xHej har haft splitten med utedelen igång sedan 3 veckor. Nu testas den i både +2
och -12 grader och jag har lite frågor (och påståenden).
Jag har ett VVC system genom några handdukstorkar mm som gör att det tas
ut en del energi från tanken, den får värma tanken ca 1 gång varannan timme
eller liknande. När den värmer tanken blockeras ju värmebäraren och pumpen kan
inte gärna ha någon uppfattning om gradminutunderskottet, och mycket riktigt
så fryses detta värde (nästan i alla fall) under vv produktionen. Problemet förvärras
givetvis av mitt vvc system, men finns troligen även för de som inte har ett vvc
system.
Låt säga att gm underskottet var +10 när vv produktionen påbörjades, när den första
vv produktionsperioden är klar tror maskinen att det fortfarande är +10 medans det antagligen
är flera hundra gradminuters underskott. Om inte varmvattnet är färdigvärmt tillåts
nu en andra vv produktionsperiod eftersom pumpen inte tycker att det finns något
värmebehov. När pumpen efter två vv perioder (i mitt fall 2*30 minuter) är klar med
vv produktionenbörjar stannar den efter som det fortfarande är +10 gm och inget behov
finns (i själva verket är det 300-500 gm i underskott). Nu cirkulerar åter vb genom
pumpen och den kommer inom några få minuter att få -60 gm varvid den startar.
Men underskottet anses fortfarande som lågt och den börjar arbeta med lågt varvtal.
Gm underskottet börjar räknas ner, men återigen från ett mycket lågt värde
vilket gör att kompressorn inte varvar upp i den takt den borde (den borde ha startat
på max frekvens) och den hamnar ohjälpligt efter och det slutar med ett el-tillskott
som jag tycker borde ha varit onödigt om den fattat vilket det egentliga underskottet
var, undvikit en andra vv produktionsperiod och varvat upp kompressorn utefter
vad det egentliga behovet var.
Jag tycker nog att pumpen med hjälp av inställd kurva och utomhustemperatur borde ha
tillräckligt indata för att iallafall hjälpligt (inte på något sätt exakt) kunna räkna upp underskottet
under vv produktionen så att den andra vv perioden hade prioriterats bort (den skulle förstå att
det faktiskt fanns ett värmebehov) och att det uppskattade underskottet hade styrt
kompressorn till ett högre varvtal och produktion än vad som nu blev fallet. På så sätt hade
komforten blivit mycket högre och antagligen hade el-spets undvikits.
Jag har, för att i möjligaste mån undvika dessa fall ställt perioden till 40 minuter med 30 minuters
tillåten vv produktion (vid samtidigt behov av värme) samt ändrat gm underskott från -400 till -800
för elspets. Detta förbättrar situationen något men förändrar tyvärr inte förloppet jag har beskrivit ovan.
Grunden till detta fenomen är att NIBEN inte anser att vv produktionen och avbrottet för värmeproduktion
har existerat. Det samma gäller för deras övriga pumpar, men deras on/off konstruktion gör att de iallafall
börjar producera värme med full styrka när de väl inser att behov finns och inte smådutta med 25Hz som
splitten pga. att den helt bortser från 90 minuters undlåtele att producera värme (under vv produktionen).
Har jag fattat det hela rätt, och vad borde jag göra (förutom att ta bort VVC systemet)?
/Jonas