0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu säger serviceinstansen att man måste ha 20 gr. innetemp. INNAN man kan förvänta sig att den fungerar tillfredställande - hoppsan! säger jag bara...
Toshibas pumpar kan vid låg belastning ibland hamna i läget när de isar igen fullständigt, det är inget nytt fenomen, speciellt om man eldar i kamin eller tillför värme i huset på annat sätt, så att värmepumpen under lång tid bara går på mineffekt - i kombination med fuktigt väder eller snöfall...Dess reglersystem känner då inte att den behöver avfrosta på väldigt många timmar, och snön/isen fastnar till sist på plåtarna gring förångaren, när den väl avfrostar så tinar bara isen loss från förångaren, inte från plåtarna, och hela värmepumpen ser ut att vara en enda isbit.Det är ovanligt, men det händer.
Avfostningsproblemen i övrigt vid underhållsvärme borde vara väligt lätta att lösa mjukvarumässigt, det är ju bara att stoppa fläkten i innerdelen, stänga spjällen, och låta kompressorn värma upp värmapaketet i innerdelen till till 55 grader innan man växlar fyrvägsventilen - då skulle det finns tillräckligt mycket energi i innedelen för att orka med en ordentlig avfrostning även om rumstempen är låg...
Enklast vore nog att tvinga den till en avfrostning typ var 3:e timma om det är kallare än +5 grader ute, och värmepumpen producerar värme...Har sett att även Mitshubishi Heavy på lite äldre modeller hade lite problem med detta på maskiner som fick gå med låg last under liknande förhållanden.Avfostningsproblemen i övrigt vid underhållsvärme borde vara väligt lätta att lösa mjukvarumässigt, det är ju bara att stoppa fläkten i innerdelen, stänga spjällen, och låta kompressorn värma upp värmapaketet i innerdelen till till 55 grader innan man växlar fyrvägsventilen - då skulle det finns tillräckligt mycket energi i innedelen för att orka med en ordentlig avfrostning även om rumstempen är låg...
Att alla pumpar kan få problem med påisning vid nederbörd och fukt,kan jag förstå,men iövrigt kan jag inte förstå,era teorier vid dellast och spiseldning mm?
Citat från: Guten skrivet 08 februari 2010, 18:14:42Att alla pumpar kan få problem med påisning vid nederbörd och fukt,kan jag förstå,men iövrigt kan jag inte förstå,era teorier vid dellast och spiseldning mm? Hur menar du där? Att de bitarna är mindre intressanta/viktiga?