Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecodan EHST 18AB -YB9 och PUHZ HRP100YHA Lämplig kombination? Underdim?  (läst 14816 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
Sätt VV på stopp 49grader =49grder på returen ca 52grader i tanken start 44grader =tanktemp. Det ger långa gångtider mot elementen.

VIKTIGT konvektorelement gör underverk på alla värmepumpar, så man får ner kurvan och minimerar användandet av ELP.

VP kan endast jobba som STD tillsammans med K1 3kW el när 6kW drar stängs VP av.
Första steg är att sänka elp fördröjningen till 10min om pumpen inte orkar.

Om du vill ha extra tillskott får man dra en extra 2,5mm kabel som enbart jobbar med elp. Sedan byglar man A1 på elp kontaktorerna och tar givet visst bort styrkablen A1 på K2 och isolerar. Då får du VP + 9kW elp. Kräver 25A huvudsäkring
Styrning till K2 kan anvädas för att aktivera något extra tillskott men då stannar VP.

Tack för att nån har lite tips om Ecodan!
Med K1 och K2 menar du C1 och C2 enligt schemat?
Det står i manualen att den jobbar med elpannan i 3-steg. Den borde då rimligtvis drar C1 (3kW) i steg 1, släpper C1 och dra C2 (6kW) i steg 2 och sedan dra C1(3kW) tillsammans med C2 (6kW) =9kW i steg-3. Men varför kan den då bara jobba med C1 tillsammans med VP? Den borde kunna köra enbart C2 också, precis som du skriver. Känns lite billigt att lösa det här hårdvarumässigt genom C2. Borde kunnat lösas bättre.
Men ME "slipper" ju bygga in effektvakt. Om man bygger om enligt din text och sedan sätter effektvakt så är man nästan uppe på samma nivå som CTC har standard  >:(

Ska kanske tilläggas att jag än så länge inte investerat i någon maskin. Men företaget jag jobbar på är återförsäljare för Mitsubishi så priset är bra. Försöker gräva fram så mycket info som möjligt om den. Det är jävligt lätt att få information om CTC, NIBE och IVT men om Ecodan skriv nästan ingenting. Beror det på att den är så bra som jag hör härifrån att den är eller finns det inte så många?

/Raptor


 
« Senast ändrad: 12 februari 2010, 13:36:16 av Raptor »
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad kribba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
Jag tror inte det finns så många ännu. MS är väl rätt nya med sin Ecodan så det tar väl ett tag innan de jobbar in sig i det segmentet.

Om den är bra eller inte vet jag inte, har egentligen inget så mycket att jämföra med. Har några vänner som kör med CTC och deras drar betydligt mer trots att de ha mindre hus. Enda nackdelen så här långt är att utedelen förfärligt högt när den går på max.
40-tals hus, Lättbetong, 160m2 uppvärmd yta, 3-glas fönster, Kamin vid behov
Stockholm, Älvsjö
Mitsubishi Ecodan Power Inverter 9kw

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Sätt VV på stopp 49grader =49grder på returen ca 52grader i tanken start 44grader =tanktemp. Det ger långa gångtider mot elementen.

VIKTIGT konvektorelement gör underverk på alla värmepumpar, så man får ner kurvan och minimerar användandet av ELP.

VP kan endast jobba som STD tillsammans med K1 3kW el när 6kW drar stängs VP av.
Första steg är att sänka elp fördröjningen till 10min om pumpen inte orkar.

Om du vill ha extra tillskott får man dra en extra 2,5mm kabel som enbart jobbar med elp. Sedan byglar man A1 på elp kontaktorerna och tar givet visst bort styrkablen A1 på K2 och isolerar. Då får du VP + 9kW elp. Kräver 25A huvudsäkring
Styrning till K2 kan anvädas för att aktivera något extra tillskott men då stannar VP.

