0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Grejen är att den mäter inte utomhustemparatur utan nedkylningen av värmeväxlaren, då nehövs antagligen ingen zon ovanför -4, det blir så kallt även fast det är +gradigt ute.Finns inget maxtak förruttom under -25 grader som jag skrev (Zon B). Det blir dock inte lika mycket vätska som bildar is under pumpen vid tex -10 mot -3 ute, däremot är den helvit när avfrostning sker oavsätt utomhustemp, jag har haft ganska bra koll på den och aldrig sett att den frostat av "o-vit".Jämför man Zon C med Zon A ser man att det måste till en tempskillnad på 3 grader i den "varmare" zonen och bara 2,5 grader i den "kalla" zonen, jag antar att dessa 0,5 grader gör att den frostar av tidigare vid kall väderlek än vid varm.Observera att allt den mäter är temperaturen på ena röret in i värmeväxlaren på utedelen där vätskan kommer tillbaks vid värmedrift.TO som är utomhustempen verkar bara reglera (max)varvtal vid värme respektive kyldrift.
Fråga till BjurelHur funkar avisningen på din Thosiba efter att du klippt bygel för +12 graders funktion?Jag fick åter igen tina upp min Ras 13 efter 2 veckor på underhållsläge (helt igenfrusen), så det fungerar dåligt, jag tänkte oxså klippa bygel, men skulle vilja veta om det finns en chans att det funkar på +10 läge, så om din går klockrent på +12 så kan det ju vara värt att prova +10 först?mvh/Svante
Dessutom måste man lägga till det faktum att maskinen kan stanna helt även om utetempen ligger på +5 till -30 grader ute, och vad händer då, avfrostar den alls?Jag kan inte påminna mig att jag sett någon beskrivning av vad som sker i det läget, kanske plockar den upp Te0 4 minuter efter omstart av en EJ avfrostat maskin som stannat p.g.a. obefintligt värmebehov trots låg utetemp...
Ja helt rätt Snillet, vid t.ex eldning och pumpen därmed går ned i off-läge och står i detta läge under en längre stund (ofta flera timmar) så vid uppstart efteråt börjar alltid pumpen med en avfrostning (gäller ND-pumpen alltså). Jag vet heller inte vad detta beror på men jag gissar att det är inlagt någon parameter för att säkerställa att pumpen är avfrostad och i ordning när den startar uppvärmningen igen, sen gissar jag också att det delvis kan finnas ytterligare en anledning till detta och det skulle isf ha med uppvärmningen av kompressorn att göra inför uppstart så att man slipper kallstart. Mvh Raffen.
Den kör ström i motorlindningen på kompressorn. Det kallas för "Quick heating control" i servicemanualen och finns på både -E och -ND modellerna.