0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: hulta skrivet 13 januari 2010, 15:52:46Citat från: JPEG skrivet 13 januari 2010, 15:42:15Skratta och skratta, men det innebär att du kyler ner förångaren också med den kalla uteluften och det är knappast önskvärt. Skulle kunna tänka mig att blåsa ur batteriet på sluttampen då, men min lösning med värmekabeln är enklare då. Fläktmotorn i F2025-8-14kW är utförda för två hastigheter med separata lindningar och går inte med enkla medel att vända rotationsriktningen på. Har du lyckats fånga tiderna?/PeterNej trots att jag var ute i en timme för att ta bort isen (se inlägg ishög under) sprang in emellanåt för att värma fingrarna och då passade väl f-skapet på att frosta av... Som jag har skrivit ovan så tycker jag din lösning är förnämligt!! Jag bara funderar lite om andra lösningar för Nibe klarar det inte tydligen.En relästyrd bankare som bankar bort dropparna innan fläkten startar... Nu Peter var jag ute i rätt ögonblick. Hmmm den avfrostade i cirka tre minuter bara, sedan slog växelventilen över till drift men det tog faktiskt 40sekunder innan fläkten satte igång.Nu har jag monterat temporärt en hängränna under kanalerna samt böjar så vattnet rinner ut 2 meter utanför pumpen. Hade en värmekabel över från gamla luftluft pumpen men tyvärr halv meter för kort så vi får se om vattnet lämnar hela röret utan att frysa invändigt.PRIS: 0 kronor......
Citat från: JPEG skrivet 13 januari 2010, 15:42:15Skratta och skratta, men det innebär att du kyler ner förångaren också med den kalla uteluften och det är knappast önskvärt. Skulle kunna tänka mig att blåsa ur batteriet på sluttampen då, men min lösning med värmekabeln är enklare då. Fläktmotorn i F2025-8-14kW är utförda för två hastigheter med separata lindningar och går inte med enkla medel att vända rotationsriktningen på. Har du lyckats fånga tiderna?/PeterNej trots att jag var ute i en timme för att ta bort isen (se inlägg ishög under) sprang in emellanåt för att värma fingrarna och då passade väl f-skapet på att frosta av... Som jag har skrivit ovan så tycker jag din lösning är förnämligt!! Jag bara funderar lite om andra lösningar för Nibe klarar det inte tydligen.En relästyrd bankare som bankar bort dropparna innan fläkten startar...
Skratta och skratta, men det innebär att du kyler ner förångaren också med den kalla uteluften och det är knappast önskvärt. Skulle kunna tänka mig att blåsa ur batteriet på sluttampen då, men min lösning med värmekabeln är enklare då. Fläktmotorn i F2025-8-14kW är utförda för två hastigheter med separata lindningar och går inte med enkla medel att vända rotationsriktningen på. Har du lyckats fånga tiderna?/Peter
Vad händer om isen under VP byggs upp långt över socklen och börja nå fläktgallret ?Kan fläkten ta skada ?Har varit ute och hackat som en galning för att få väck isen i fronten av VP ,under är dock helt omöjligt att få bort det
JPG & Hulta ,tack för era svar!Jag har nu haft hjälp av kollegor 2-3 st som med hjälp av Hiltimaskin & bilfunktionen bilat väck isbergen under och framför pumparna .På två av pumparna var det massiv is ända upp till nederkanten på VP ,på baksidan hade det nått nästan upp till VP kylslingor (förångaren ??)Förhoppningsvis kommer våren snart......Förbannade Nibe pumpar
Man får väl ta fram skärbrännarn och justera fötterne lite