Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Reglersystem Nibe Split  (läst 126479 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #30 skrivet: 04 januari 2010, 22:20:45 »
Tackar!

Meny 2.1.5 VB-pump styrs. värme
Här väljs varvtalet på värmebärarpumpen vid husuppvärmning.
Inställningsområde: 1 – 100
Fabriksinställning: 100

Varför vill man inte köra med 100% ? ( Vet inget om detta)

Vad händer om jag ställer ned den till tex 80%

Vad hände med framledn / retur när du ställde ned till 40%? hur stor skillnad blev det i temp på meny 2,5.. framl(ret)

Vad siktade du på när du skruvade ned pumpen?

Mvh / D

Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #31 skrivet: 04 januari 2010, 22:39:27 »
Vad man ställer den på är individuellt från beroende på hus, mitt behöver inte 100% då tjuter det alldeles åt hlvtete... Nu när jag har den på 40% får jag ungefär 5-8 graders skillnad på fram och returtempen.
Om man inte behöver köra den på max så är det ju dumt att göra det! Prova dig fram!


Tackar!

Meny 2.1.5 VB-pump styrs. värme
Här väljs varvtalet på värmebärarpumpen vid husuppvärmning.
Inställningsområde: 1 – 100
Fabriksinställning: 100

Varför vill man inte köra med 100% ? ( Vet inget om detta)

Vad händer om jag ställer ned den till tex 80%

Vad hände med framledn / retur när du ställde ned till 40%? hur stor skillnad blev det i temp på meny 2,5.. framl(ret)

Vad siktade du på när du skruvade ned pumpen?

Mvh / D
Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #32 skrivet: 04 januari 2010, 22:47:14 »
Tackar!

Meny 2.1.5 VB-pump styrs. värme
Här väljs varvtalet på värmebärarpumpen vid husuppvärmning.
Inställningsområde: 1 – 100
Fabriksinställning: 100

Varför vill man inte köra med 100% ? ( Vet inget om detta)

Vad händer om jag ställer ned den till tex 80%

Vad hände med framledn / retur när du ställde ned till 40%? hur stor skillnad blev det i temp på meny 2,5.. framl(ret)

Vad siktade du på när du skruvade ned pumpen?

Mvh / D
Hej, du bör ändra detta värde värde med årstiden för att få bästa driftspunkt för givet effektutag
och utetemp. När du ändrar pumpvarvtalet ändras flödet och därmed DeltaT över VP och radiatorer.
Under den kalla perioden bör DeltaT ligga på 5-7 grader (för min anläggning innebär det ~66% i
meny 2,5..). Under den varmare perioden (vår/höst) går man upp i DeltaT till kanske 7-9 grader
vilket innebär att man sänker pumpfrekvensen ytterligare (i min anläggning kanske ~50%).
Du kan titta på kurvan som finns i manualen och ställa in pumpen i meny 2.... så att DeltaT
blir i enlighet med kurvan. Jag tänker inte ändra den varje dag  ;) utan bara mellan höst/vår och vinter.
DeltaT påverkar VP effektivitet/COP värde.

MVH/Jonas *vinkar*
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1170
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #33 skrivet: 05 januari 2010, 00:02:29 »
Hej Jonas jag fick för mig att när man väl ställt in värdena som du säger med utetemp å dyl så sköter Spliten resten när utetempen ändras ? Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Splitg mig inte om jag har
« Svar #34 skrivet: 05 januari 2010, 00:48:32 »
Hej Jonas jag fick för mig att när man väl ställt in värdena som du säger med utetemp å dyl så sköter Spliten resten när utetempen ändras ? Mvh tyke :D
Det hade ju varit utmärkt om den hade gjort det - men det verkar inte så, men häng mig inte om jag har
fel utan kom tillbakamed dina erfarenheter. Denna pump är verkligen långt ifrån fulländad i dess
reglersystem!

Jag försöker nu verkligen förstå pumpen, har lyckats få den lite mer responsiv genom att modda
regulatorvärdena, men förstår inte riktigt alla samband. Det förstår inte NIBE heller, utan tycker att jag
skall experimentera med de menyer som de inte kan förklara innebörden av, de hänvisar även till
diskutionerna i detta forum ;D ;D ;D *roflmao* De förklarade även att eltillskott inte är av ondo Sc:,h
och att deras samlade erfarenhet av splitten var si och sådär knUp. Jag tycker fortfarande att pumpen
har potential, effekten räcker till även i kalla klimat, bara regleringen hade varit närmare den optimala!

