0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, everyhopa. När det gäller nattsänkning, så var det en klok person som sa, att det man tjänade på sänkningen förlorade man när skulle komma upp i normal temp-nivå igen. Det lät vettigt när jag hörde det första gången, så jag kör utan nattsänkning./suzuki
Och så blev det lite kallare, -15,6 ºC och elpatronen går in för fullt. 2 larm visas nu hela tiden för VP´n: Kort Drifttid samt Hög Returtemp. VP´n går endast ett par minuter innan den lägger av med larm.Värden på VP´n någon minut efter start innan den lägger av minuten senare (framledning till radiatorer 52,4 ºC (53,4 ºC):Förångartemp: -21,4 ºCSuggastemp: -14,1 ºCVätskeledningstemp: 44,8 ºCHetgastemp: 72,1 ºCReturtemp: 48,7 ºCDiff fram/retur: 0,6 ºC (75%)Samtidigt som pumpen går är elpatronon på i 2:a/3:e steget.Enligt manualen till F2025:an så är orsaken till Hög returledningstemp ev. laddflödesproblem eller begränsningav kompressorn vid låga temperaturer. Hur kontrollerar man laddflödet? Begränsningen för kompressorn skallväl var -20 ºC?På larmet korta drifttider så ska man kontrollera kopplingsdifferens för termostat samt laddflödet. Hur kollarmen dessa saker? Smutsfiltret omnämns även men detta är rent.Har ej haft dessa problem tidigare då temperaturen varit nere och nosat på -18 ºC.Börjar bli fundersam om allt står rätt till? Vore tacksam för tips och ideér för och komma tillrätta med detta.Det kanske det ska var så här även om jag har svårt och tro det, jag är fortfarande för grön för och drade slutsatserna.//Zääta
1. Öka uttaget på radiatorerna (högre dT mellan fram och retur) för att sänka returtempen2. Höja stopptempen på VP´n från -20 ºC till kanske -16 ºC.En sak till som kan vara bra att titta på är injusteringen på radiatorerna. Själv använder jag en "temp-pistol" och mäter fram o retur på varje radiator. Jag hade en som knappt hade något dT alls. En stor del av cirkulationen gick igenom just den märkte jag efter injusteringen, eftersom returen till VP´n sjönk.
En sak till som kan vara bra att titta på är injusteringen på radiatorerna. Själv använder jag en "temp-pistol" och mäter fram o retur på varje radiator. Jag hade en som knappt hade något dT alls. En stor del av cirkulationen gick igenom just den märkte jag efter injusteringen, eftersom returen till VP´n sjönk.
Citat från: Stigge1 skrivet 11 januari 2010, 21:16:351. Öka uttaget på radiatorerna (högre dT mellan fram och retur) för att sänka returtempen2. Höja stopptempen på VP´n från -20 ºC till kanske -16 ºC.En sak till som kan vara bra att titta på är injusteringen på radiatorerna. Själv använder jag en "temp-pistol" och mäter fram o retur på varje radiator. Jag hade en som knappt hade något dT alls. En stor del av cirkulationen gick igenom just den märkte jag efter injusteringen, eftersom returen till VP´n sjönk.Hej Stigge1,Jag har sänkt CP´n till radiatorerna till lägsta för och sänka returtempen. Sen har jag höjt stopp tempen på VP´ntill -14 ºC, riktigt temp ute enligt pannan / och den klassika termometern är då -16, -17 ºC. Det verkar som om dom skiljer sig en hel del. Jag hängde däremot inte med på det andra du beskrev. Jag kör alla radiatorer fullt öppna med termostaten. Dock har jag kommit fram till att jag har en för liten radiatorvolym (132 liter exkl. rören) för att VP´n ska trivas. Det i siggör ju att varmvattnet knallar för fort igenom. Pratade med grannen som bor i en likadant hus och enligt honom så skickade dom ut 80-90 ºC när dom eldade medolja och det var riktigt kallt, -20 ºC och lägre. Tecken på högtemp system och antagligen ännu mindre lämpad till VP som trivs med låg temp. Mitt hus har tilläggsisolerats efter oljeeldningstiden vilket är bra.Räkna för tillfället på lite olika lösningar till nästa vinter.//Zääta
Jag såg nu att du har ett ett-rörssystem då kan du inte få problem "kortslutning" som jag hade, ber om ursäkt.Jag har ett liknande problem med ett gammalt oljeeldat system, man jag tänkte installera vattenburen golv-värme på undervåningen. Detta för att öka uttaget av värmen och på det viset kunna sänka framledningen på radiatorerna och kunna använda VP´n när det blir kalt.VP är inte optimalt när det är kallt ute men det ät ju inte varje år det är så här kallt