepete skrivet 08 januari 2010, 23:15:59Citat från: T.Johansson skrivet 08 januari 2010, 21:32:26visst kan man öka diffen på start/stop men det ska ju inte behövas,då blir ju vv lidande det märks om man råkar duscha innan pumpen ska starta.Ha dé Det blir väl inte lidande? Diff start/stopp anger ju hur mycket högre än framledningen som pumpen ska köra till. Den startar alltid igen när den sjunkit till framledningstempen, oavsett som diffen är inställd på 5 eller 7c.Men låt oss säga att pannan är ställd på 50gr och att du ökar diffen till 10gr istället för 5gr,så kommer pannan sjunka 10gr innan den går igång för att jobba upp till 50gr.
Citat från: T.Johansson skrivet 08 januari 2010, 23:35:45Citat från: petepete skrivet 08 januari 2010, 23:15:59Citat från: T.Johansson skrivet 08 januari 2010, 21:32:26visst kan man öka diffen på start/stop men det ska ju inte behövas,då blir ju vv lidande det märks om man råkar duscha innan pumpen ska starta.Ha dé Det blir väl inte lidande? Diff start/stopp anger ju hur mycket högre än framledningen som pumpen ska köra till. Den startar alltid igen när den sjunkit till framledningstempen, oavsett som diffen är inställd på 5 eller 7c.Men låt oss säga att pannan är ställd på 50gr och att du ökar diffen till 10gr istället för 5gr,så kommer pannan sjunka 10gr innan den går igång för att jobba upp till 50gr.Nja om framledningstempen skulle vara 40 grader så startar pumpen när tempen fallit ner till 40 grader och höjer tempen med 5 eller 7 grader eller vad du nu har som start/stopp diff. Jag vill säga att duschvattnet blir inte lidande av ett högt värde på start/stopp, tvärtom så kan det tom bli varmare vatten som man duschar när pumpen kört klart. Nackdelen kanske kan vara att COP för the sista graderna blir lite sämre.
Citat från: skuggan_pm skrivet 09 januari 2010, 09:54:58Citat från: T.Johansson skrivet 08 januari 2010, 23:35:45Citat från: petepete skrivet 08 januari 2010, 23:15:59Citat från: T.Johansson skrivet 08 januari 2010, 21:32:26visst kan man öka diffen på start/stop men det ska ju inte behövas,då blir ju vv lidande det märks om man råkar duscha innan pumpen ska starta.Ha dé Det blir väl inte lidande? Diff start/stopp anger ju hur mycket högre än framledningen som pumpen ska köra till. Den startar alltid igen när den sjunkit till framledningstempen, oavsett som diffen är inställd på 5 eller 7c.Men låt oss säga att pannan är ställd på 50gr och att du ökar diffen till 10gr istället för 5gr,så kommer pannan sjunka 10gr innan den går igång för att jobba upp till 50gr.Nja om framledningstempen skulle vara 40 grader så startar pumpen när tempen fallit ner till 40 grader och höjer tempen med 5 eller 7 grader eller vad du nu har som start/stopp diff. Jag vill säga att duschvattnet blir inte lidande av ett högt värde på start/stopp, tvärtom så kan det tom bli varmare vatten som man duschar när pumpen kört klart. Nackdelen kanske kan vara att COP för the sista graderna blir lite sämre.Fattar inte vad du menar allsså här funkar det hos mej:jag ändrade start/stopp diffen från 5gr till 10grmed andra ord sänker jag påslag med 10gr men stopp är samma temp.varmare vatten än panntemp fick jag inte,bara svalare innan prod,gick igång.hos mej arbetar det inte efter fram.temp utan mera tempen i pannan,(ner och upp).Ha dé