Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Reglersystem Nibe Split  (läst 126936 gånger)

0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #105 skrivet: 17 februari 2010, 21:52:44 »
Verkar skumt att den kommer nu..? vad skyddar den?

Hade ett meddelande som heter oljeretur. Skall vara då kompressorn smörjs. Jag undrar bara var olje kannan sitter och om det föjlde med någon liten Japan från Mitsubishi som sitter o smörjer var 1000'de timma.

Mvh / D

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #106 skrivet: 17 februari 2010, 22:02:17 »
Har sedan en dag fått upp ett nytt meddelande på spliten den talar om frysskydd ? Texten syns på 1.0 å växlar omväxlande mellan frysskydd å varmvattentemperatur. Tror inte att jag har sett detta förut har endast sett texten strömbegränsning tidigare. Larmkod 73 enligt skötselanv. Någon som känner igen detta?

Det verkar dock inte påverka förbrukningen landade på 60 kwh idag har annars haft runt 80 kwh när temp har legat runt -10 ºC senaste dygnet endast -5 ºC.

Mvh tyke :D

Enligt manual:
Kompressorlarm och utegivarfel ändrar driftläget till
”Frysskydd” och sänker framledningstemperaturen till
minsta tillåtna för att göra dig uppmärksam på att något
är fel.

Låter som du har ett problem med utedelen eller med utegivaren,
kollaa vilken temp utegivaren visar.
/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #107 skrivet: 17 februari 2010, 22:33:18 »
Fick samma larm efter att min svärfar huvuddunk hade på eget bevåg börjat laborerar runt i menyerna för att han tyckte vi hade lite kallt hemma ;) Har för mig att han ställde om driftläge till endast vv och det blev f*n så mycket kallare i huset kan jag lova....
Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #108 skrivet: 17 februari 2010, 22:51:47 »
Tjena grabbar såg att jag hade fått svar ! Jag vänder mig till er proffs här på forumet innan jag kontaktar nibe.

-4.6 ºC enligt pannan -6.6  ºC ute. Den vanliga diffen.

Vilken sida hittade du infon Jonas ? Hos mig står det "När utetemp sjunker under 0 samt driftläge inte tillåter uppvärmning.

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #109 skrivet: 17 februari 2010, 22:57:39 »
Tjena grabbar såg att jag hade fått svar ! Jag vänder mig till er proffs här på forumet innan jag kontaktar nibe.

-4.6 ºC enligt pannan -6.6  ºC ute. Den vanliga diffen.

Vilken sida hittade du infon Jonas ? Hos mig står det "När utetemp sjunker under 0 samt driftläge inte tillåter uppvärmning.

Mvh tyke :D

Det var det som hände mig - om det stämmer så är det ju en ganska så smart funktion!
Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #110 skrivet: 17 februari 2010, 23:06:24 »
Det är möjligt att det är smart men vafför kommer det nu å inte när det va -20 ºC.  Den här infon står på sid 57 å larmkod 73.

Hur fick du bort ditt larm efter att svärfar hade vart å pillat  fiR:??

Mvh tyke  :D

Ps har även jag börjat störa mig på vissa ljud ifrån utedelen. Kan det vara så gummit på upphängningarna inte är lika effektiva när det är kallt ??
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #111 skrivet: 17 februari 2010, 23:36:46 »
Tjena grabbar såg att jag hade fått svar ! Jag vänder mig till er proffs här på forumet innan jag kontaktar nibe.

-4.6 ºC enligt pannan -6.6  ºC ute. Den vanliga diffen.

Vilken sida hittade du infon Jonas ? Hos mig står det "När utetemp sjunker under 0 samt driftläge inte tillåter uppvärmning.

Mvh tyke :D
Ladda ner manualen från NIBE och sök på "Frysskydd".
Kolla larmloggen och se om du har några andra larm.

VH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #112 skrivet: 17 februari 2010, 23:38:56 »
Tack Jonas skall ta tag i det här imorgon.

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #113 skrivet: 17 februari 2010, 23:46:48 »
Hej igen provade med nibe vilken manual är det när jag provade så fick jag samma som jag har i pappersform ??