Tack för att nån har lite tips om Ecodan!
Med K1 och K2 menar du C1 och C2 enligt schemat?
Det står i manualen att den jobbar med elpannan i 3-steg. Den borde då rimligtvis drar C1 (3kW) i steg 1, släpper C1 och dra C2 (6kW) i steg 2 och sedan dra C1(3kW) tillsammans med C2 (6kW) =9kW i steg-3. Men varför kan den då bara jobba med C1 tillsammans med VP? Den borde kunna köra enbart C2 också, precis som du skriver. Känns lite billigt att lösa det här hårdvarumässigt genom C2. Borde kunnat lösas bättre.
Men ME "slipper" ju bygga in effektvakt. Om man bygger om enligt din text och sedan sätter effektvakt så är man nästan uppe på samma nivå som CTC har standard  >:(

Ska kanske tilläggas att jag än så länge inte investerat i någon maskin. Men företaget jag jobbar på är återförsäljare för Mitsubishi så priset är bra. Försöker gräva fram så mycket info som möjligt om den. Det är jävligt lätt att få information om CTC, NIBE och IVT men om Ecodan skriv nästan ingenting. Beror det på att den är så bra som jag hör härifrån att den är eller finns det inte så många?

/Raptor


 

Riktigt, C1 och C2 ska det vara.

Anledning till att C1 och VP endast kan jobba samtidigt är el-anslutningen. VP + 6kW blir för mycket. Där av att jag kör med dubbla matningar i en anläggning.
Som standard behöver man endast 2,5mm kabel och 3-fas 16A till 16kW vilket är extremt lite.

Vilken on/off klarar sig med 3-fas 16A på ELP och VP.

Jag har kört med den stora tanken på några 16kW med mycket gott resultat.

//Rickard

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
Citera
Riktigt, C1 och C2 ska det vara.

Anledning till att C1 och VP endast kan jobba samtidigt är el-anslutningen. VP + 6kW blir för mycket. Där av att jag kör med dubbla matningar i en anläggning.
Som standard behöver man endast 2,5mm kabel och 3-fas 16A till 16kW vilket är extremt lite.

Vilken on/off klarar sig med 3-fas 16A på ELP och VP.

Jag har kört med den stora tanken på några 16kW med mycket gott resultat.

//Rickard

Jag har varit lite inne på att sätta effektvakt externt. Men nu när jag vet det här känns det inte som det kommer heöhövas. Optimalt hade ju varit att man kunde nyttja C2 via effektvakten. I alla fall någon av faserna.
Har du monterat någon effektvakt till Ecodan, externt allstå eftersom det inte finns som tillbehör?
Vilka effekter levererar VP tillsammans med ELP som max?

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
Tack Rickard, att ändra fördröjningen för elpatron till 10min gjorde underverk på min installation. Nu orkar den betydligt bättre när det blir kallare än -10 och efter att kommit upp i inställd temp. övergår den till körning på dellast för att bibehålla temperaturen. Tidigare tokkörde den ofta på 100% kompressor och kopplade väldigt sällan på eltillskott men hade då också svårt att komma upp i inställd temp.
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
Tack Rickard, att ändra fördröjningen för elpatron till 10min gjorde underverk på min installation. Nu orkar den betydligt bättre när det blir kallare än -10 och efter att kommit upp i inställd temp. övergår den till körning på dellast för att bibehålla temperaturen. Tidigare tokkörde den ofta på 100% kompressor och kopplade väldigt sällan på eltillskott men hade då också svårt att komma upp i inställd temp.


Är du nöjd i övrigt med din Ecodan?
Har du några andra konstiga buggar eller annat som du stör dej på?
Jag har pratat flera gånger med ME och det har väl varit med varierande kvalite på kunskaperna.
Som jag tror att du skrev i någon annan tråd så finns möjlighet att komplettera med en framledningsgivare och med en annan programvara så ser man då även framledningstempen. bara en sådan sak tycker man ska vara standard.

