Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Reparera eller köpa ny?  (läst 5333 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad connybloom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Reparera eller köpa ny?
« skrivet: 21 december 2009, 14:23:04 »
Min nuvarande pump, en Panasonic Sverigepump 9:a från 2003 säger felkommando F99. En reparatör säger via telefon att det är kompressorn som gett sig och att den totalt kostar mellan 10-13000 att byta. Försäkringbolaget pröjsar hälften. Tillkommer självrisk 1500:-. Min kostnad blir alltså minst 6500:-. Till pjäsen hör att 9:an aldrig klarat av jobbet. Min kåk är på 172 kvm, 1 1/2 plan och ganska stängd planlösning. Den som installerade 9:an hade en teori om att en 12:a skulle blir bekväm när det var varmt i den trånga hallen där innedelen sitter och då sluta värma medan 9:an skulle luras att tro att det var kallt hela tiden och därmed ge järnet hela tiden. 2003 fann jag inget skäl att ifrågasätta denna teori medan jag nu misstänker att installatören var lika fiffig som Wasa-konstruktören. Jag har bytt motor två gånger i den och nu tycks alltså kompressorn ha kapsejsat.

Reparatören föreslår att jag byter till en Toshiba Ras-16. Den skulle jag få installerad och klar för 23900:-. Om jag då får ca 5000 från försäkringbolaget blir min kostnad ca 18900.

Frågor: Verkar 10-13000 vara en rimlig kostnad för att byta kompressor?
Några här på forumet föreslår två mindre pumpar istället för en kraftig, vad skulle en sådan kostnad kunna landa på?
Jag skulle vilja ha en pump där givaren inte sitter i innedelen, för att kunna placera givaren där det är kallt, funkar det?
1 1/2 plan, 172 kvm, byggår 1971, betongplatta, självdrag, direktverkande el. Kåken står i Örebro. Köpte en en Panasonic Sverigepump 9:a vid husköpet 2003. Årsförbrukning ca 21000 kWh. Brakade ihop för gott december -09. Ny pump Toshiba Ras-13SKVP-ND införskaffad oktober -10.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Reparera eller köpa ny?
« Svar #1 skrivet: 21 december 2009, 14:39:09 »
Eftersom...

du haft LL förut i huset så vet du ju hur mycket effekt som behövs och vad som är lämpligaste placering. Två mindre LL är inte fel, ur flera aspekter. Driftsekonomi, värmespridning, fläktljud och säkerhet.

Två FD25 får du för 25.000kr. Sedan tillkommer montage. Säg 5.000kr för samtidigt montage av två LL och att delar av den gamla installationen kan återvinnas.

Kompressorbyta en gammal Panasonic tycker inte jag är rimligt. Temperaturgivare i fjärrkontrollen? är inte någon bra ide.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Reparera eller köpa ny?
« Svar #2 skrivet: 21 december 2009, 15:34:29 »
Godkänner försäkringsbolaget detta? Då måste pumpen vara rätt ny? Tycker inte att man repar för mer än pumpen är värd, är det mycket rappel med Panasonic? Eller är det bara vad man hör, många sålda iof..