Jag har som sagt ett VVC (Varmvatten cirkulation) som drar dryga 1KW, dvs vv måste produceras
varannan timme. Med den frekvensen av vv-produktion kan pumpen inte söla med värmeproduktion
när den väl får köra värme. Min erfarenhet från fabriksinställningarna är att det tar 20 minuter innan
pumpen varvar upp fullt, ytterligare 10-20 minuter innan börvärdet har uppnåtts, och därmed är den
nöjd och slöar ner kompressorn så att man endast hamnar någon grad över bör - istället för att så
kvickt som möjligt jobba ikapp underskottet. Detta innebär att den är i vb tempbalans efter 40 minuter
från det att vv produktion avslutades, därefter +2 grader över bör vilket ger att den kommer att upparbeta
+160 GM mellan vv perioden emedan den förlorat 250-300 GM under vv produktionen.

Jag har lyckats få det något bättre - men vill göra lite fler experiment innan jag kommer ut med något
som inte är någotsånär korrekt.

MVH/Jonas

Ps. Lämnar rapport när jag vet mer Ds.
« Senast ändrad: 05 januari 2010, 00:54:27 av jonasb »
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1170
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #35 skrivet: 05 januari 2010, 10:48:17 »
Hej Jonas jag försöker förstå vad du har för system du kallar det för vvc nämner handukstorkar ? Körs systemet genom någon slags acktank ? Jag är väldigt dålig :D på tekniska termer så du får nog hålla dig på en enkel nivå för min skull :D. Var bor du hur mycket värmer du vad har du för förbrukning ? Jag ligger på ca 2000 kwh på en månad totalförbrukning. Jag skall försöka få tag på nån enklare elmätare antingen nån som Richard säljer här eller Claes i sjöns för att mäta vp . Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #36 skrivet: 05 januari 2010, 12:18:24 »
Hej Tyke och alla andra.
VVC betyder varmvattencirkulation. Om man har långt från varmvattenberedare
till tappställen brukar man cirkulera varmvatten mellan beredare och tapställen
med en cirkpump för att slippa vänta flera minuter innan man får varmvatten.
Det var åtminstone förr vanligt att man hade handukstorkar kopplade på denna
slinga för att ge värme i dessa torkar under hela året (inte bara när värmen är igång).
Denna typ av arrangemang förekommer nästan alltid i större fastigheter/lägenheter.

Jag har två hus varav pannan står i det ena, emellan de båda finns en isolerad kulvert där vb
och ett vvc system går. Längden på denna kulvert är ~50 meter och jag får förståss
värmeförluster för varmvattnet i denna. Därutöver har jag som sagt 3 handdukstorkar
på varmvattencirkulationen. Detta samanlagt gör att jag behöver fler varmvattenperioder
en många andra, och det blir mindre tid för värmeproduktion. Pumpen får altså inte
hålla på och söla mellan varmvattenproduktionerna.

Hus: 2 1700 talstorp, 140 m2 uppvärmd yta, årsförbrukning 25KWH.

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #37 skrivet: 05 januari 2010, 16:20:53 »
Hej!

Hur fixar man varmvatten cirk. går det att installera till dusch och kök.

jag väntar ca 5 minuter varje gånga jag skall duscha diska på varm vatten. och får spola länge i köket för att få kallvatten.
Skulle vara guld med cirkulation..

Mvh / D

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #38 skrivet: 05 januari 2010, 16:33:52 »
Hej!

Hur fixar man varmvatten cirk. går det att installera till dusch och kök.

jag väntar ca 5 minuter varje gånga jag skall duscha diska på varm vatten. och får spola länge i köket för att få kallvatten.
Skulle vara guld med cirkulation..

Mvh / D


Hej Freeze, gör ungefär såhär:




   ---------                                              A
  !            ! ----->-------------------------+--- Tapp kran/Dusch/etc
  !    VV    !            +---+                          !
  !    Ber    !--+--<--! CP !------------------+
  !            !   !        +---+
  ----------   !
                   !
                  ^
                   !
                   !
                  KV

Returröret bör vara tunnt - tex 8mm. Du skall ha en backventil på KV
och bör ha det på returröret. Från punkt A till tappstället bör sträckan
vara kort.