Ska grundligt gå igenom deras monter på Nordbygg då dom tydligen ska visa upp nya pumpar både med gas till innerdelen och med vatten (!) mellan ute- och innedel.
Ska bli intressant faktiskt.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
Hej,

Nja nöjd kan jag väl inte säga. Köpte min i sep:08 och hade då version 1.0 på mjukvaran. I den kunde jag acceptera en del buggar men.... nu håller de på med version 3.xx och den är fortfarande lika dålig. Fick en ny version i veckan, v3.3 hade tidigare 3.0. Det hela slutade med att jag fick byta tillbaks till v3.0 för mitt system var stendött med v3.3, varken elstav(ar) eller kompressor startade med den. Största problemet jag haft med min installation denna vinter har varit att förångaren isat fast med jämna mellanrum. Installatören ändrade avfrostningscykel nu i veckan så att den blev längra och lugnare men för tidigt att säga ifall det hjälpte ännu. Utedelen är kraftfull och effektiv i övrigt men alla små buggar i ecodan softan stör, speciellt när det gått 2 år sen den kom ut och de allra flesta buggar finns kvar även i version 3.xx.
Förra vintern funkade allt ok men då var ju också vintern betydligt varmare.
Har som tur oljepannan kvar och har nu kopplat oljebrännaren till ecodan. Har ställt in den som så att ner till -15C går den på kompressor och 3kW elstav vid behov. Efter -15 stänger kompressor och den går över till olje/el drift. Har kopplat oljebrännaren till C2 kontaktorn så att när ecodan begär 6kW el får den både 6kW el samt 20kW olja :-).
Detta verkar vara en bra fungerande kombination men hade nog hoppats på att nästan helt få sluta använda olja men vad kan man när det ska envisas med att vara < -20 mest hela tiden.
Är väl lika bra att invänta en version 4.x eller 5.x och byta först då och hoppas på att alla parametrar då verkligen fungerar.

Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
Tråkigt att man inte kan lösa ett så pass enkelt problem som detta trots allt borde vara. Jag har pratat till och från med ME om diverse och det finns några riktigt kunniga killar i organisationen. Men  när man inte lyckas lösa problemen med styren så tappar man ganska mycket cred.
I övrigt då? Levererar pumpen varmt vatten. Vad har du för framledning vid -10 och -15 (exkl. elpatroner). Den ska ju trots allt leverera varmt vatten väldigt lågt på egen hand.
Hur stort hus värmer du och vilken är din toppeffekt vid DUT?
Valet (om det blir en ME- Ecodan) står mellan 14kW inverter och 16kW zubadan.
Ska utvärdera fram till sommaren så får vi se.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
Jo tragiskt egentligen. Märkte dessutom häromdagen att ifall utedelen får larm och stoppar förmedlas felet inte vidare till innedelen utan den bara stannar och går över till el panna och kompressorn startar inte igen innan man bryter strömmen till utedelen och slår på igen. Komiskt att man då har alarmkvittens under servicemenyn men den finns bara där för syns skull man kan alltså inte resetta via den samt den visar inte heller när den larmat. I övrigt är jag nöjd med prestandan, körde som sagt med v1.0 förra året, den kunde inte alls använda el stav utan endast kompressor och klarade av några kallare dygn (ca -20C) så länge man inte hade vv stop för högt inställt, innetemp sjönk en aning då men höll sig runt +19-20. Framledning vid -10C ca 38C och vid -15 ca 42, vv kör jag start 44 stop 49.
Uppvärmd yta är 280m2, äldre 70-tals hus med original radiatorer så med tanke på det är jag nöjd med prestandan i utedelen, skulle mjukvaran vara av samma klass vore jag helnöjd.
Så den jobbar på bra, el tillsats behövs inte innan ca -15C utetemp men tycker ändå den funkar mycket bättre nu med el tillskott inställt på 10min eftersom den då snabbt når inställd temp och den kör längre och oftare på dellast, tidigare tokkörde den långa perioder 100% vid -15C utan el tillskott speciellt vid större behov av vv så i långa loppet tror jag det blir mera ekonomiskt att köra med el tillskott.
Minns jag rätt fick jag upp vv i +49C förra vintern utan el tillskott vid ca -20C ute.   
   
