0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
...Jag tittade på digitalroberts signatur, och konstaterade att det var i alla fall inte LL-VPn som stod för majoriteten av tidigare förbrukning på 20 000 kWh. Det motsvarar 2,3 kW dygnet runt året runt. Eftersom berg-värmen sänkte till hälften, har dom antingen förbrukat stora mängder varmvatten, eller så gick LL-pumpen med mycket begränsad kapacitet (dålig värmespridning?) - eller både och. - Stämmer det digitalrobert?
Det beror ju till 100% på hur stort huset är, vilket värmebehov det har och hur öppen planlösningen är, dvs det går inte att svara på generellt.Och visst klarar man säg med 1st som jag gjort i många år nu om man har de rätta förutsättningarna.
Vi har 20-20.5gr inne, trivs vi med, 2 aktiva barn som springer konstant! 2små barn drar inte mer energi än endast 2 vuxna. Tror att denna pump skälper nästa års förbrukning, med dessa katastrofala köldegenskaper, ångest att inte större pump köptes, nöjd om pumpen skulle orka -15-17gr.Känns lite overkill att sätta Boschen på övreplan, alla 3 sovrum är där../A.
Citat från: Mike skrivet 20 december 2009, 10:37:53Det beror ju till 100% på hur stort huset är, vilket värmebehov det har och hur öppen planlösningen är, dvs det går inte att svara på generellt.Och visst klarar man säg med 1st som jag gjort i många år nu om man har de rätta förutsättningarna.Vårt hus är 120kvm...Du har inget element på någonstans alltså. Tycker jag har svårt att få komfortvärme i hela huset vid några minus med bara pumpen. Måste ha element på i badrum och i kök som ligger längst bort från pump om jag vill ha 20 ºC i hela huset. Blir det -15 ºC måste jag även elda lite i kaminerna. Men det är väl skillnad på pumpar också, min ger inte mycket värme nu när det är kallt ute....
Finns det någon som klarar hela husets värmebehov vid sisådär 15-20 minus med bara 1 L/L pump? Eller behöver man ha minst två pumpar då, tänkte kanske passa på o sätta in en två pumpar i vårt hus när jag ändå byter ut nordic airen....
Citat från: sutarn skrivet 20 december 2009, 10:48:07Citat från: Mike skrivet 20 december 2009, 10:37:53Det beror ju till 100% på hur stort huset är, vilket värmebehov det har och hur öppen planlösningen är, dvs det går inte att svara på generellt.Och visst klarar man säg med 1st som jag gjort i många år nu om man har de rätta förutsättningarna.Vårt hus är 120kvm...Du har inget element på någonstans alltså. Tycker jag har svårt att få komfortvärme i hela huset vid några minus med bara pumpen. Måste ha element på i badrum och i kök som ligger längst bort från pump om jag vill ha 20 ºC i hela huset. Blir det -15 ºC måste jag även elda lite i kaminerna. Men det är väl skillnad på pumpar också, min ger inte mycket värme nu när det är kallt ute....Jo det finns en elradiator som går utanför huvudbrytaren för elvärmen och det är just i badrummet, den lever alltså sitt egna liv, det är otrvligt att ha dörren öppen dit efter 2:an Sedan måste man vara medveten om att komforten är sämre med L/L, du får leva med att det är 2-3 grader varmare i rummet där pumpen sitter för att nå temperaturen längst bort. Ytan du har är väl ok för en pump om det är öppen planlösning men mer intressant är ju ditt värmebehov. En liten kåk som kräver 20000kWh är ju svår att klara med en pump medan en stor som kräver 12000kWh är lättare om du förstår vad jag menar.Sedan måste man självklart välja rätt pump dvs en som dokumenterat och testat verkligen ger mycket värme när det som bäst behövs.