0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Försäkringsbolaget sade att de ersätter 50 % av repkostnaden om de finner den skälig. Så det återstår väl iofs att se vad de finner skäligt. Pumpen är inne på sjunde året och jag har bytt två fläktmotorer i den. Garanti på den första och reklamation på den andra eftersom det tydligen var fabrikationsfel på bägge. Inte heller sugen på att laga den eftersom den ändå inte räcker till. Men 6500:- är onekligen en lägre utgift än 18900:-. Men är det normalt att en kompressor ger sig på en sju år gammal pump? Det är ju knappt så den hinner betala sig om livscykeln är så kort.
Är det inte så att det faktiskt av en del kallt räknas med att en L/L pump håller i cirka 20år, men att man inom den tiden bör räkna med ett kompressorbyte efter cirka 10år ?Har faktiskt hört det från flera olika källor när jag kollade runt med olika installatörer m.m. om val av pump och deras erfarenheter.Finns ju iofsig gamla R12 anläggningar som fortfarande fungerar perfekt efter över 25år , vi får väl hoppas att hållbarheten med de nya köldmedierna kommit upp i de nivåerna igen snart.Var funktionen på pumpen inte bra/inte fyllde behovet när den fungerade, är det väl rätt kasst att reparera den.Sälj den som defekt maskin istället, finns en marknad.
Hörru, nu tog du ju bort sista raden när du citerade mig, där jag påpekar att min åsikt faktiskt är samma som din...
Citat från: snillet skrivet 22 december 2009, 13:40:57Hörru, nu tog du ju bort sista raden när du citerade mig, där jag påpekar att min åsikt faktiskt är samma som din... Ursäkta...Mitt schabbel! Fast egentligen var du först, så min åsikt är samma som din.