0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bättre och mäta så nära utblåset som möjligt, varmluften ur pumpen blandas med omgivande luft rätt omgående pga ejektorverkan.Även tempen på insugsluften är viktig, då det är tempskillnaden mellan in och ut som räknas.
Citat från: Paxmax skrivet 21 december 2009, 12:11:17Bättre och mäta så nära utblåset som möjligt, varmluften ur pumpen blandas med omgivande luft rätt omgående pga ejektorverkan.Även tempen på insugsluften är viktig, då det är tempskillnaden mellan in och ut som räknas.Japp tänkte inte på det , Jag skall mäta vid insug (uppe på innerd.)samt vid utblås , har satt fast givare mitt på vingen i mitten leden och komma med info snart!25grader på pumpen och fullt på fläkten är inst.Mvh J:A
Citat från: J.A skrivet 21 december 2009, 12:34:28Citat från: Paxmax skrivet 21 december 2009, 12:11:17Bättre och mäta så nära utblåset som möjligt, varmluften ur pumpen blandas med omgivande luft rätt omgående pga ejektorverkan.Även tempen på insugsluften är viktig, då det är tempskillnaden mellan in och ut som räknas.Japp tänkte inte på det , Jag skall mäta vid insug (uppe på innerd.)samt vid utblås , har satt fast givare mitt på vingen i mitten leden och komma med info snart!25grader på pumpen och fullt på fläkten är inst.Mvh J:AHej igen !Det är 25 ºC i insug och 38 ºC i utblås -11 ute solen ligger på lite 22 ºC i hallen där den sitter nyligen avfrostat mätte efter ca 15minefter av- frost Sätter jag fläkten på aut varvar den ner och det blir 43 ºC i utbl!
Citat från: J.A skrivet 21 december 2009, 12:49:12Citat från: J.A skrivet 21 december 2009, 12:34:28Citat från: Paxmax skrivet 21 december 2009, 12:11:17Bättre och mäta så nära utblåset som möjligt, varmluften ur pumpen blandas med omgivande luft rätt omgående pga ejektorverkan.Även tempen på insugsluften är viktig, då det är tempskillnaden mellan in och ut som räknas.Japp tänkte inte på det , Jag skall mäta vid insug (uppe på innerd.)samt vid utblås , har satt fast givare mitt på vingen i mitten leden och komma med info snart!25grader på pumpen och fullt på fläkten är inst.Mvh J:AHej igen !Det är 25 ºC i insug och 38 ºC i utblås -11 ute solen ligger på lite 22 ºC i hallen där den sitter nyligen avfrostat mätte efter ca 15minefter av- frost Sätter jag fläkten på aut varvar den ner och det blir 43 ºC i utbl!Sov lugnt! Jättebra. Man får inte begära underverk av pumparna!
Mycket prat om temperaturer nu så jag kollade vad FD35VABH lämnade för temperaturer som max för skojs skull nu när det är "lite" kyligt ute Fjärren inställd på 31 graderrena filterfläktläge 4 som är maxutomhus temperatur är -14temperatur vid insug pendlar mellan 24 och 25 gradertemperatur vid utblås 51 graderhar dock inte mätt upp förbrukningenDenna modell är lite kraftigare än din Elektrolux så dom är inte riktigt jämförbaraKör normalt på 25 grader inställning och fläktläge 2
Det är 25 ºC i insug och 38 ºC i utblås -11 ute
Citat från: J.A skrivet 21 december 2009, 12:49:12Det är 25 ºC i insug och 38 ºC i utblås -11 uteJag tycker att det låter lite mellanskillnad med ∆t= 13ºC .Jag har en Pana E9 din maskin är en storlek större, 12:a.Jag hade -13 ute och då hade jag 18C insug och 41ºC utblås ∆t= 23ºC på max fläkt.
Citat från: Paxmax skrivet 22 december 2009, 13:47:30Citat från: J.A skrivet 21 december 2009, 12:49:12Det är 25 ºC i insug och 38 ºC i utblås -11 uteJag tycker att det låter lite mellanskillnad med ∆t= 13ºC .Jag har en Pana E9 din maskin är en storlek större, 12:a.Jag hade -13 ute och då hade jag 18C insug och 41ºC utblås ∆t= 23ºC på max fläkt.Hej!Jag märkte att det gjorde en del hur vingen stog vid lite tester, vingen kväver ju utbl.en del och då blir det ju varmare!Men jag kollade under en hel cykel mellan avfrost. när det var ca 10 min kvar till avfrost var det 23.5 i insug och 42.8 i utblåsmed samma inst. som näms ovan ! lite bättre kanske?
Citat från: TS Comfort AB skrivet 22 december 2009, 12:50:45Mycket prat om temperaturer nu så jag kollade vad FD35VABH lämnade för temperaturer som max för skojs skull nu när det är "lite" kyligt ute Fjärren inställd på 31 graderrena filterfläktläge 4 som är maxutomhus temperatur är -14temperatur vid insug pendlar mellan 24 och 25 gradertemperatur vid utblås 51 graderhar dock inte mätt upp förbrukningenDenna modell är lite kraftigare än din Elektrolux så dom är inte riktigt jämförbaraKör normalt på 25 grader inställning och fläktläge 2Vilken typ av temp mätare använder ni? Duger det med en vanlig digital ute-inne del, om man då använder utedelen...?//A
J.A, orkar din pump hålla värmen? Beror givetvis på mycket, har du kollat förbrukning på den? Jag har en likadan, fast kusinBosch, presterar fruktansvärt dåligt!
Citat från: Apan skrivet 22 december 2009, 15:04:34J.A, orkar din pump hålla värmen? Beror givetvis på mycket, har du kollat förbrukning på den? Jag har en likadan, fast kusinBosch, presterar fruktansvärt dåligt!Tjänare Apan!Jag har jävligt dåliga fönster mm som skall bytas ut till våren!men jag mätte ett dygn när det var mellan -10 - -16 ºC för skoj skull ca 26kw / dygn när det var som kallast ute !Men kåken är inte så stor men ändå fick jag elda lite i panna som stöd , jag har ett separat pannrum ute så jag slår en brasa när det är som kallast annars fryser skiten sönder! Inte mycket värme på elementen .Men är det inte under -10 så funkar pumpen tycker jag allt ! men har en Ras 13 pump på övervåningen om det skulle bli ojämn värme mm Jag kan nog värma ihjäl mig om det våre så Pumpen sitter nog lite trångt i hallen , Tar snart fram motorsågen och fixar detta med!Jag har läst lite om dina inlägg ! vad är det du är missnöjd med jag fattar inget ! Det är ju inga evighetsmaskiner vi köpt!Men det är ju alltid kul att testa prylar! tomte::MvH J.A