0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sätt VV på stopp 49grader =49grder på returen ca 52grader i tanken start 44grader =tanktemp. Det ger långa gångtider mot elementen.VIKTIGT konvektorelement gör underverk på alla värmepumpar, så man får ner kurvan och minimerar användandet av ELP.VP kan endast jobba som STD tillsammans med K1 3kW el när 6kW drar stängs VP av. Första steg är att sänka elp fördröjningen till 10min om pumpen inte orkar.Om du vill ha extra tillskott får man dra en extra 2,5mm kabel som enbart jobbar med elp. Sedan byglar man A1 på elp kontaktorerna och tar givet visst bort styrkablen A1 på K2 och isolerar. Då får du VP + 9kW elp. Kräver 25A huvudsäkringStyrning till K2 kan anvädas för att aktivera något extra tillskott men då stannar VP.
Citat från: Rickard VPCenter skrivet 12 februari 2010, 02:00:56Sätt VV på stopp 49grader =49grder på returen ca 52grader i tanken start 44grader =tanktemp. Det ger långa gångtider mot elementen.VIKTIGT konvektorelement gör underverk på alla värmepumpar, så man får ner kurvan och minimerar användandet av ELP.VP kan endast jobba som STD tillsammans med K1 3kW el när 6kW drar stängs VP av. Första steg är att sänka elp fördröjningen till 10min om pumpen inte orkar.Om du vill ha extra tillskott får man dra en extra 2,5mm kabel som enbart jobbar med elp. Sedan byglar man A1 på elp kontaktorerna och tar givet visst bort styrkablen A1 på K2 och isolerar. Då får du VP + 9kW elp. Kräver 25A huvudsäkringStyrning till K2 kan anvädas för att aktivera något extra tillskott men då stannar VP.Tack för att nån har lite tips om Ecodan!Med K1 och K2 menar du C1 och C2 enligt schemat?Det står i manualen att den jobbar med elpannan i 3-steg. Den borde då rimligtvis drar C1 (3kW) i steg 1, släpper C1 och dra C2 (6kW) i steg 2 och sedan dra C1(3kW) tillsammans med C2 (6kW) =9kW i steg-3. Men varför kan den då bara jobba med C1 tillsammans med VP? Den borde kunna köra enbart C2 också, precis som du skriver. Känns lite billigt att lösa det här hårdvarumässigt genom C2. Borde kunnat lösas bättre.Men ME "slipper" ju bygga in effektvakt. Om man bygger om enligt din text och sedan sätter effektvakt så är man nästan uppe på samma nivå som CTC har standard Ska kanske tilläggas att jag än så länge inte investerat i någon maskin. Men företaget jag jobbar på är återförsäljare för Mitsubishi så priset är bra. Försöker gräva fram så mycket info som möjligt om den. Det är jävligt lätt att få information om CTC, NIBE och IVT men om Ecodan skriv nästan ingenting. Beror det på att den är så bra som jag hör härifrån att den är eller finns det inte så många?/Raptor
Riktigt, C1 och C2 ska det vara.Anledning till att C1 och VP endast kan jobba samtidigt är el-anslutningen. VP + 6kW blir för mycket. Där av att jag kör med dubbla matningar i en anläggning.Som standard behöver man endast 2,5mm kabel och 3-fas 16A till 16kW vilket är extremt lite.Vilken on/off klarar sig med 3-fas 16A på ELP och VP.Jag har kört med den stora tanken på några 16kW med mycket gott resultat.//Rickard
Tack Rickard, att ändra fördröjningen för elpatron till 10min gjorde underverk på min installation. Nu orkar den betydligt bättre när det blir kallare än -10 och efter att kommit upp i inställd temp. övergår den till körning på dellast för att bibehålla temperaturen. Tidigare tokkörde den ofta på 100% kompressor och kopplade väldigt sällan på eltillskott men hade då också svårt att komma upp i inställd temp.
Raptor, du verkar ha koll på denna pump; Jag råkade ändra utedel från 9,3 (RP60) till 14 (Zubudan1) av misstag när jag pillade i menyerna, allt ser dock ut att fungera ändå? Det ända som verkar hända är att vissa menyer får lite andra max/min värden. Tror du det går att köra så eller kan det finnas någon risk?Det som jag egentligen vill åt är att kunna köra pumpen till -20, nu går den bara till -15. Det lustiga är att i vissa brochyrer står det att den skall gå till -20 men på min går det inte att ställa in....
Jag är osäker på hur länge jag körde med fel utedel; Den stog på Zubodan1 vilket är 14kw, Zubodan2 är 16kw.Vågar inte prova mer innan jag vet konsekvenserna, tråkigt om den skulle gå sönder. Fråga gärna MS när du får möjlighet. Intressant att veta varför de ändrade mintemp från -20 till -15 (på www.mitsubishivillavarme.se står det faktiskt -20). Alla tre utedelar är dessutom trefas 16A.
Jo tragiskt egentligen. Märkte dessutom häromdagen att ifall utedelen får larm och stoppar förmedlas felet inte vidare till innedelen utan den bara stannar och går över till el panna och kompressorn startar inte igen innan man bryter strömmen till utedelen och slår på igen. Komiskt att man då har alarmkvittens under servicemenyn men den finns bara där för syns skull man kan alltså inte resetta via den samt den visar inte heller när den larmat. I övrigt är jag nöjd med prestandan, körde som sagt med v1.0 förra året, den kunde inte alls använda el stav utan endast kompressor och klarade av några kallare dygn (ca -20C) så länge man inte hade vv stop för högt inställt, innetemp sjönk en aning då men höll sig runt +19-20. Framledning vid -10C ca 38C och vid -15 ca 42, vv kör jag start 44 stop 49. Uppvärmd yta är 280m2, äldre 70-tals hus med original radiatorer så med tanke på det är jag nöjd med prestandan i utedelen, skulle mjukvaran vara av samma klass vore jag helnöjd.Så den jobbar på bra, el tillsats behövs inte innan ca -15C utetemp men tycker ändå den funkar mycket bättre nu med el tillskott inställt på 10min eftersom den då snabbt når inställd temp och den kör längre och oftare på dellast, tidigare tokkörde den långa perioder 100% vid -15C utan el tillskott speciellt vid större behov av vv så i långa loppet tror jag det blir mera ekonomiskt att köra med el tillskott.Minns jag rätt fick jag upp vv i +49C förra vintern utan el tillskott vid ca -20C ute.