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad maukku

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #114 skrivet: 18 februari 2010, 04:35:39 »
Hälsningar från östgrannlandet!
Har följt denna forum med intresse, det är ju ni som är lite av pionerer på värmepumpar av olika slag.
Är själv intresserad av Nibe Split och utedelen AMS 10-12. Tänkte bygga själv en vv-beredare på ca.300 lit. för radiatorvärmning på boyta på ca. 130 kvm. Denna beredare värms upp med hetgasslingan. Varmt bruksvatten från befintliga oljepannan. Kanske solpaneler senare till.
Varför är AMS10-12 så mycket billigare än tex. F2025? Är det reglersystemet? Är det nånting som jag har missat?
Någon som har erfarenhet av NIBE AMS 10-12?
Bosch EHP10AW + oljepanna + solvärme för bruksvatten i Finland

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #115 skrivet: 18 februari 2010, 10:18:51 »
Hälsningar från östgrannlandet!
Har följt denna forum med intresse, det är ju ni som är lite av pionerer på värmepumpar av olika slag.
Är själv intresserad av Nibe Split och utedelen AMS 10-12. Tänkte bygga själv en vv-beredare på ca.300 lit. för radiatorvärmning på boyta på ca. 130 kvm. Denna beredare värms upp med hetgasslingan. Varmt bruksvatten från befintliga oljepannan. Kanske solpaneler senare till.
Varför är AMS10-12 så mycket billigare än tex. F2025? Är det reglersystemet? Är det nånting som jag har missat?
Någon som har erfarenhet av NIBE AMS 10-12?
Hej, det är en bra fråga! Jag tror att tedelen som är från Mitsubishi går i vädentligt högre volymer än 2025orna, och
har en rationellare tillverkning - men detta brukar iofs endast betyda att leden emellan tillverkare och kund tar ut
högre marginaler. Andra faktorer är att AMSen isig själv inte är en fullständig värmepump: den saknar plattväxlare,
fullständigt styrsystem, etc.
Hur haar du tänkt att annordna styrsystemet?
Låter intressant - låt oss få höra mer!

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #116 skrivet: 18 februari 2010, 10:22:07 »
Hej igen provade med nibe vilken manual är det när jag provade så fick jag samma som jag har i pappersform ??

Mvh tyke :D
Titta på sidan 15 i monterings- och skötselanvisningarna -
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad maukku

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #117 skrivet: 18 februari 2010, 21:02:54 »
Hejsan Jonas!

Har försökt undersöka lite med Nibe styrning, men verkar vara krångligt att få fram data. Jag skulle behöva bara en on-off termostat, men att sen förlora inverterdriften (?). Jag vet inte.  Utedelen innehåller väl nånslags "hjärna" men mera vet jag inte ännu. Nibes mening är att inne-och utedelen skall dockas ihop. Börjar man mixtra sina egna funderingar har man inte längre garanti. Får se nu, om det blir t.ex. Bosch istället...
Bosch EHP10AW + oljepanna + solvärme för bruksvatten i Finland

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #118 skrivet: 18 februari 2010, 22:59:11 »
Hej Jonas var i kontakt med nibe idag killen var trevlig å bad att få återkomma. 5 timmar senare sa han att jag måste ha varit å pillat på maskin. Det var hans förklaring ???? huvuddunk

Gick in på larmloggen hade mkt riktigt en felkod 26. Killen påstod att de hörde ihop med min frysskydds undring.

Vad vet jag ! Det jag med säkerhet vet att jag ej har varit å pillat i menyerna de senaste dagarna.

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #119 skrivet: 19 februari 2010, 13:24:51 »
Hej Jonas var i kontakt med nibe idag killen var trevlig å bad att få återkomma. 5 timmar senare sa han att jag måste ha varit å pillat på maskin. Det var hans förklaring ???? huvuddunk

Gick in på larmloggen hade mkt riktigt en felkod 26. Killen påstod att de hörde ihop med min frysskydds undring.

Vad vet jag ! Det jag med säkerhet vet att jag ej har varit å pillat i menyerna de senaste dagarna.

Mvh tyke :D
Det var ju hemskt dumt av dig att pilla på maskin så att en felkod som inte finns i manualen dök upp ???
Hade han någon information om hur du hade pillat, hur detta skulle åtgärdas, vad felkoden betydde, etc.
Eller kommer du få leva med följderna av detta misstag resten av ditt liv Sc:,h

Vänliga hälsningar /Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!