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad kribba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
Raptor, du verkar ha koll på denna pump; Jag råkade ändra utedel från 9,3 (RP60) till 14 (Zubudan1) av misstag när jag pillade i menyerna, allt ser dock ut att fungera ändå? Det ända som verkar hända är att vissa menyer får lite andra max/min värden. Tror du det går att köra så eller kan det finnas någon risk?

Det som jag egentligen vill åt är att kunna köra pumpen till -20, nu går den bara till -15. Det lustiga är att i vissa brochyrer står det att den skall gå till -20 men på min går det inte att ställa in....
40-tals hus, Lättbetong, 160m2 uppvärmd yta, 3-glas fönster, Kamin vid behov
Stockholm, Älvsjö
Mitsubishi Ecodan Power Inverter 9kw

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
Raptor, du verkar ha koll på denna pump; Jag råkade ändra utedel från 9,3 (RP60) till 14 (Zubudan1) av misstag när jag pillade i menyerna, allt ser dock ut att fungera ändå? Det ända som verkar hända är att vissa menyer får lite andra max/min värden. Tror du det går att köra så eller kan det finnas någon risk?

Det som jag egentligen vill åt är att kunna köra pumpen till -20, nu går den bara till -15. Det lustiga är att i vissa brochyrer står det att den skall gå till -20 men på min går det inte att ställa in....

Jasså? Verkar det så? Jag har väl läst manualen en sådär 300 gånger b00k och pratat en del med ME:s säljare och produktchefen. Företaget jag jobbar på är återförsäljare för ME men personligen har jag inte haft så mycket med just det att göra. Försöker bara att förmedla demn feedback jag fått om fel mm. Detta har jag dock aldrig stött på.
Tyvärr är jag inte på jobbet förrän om drygt en vecka (fick tillökning för en vecka sedan) annars skulle jag kunna ställa frågan direkt till ME.
Har du tålamod så lovar jag att fråga då.

Om jag spekulerar lite så vore det konstigt om det inte gick att köra så iom att den inte säger ifrån. Det som kan hända om den går vid lägre temperatur är väl att lågtryckpressostaten löser och den slår ifrån av det. Men då BORDE den ju larma vilket tydligen inte är alltid fallet enligt tro:s inlägg .
Det är ju ganska stora skillnader mellan 9,3 Power inverter och 16kW Zubadab. Inte minst antalet faser. Det om nåt borde den ju protestera mot!?
Prova att köra så och meddela om det är så att det fungerar utan problem. Hur kallt har du haft efter det att du ändrade inställningen?

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad kribba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
Jag är osäker på hur länge jag körde med fel utedel; Den stog på Zubodan1 vilket är 14kw, Zubodan2 är 16kw.

Vågar inte prova mer innan jag vet konsekvenserna, tråkigt om den skulle gå sönder. Fråga gärna MS när du får möjlighet. Intressant att veta varför de ändrade mintemp från -20 till -15 (på www.mitsubishivillavarme.se står det faktiskt -20). Alla tre utedelar är dessutom trefas 16A.
40-tals hus, Lättbetong, 160m2 uppvärmd yta, 3-glas fönster, Kamin vid behov
Stockholm, Älvsjö
Mitsubishi Ecodan Power Inverter 9kw

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
Jag är osäker på hur länge jag körde med fel utedel; Den stog på Zubodan1 vilket är 14kw, Zubodan2 är 16kw.

Vågar inte prova mer innan jag vet konsekvenserna, tråkigt om den skulle gå sönder. Fråga gärna MS när du får möjlighet. Intressant att veta varför de ändrade mintemp från -20 till -15 (på www.mitsubishivillavarme.se står det faktiskt -20). Alla tre utedelar är dessutom trefas 16A.


Vad heter 9,3 kW i menyn då? Power Inverter?
Det är mycket som är konstigt. När jag har pratat med ME har dom sagt att den enda utedelen som innehåller Zubadan-tekniken är 16kW maskinen och jag är ganska säker på att det är så.
Zubadan manskinerna heter HRP medan Power Inverter heter RP
 
Enligt alla broschyrer och kataloger så är utedelen till RP60 230/ 1~/50Hz även Mitsubishi Heavy Indistries maskin är 1~ samt NIBE Split som är byggd på den är 1~.
Men du är säker på att din är 3~ 400V?