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #39 skrivet: 05 januari 2010, 17:28:27 »
Hej

(Nu är det -24,4 grader ute...Det har varit som varmast -18 idag hos oss)

Jag går i ström taket då värmepumpen laddar varmvatten. Det står strömbegränsning i displayen.

8.3.1 står på 16 A kan jag ändra till 20 A under pågående drift?

Mina säkringar till pumpen ligger på 20 A.

Vad har ni för värde på 8.3.1??

Mvh / Daniel

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1170
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #40 skrivet: 05 januari 2010, 20:23:58 »
Hej igen Freeze undrar om inte strömbegränsning betyder att spliten in i det längsta undviker att skicka på patronerna utan försöker värma huset å vattnet så att det undviks ? Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #41 skrivet: 05 januari 2010, 20:35:07 »
Tjena!

Jag förstår inte varför det bara är när varmvatten laddningen pågår som det blir strömbrist.
Ingen elpatron används ju när den gör vatten
och max frekvens är 80 Hz vid vattenladdning.

Nu när de är närmare 26 minus ute och pumpen går på konstant 85 Hz och fläkt steg 3 för att värma huset så finns ingen strömberänsning.

Varför?

Mvh / D

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #42 skrivet: 05 januari 2010, 22:18:39 »
Tjena!

Jag förstår inte varför det bara är när varmvatten laddningen pågår som det blir strömbrist.
Ingen elpatron används ju när den gör vatten
och max frekvens är 80 Hz vid vattenladdning.

Nu när de är närmare 26 minus ute och pumpen går på konstant 85 Hz och fläkt steg 3 för att värma huset så finns ingen strömberänsning.

Varför?

Mvh / D

Strömbegränsningen som du ser gäller endast fas 3 som kompressorn är kopplad till.
Att du endast ser detta vid varmvattenproduktion beror på att pumpen jobbar
mot högre temperatur när den producerar varmvatten (i slutet av produktionen mot
53 grader beroende vad du satt varmvattenstopp till) vilket betyder att högre tryck
behövs för att helt kondensera kylmediat efter kondensorn.
Du ser troligtvis inte strömbegränsningslarmet i början av vv produktionen.
Helt normalt!

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #43 skrivet: 05 januari 2010, 22:25:03 »
Tjena!

Jag förstår inte varför det bara är när varmvatten laddningen pågår som det blir strömbrist.
Ingen elpatron används ju när den gör vatten
och max frekvens är 80 Hz vid vattenladdning.

Nu när de är närmare 26 minus ute och pumpen går på konstant 85 Hz och fläkt steg 3 för att värma huset så finns ingen strömberänsning.

Varför?

Mvh / D
Vad står din utegivare på för temp när du har -26 i verkligheten. Tycker pumpen borde ha stängt av vid det laget.
Den ger ändå bara ~1 i COP, och du sliter hårt på kompressorn. Jag skulle nog ställa in VP stopp så att den stoppar
när det är -20 - -22 grader.
Har inget belägg för att det jag påstår är rätt, bara min maggropskänsla.

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #44 skrivet: 05 januari 2010, 22:30:31 »
Hej!

Försökte reglera pumpen

i meny 9.1.3.

Den är inställd på -25 grader.

-Är alla/era splittar inställda på -25?

När jag ringde supporten innan inköp sa dem vid 2 sepparata tillfällen att pumpen stannar vid - 20. Jag har -26grader just nu på köks termometern (stämmer), nibes termometer visar ca -23,8 gr.

I meny 9.1.3 gick det inte att ändra! tänkte ställa in -24.

Jag blev sedan mycket konfunderad när jag läste manualen sid 51. Där står det att pumpen stannar under -25..!

Vad stannar stannar även elpattronen?

inställningsområdet är -25 -43

fabr -25

kanske därför det inte gick att ställa ned den under - 25 (bingo) Jag kanske Måste ställa ned den till typ -30 för att allt inte skall stanna... imorgon blir det ju kallare än idag dvs under -25..

Tacksam för tolkning av parameter 9.1.3. vad betyder den? stannar även elpattronen vid -26?

Mvh /D


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!