Skulle aldrig repa den..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad connybloom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Reparera eller köpa ny?
« Svar #3 skrivet: 21 december 2009, 16:01:06 »
Försäkringsbolaget sade att de ersätter 50 % av repkostnaden om de finner den skälig. Så det återstår väl iofs att se vad de finner skäligt. Pumpen är inne på sjunde året och jag har bytt två fläktmotorer i den. Garanti på den första och reklamation på den andra eftersom det tydligen var fabrikationsfel på bägge. Inte heller sugen på att laga den eftersom den ändå inte räcker till. Men 6500:- är onekligen en lägre utgift än 18900:-. Men är det normalt att en kompressor ger sig på en sju år gammal pump? Det är ju knappt så den hinner betala sig om livscykeln är så kort.
1 1/2 plan, 172 kvm, byggår 1971, betongplatta, självdrag, direktverkande el. Kåken står i Örebro. Köpte en en Panasonic Sverigepump 9:a vid husköpet 2003. Årsförbrukning ca 21000 kWh. Brakade ihop för gott december -09. Ny pump Toshiba Ras-13SKVP-ND införskaffad oktober -10.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Reparera eller köpa ny?
« Svar #4 skrivet: 21 december 2009, 18:49:39 »
Försäkringsbolaget sade att de ersätter 50 % av repkostnaden om de finner den skälig. Så det återstår väl iofs att se vad de finner skäligt. Pumpen är inne på sjunde året och jag har bytt två fläktmotorer i den. Garanti på den första och reklamation på den andra eftersom det tydligen var fabrikationsfel på bägge. Inte heller sugen på att laga den eftersom den ändå inte räcker till. Men 6500:- är onekligen en lägre utgift än 18900:-. Men är det normalt att en kompressor ger sig på en sju år gammal pump? Det är ju knappt så den hinner betala sig om livscykeln är så kort.

Dessa j-kla firmor med prissättningar! Hur kan reparation  av kompressor ligga pÃ¥ sÃ¥ mycket när man kan beställa splitternytt komplett för 8000:- pÃ¥ nätet OBS Panasonic.
Vet av erfarenhet att salta på räkningar är det många som vill....... _/-

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Reparera eller köpa ny?
« Svar #5 skrivet: 22 december 2009, 12:14:11 »
Är det inte så att det faktiskt av en del kallt räknas med att en L/L pump håller i cirka 20år, men att man inom den tiden bör räkna med ett kompressorbyte efter cirka 10år ?

Har faktiskt hört det från flera olika källor när jag kollade runt med olika installatörer m.m. om val av pump och deras erfarenheter.

Finns ju iofsig gamla R12 anläggningar som fortfarande fungerar perfekt efter över 25Ã¥r  :), vi fÃ¥r väl hoppas att hÃ¥llbarheten med de nya köldmedierna kommit upp i de nivÃ¥erna igen snart.

Var funktionen på pumpen inte bra/inte fyllde behovet när den fungerade, är det väl rätt kasst att reparera den.
Sälj den som defekt maskin istället, finns en marknad.
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Reparera eller köpa ny?
« Svar #6 skrivet: 22 december 2009, 13:38:28 »
Är det inte så att det faktiskt av en del kallt räknas med att en L/L pump håller i cirka 20år, men att man inom den tiden bör räkna med ett kompressorbyte efter cirka 10år ?

Har faktiskt hört det från flera olika källor när jag kollade runt med olika installatörer m.m. om val av pump och deras erfarenheter.

Finns ju iofsig gamla R12 anläggningar som fortfarande fungerar perfekt efter över 25Ã¥r  :), vi fÃ¥r väl hoppas att hÃ¥llbarheten med de nya köldmedierna kommit upp i de nivÃ¥erna igen snart.
Var funktionen på pumpen inte bra/inte fyllde behovet när den fungerade, är det väl rätt kasst att reparera den.
Sälj den som defekt maskin istället, finns en marknad.


Nja...

att kompressorbyta en LL lönar sig inte, om inte tillverkaren/försäkringsbolaget skjuter till en avsevärd del. Så vid 6 år går nog gränsen. Min egen gissning är att 6-10år är den vanligaste livslängden.

En LL är sämre än ett el-element i nästan alla avseenden (ljud, manöverbarhet, blåst, utseende, pris, modularitet etc) utom verkningsgrad (COP). Så LL har man enbart för att spara pengar.

Att ha en gammal utjänt LL på väggen, som kaske sparar ytterst litet el, är att ta alla nackdelarna, utan att få någon vidare fördel
« Senast ändrad: 22 december 2009, 23:04:59 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Reparera eller köpa ny?
« Svar #7 skrivet: 22 december 2009, 13:40:57 »
Hörru, nu tog du ju bort sista raden när du citerade mig, där jag pÃ¥pekar att min Ã¥sikt faktiskt är samma som din...  ;)
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad Flateby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Reparera eller köpa ny?
« Svar #8 skrivet: 22 december 2009, 22:01:43 »
Hej ConnyBloom.
Råkade ut för samma fel med min Panasonic men efter 3 år.
(Bytte ut eländet mot en Fujitsi.)
Installatören som monterade Fujitsin hjälpte mej med att fylla i maskin-skadeblanketten.

