0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En panna kan bara bli för liten.En panna ska vara stor för det har många fördelar.Färre ilägg med större ved bitar så man slipper såga och klyva i onödan.Grovt kan man säga att en panna på 25kw skapar dubbelt så mycket sågning och klyvning som en på 50 kwStörre tankar ger färre eldnings tillfällen.Det sitter massor med folk som installerat panna efter minsta möjliga som funkar.Jag är en av dom som sitter med för liten panna för att förra ägarna var snål dumma.Har en 15-25kw panna till ett hus med dålig isolering på 200kvm Pannan har ett ved magasin på 55 liter och tankar på 1000liter gissa hur många ilägg det blir för att ladda tankarna.Nu kan man inte heller lägga i mer än 35 liter ved för annars hamnar den över primär luft intaget med en övertändning som följd.Klarar inte en normal vinterdag i södra skåne utan att tända pannan på morgonen innan jag åker till jobb Visst det funkar men är inte kul och hade inte veden varit gratis hadde jag inte eldat i den.Hade pengar funits hade pannan bytats ut för länge sen.
Om du har 2000 liter acktank som man nyttjar mellan 45 - 90 grader så har man lagrat 104400 watt. vid eldning varanan dag dela med 44 timmar blir 2372 watt per timme. Man behöver endera större tank väldigt välisolerat hus eller låta tanken gå ner lägre i temp och spetsa vv med el. Storlek på pannan stämmer säker bra med eldstadsvolym gånger 18
.... Tycker det verkar som priserna på vedanläggningar skjutit i höjden trots att många köper billiga pannor.