0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det viktiga är, tycker jag, att ett stopp värmer hela tanken så man slipper tajma när det är lagom att gå till pannrummet igen. Man ska kunna tända ett stopp och sedan glömma hela grejen tills det är dax att elda nästa gång. Med detta som utgångspunkt väljer man storlek på tanken beroende på hur ofta man vill elda detta stopp.
hej har suttit å tänkt på varför ha tex bara en vedpanna på 25-30kwh i sin kåkå inte en på 50kwh förutsätt att man har 1500-2000 lit tank så fattar jag inte varför man ej skulle kunna köpa en 50kw panna i stället för en 30kw panna fördelarna e ju färre ved inlägg,förhoppningsvis fixar den större pannan att puffa upp tankarna på ett inlägg.får man problem med varmgång så e det väl bara att lägga på mindre bränsle då man eldarsom jag fattat det så är det oftast det som skiljer pannorna åt vedutrymmet e större på större pannor så man rymmer mer bränsle = mer effekt då bör det ju inte va specielt svårt att lägga på mindre ved för att hålla nere effekten har jag fattat fel eller
Man kan också börja i den andra ändan, dvs bygga energipositiva hus som inte kräver nå´n tillskottsenergi.