Byte kompressor + byte kretskort i utedelen (kass pga kortslutning i kompressorn)
vakumsugning och gaspåfyllning.
Pris:14000:-

//Flateby

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Reparera eller köpa ny?
« Svar #9 skrivet: 22 december 2009, 22:21:53 »
Hörru, nu tog du ju bort sista raden när du citerade mig, där jag pÃ¥pekar att min Ã¥sikt faktiskt är samma som din...  ;)

Det är väl sÃ¥ man gör när man vill "vinkla" lite.  ^-^
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Reparera eller köpa ny?
« Svar #10 skrivet: 22 december 2009, 23:08:38 »
Hörru, nu tog du ju bort sista raden när du citerade mig, där jag pÃ¥pekar att min Ã¥sikt faktiskt är samma som din...  ;)

Ursäkta...
Mitt schabbel!
Fast egentligen var du först, så min åsikt är samma som din.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Reparera eller köpa ny?
« Svar #11 skrivet: 23 december 2009, 10:36:52 »
Hörru, nu tog du ju bort sista raden när du citerade mig, där jag pÃ¥pekar att min Ã¥sikt faktiskt är samma som din...  ;)

Ursäkta...
Mitt schabbel!
Fast egentligen var du först, så min åsikt är samma som din.

Eller nästan iaf  :), ser när jag läser den nu att det kan tolkas annorlunda, min andemening var dock samma.
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad connybloom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Reparera eller köpa ny?
« Svar #12 skrivet: 24 december 2009, 13:44:59 »
Hej Flateby och alla andra! Är du nöjd med Fujitsun? Velar lite mellan en Toshiba, Mitsibushi eller Fujitsu. Installatören föreslog en Toshiba Ras-16, men jag tror jag läste nånstans på forumet att den var i stort sett samma maskin som Ras-13 med den största skillnaden att 16-modellen är mycket dyrare. Synpunkter någon?


Om jag inte får gehör hos sambon för två mindre modeller (en på varje våning) så behöver jag en rackare med stark fläkt som orkar transportera runt luften i mitt ganska stängda 1 1/2-plans hus (172 kvm). Den kan få låta på dagarna när vi inte är hemma så kan man kanske ha lite lägre fläkthastighet när vi är hemma. Nån som har tips?

Jag ska slänga upp en planlösning i mellandagarna i en annan tråd och ser fram emot förslag på placering av innedelen.
1 1/2 plan, 172 kvm, byggår 1971, betongplatta, självdrag, direktverkande el. Kåken står i Örebro. Köpte en en Panasonic Sverigepump 9:a vid husköpet 2003. Årsförbrukning ca 21000 kWh. Brakade ihop för gott december -09. Ny pump Toshiba Ras-13SKVP-ND införskaffad oktober -10.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Reparera eller köpa ny?
« Svar #13 skrivet: 24 december 2009, 14:35:57 »
Det beror ju litet på...

vad du får betala och var i landet du bor. Men Nocrian är en bamse. Och den kan blåsa rejält.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad connybloom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Reparera eller köpa ny?
« Svar #14 skrivet: 28 december 2009, 13:28:50 »
Jag bor i Örebro och jag har fått ett pris på en Toshiba RAS-16 på runt 23000:- inkl. installation. Kolla gärna annan tråd om placering av delarna. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=29049.0
1 1/2 plan, 172 kvm, byggår 1971, betongplatta, självdrag, direktverkande el. Kåken står i Örebro. Köpte en en Panasonic Sverigepump 9:a vid husköpet 2003. Årsförbrukning ca 21000 kWh. Brakade ihop för gott december -09. Ny pump Toshiba Ras-13SKVP-ND införskaffad oktober -10.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 393
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!