Det står -15 på de ställen jag har tittat men det kan ju vara ändrat från tidigare -20?
Nu står i alla fall det -15 för RP60, -20 för RP100 och -25 för HRP100 på hemsidan.

/Raptor

Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
Jo tragiskt egentligen. Märkte dessutom häromdagen att ifall utedelen får larm och stoppar förmedlas felet inte vidare till innedelen utan den bara stannar och går över till el panna och kompressorn startar inte igen innan man bryter strömmen till utedelen och slår på igen. Komiskt att man då har alarmkvittens under servicemenyn men den finns bara där för syns skull man kan alltså inte resetta via den samt den visar inte heller när den larmat. I övrigt är jag nöjd med prestandan, körde som sagt med v1.0 förra året, den kunde inte alls använda el stav utan endast kompressor och klarade av några kallare dygn (ca -20C) så länge man inte hade vv stop för högt inställt, innetemp sjönk en aning då men höll sig runt +19-20. Framledning vid -10C ca 38C och vid -15 ca 42, vv kör jag start 44 stop 49.
Uppvärmd yta är 280m2, äldre 70-tals hus med original radiatorer så med tanke på det är jag nöjd med prestandan i utedelen, skulle mjukvaran vara av samma klass vore jag helnöjd.
Så den jobbar på bra, el tillsats behövs inte innan ca -15C utetemp men tycker ändå den funkar mycket bättre nu med el tillskott inställt på 10min eftersom den då snabbt når inställd temp och den kör längre och oftare på dellast, tidigare tokkörde den långa perioder 100% vid -15C utan el tillskott speciellt vid större behov av vv så i långa loppet tror jag det blir mera ekonomiskt att köra med el tillskott.
Minns jag rätt fick jag upp vv i +49C förra vintern utan el tillskott vid ca -20C ute.   
   

Menar du framledningstemp verkligen? Ecodan visar bara returtemp som standard, tilloppstemp är tillval som kan användas med en extra givare och en annan programvara.
Det låter mer rimligt att du skulle ha ca 10 grader högre på tilloppet alltså 48-38 och 52-42 vid angivna temperaturer.
Det blir aldrig mer ekonomiskt att köra elpatron. Sämsta fallet med VP så ger den 1 på 1. Så länge COP är bättre än 1 så sparar du pengar.

Ja, intrycket är att det inte är något fel på hårdvaran i Ecodan. Jäkligt bra prestanda faktiskt. Men styren.... huvuddunk

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
Har en extern mätare på framledning så temperaturerna borde stämma någorlunda bra, hur exakta de är vet jag inte men ditåt i varje fall. Genomströmmningen har jag ganska högt inställd så dt är mellan 6-2 grader, ca 6 grader vid full laddning och lägre vid dellast men som sagt använder en del externa mätare också så alla har sin felmarginal.
Har testat en del olika strömmningshastigheter men har på min anläggning fått lägst förbrukning vid hög genomströmmning eftersom man då klarar sig med en lägre framledningstemp.
Ifall jag förstått rätt så aktiveras eltillskott efter att den inställda fördröjningstiden gått ut och returtemperaturen inte höjts, däremot ifall returtemp höjts 0,1 grader börjar den räkna om från noll, därför tycker jag 10 min på eltilskott funkar bättre eftersom innetemp hinner sjunka "för" mycket annars och blir ganska ojämn. Vore bättre ifall den kontrollerade att man ligger under inställd kurva och/eller under inställd innetemp och då kopplade till eltillskott efter inställd tid ifall man då fortfarande låg under inställda värden.
Hoppas de får till styret så småningom samt att igenisningen av förångaren löser sig med ny avfrostningscykel. Efter det får man vara nöjd. Thumbsup
 
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!