0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: snillet skrivet 07 januari 2010, 10:12:34Den sög på sig så mycket små snöflingor att den ibland fick frosta av 2ggr per timme, givetvis blev uppvärmningen lidande av det...Och nej, ett "värmepumpsskydd" hade inte hjälpt i den snålblåsten med de småsmåsmå flingorna, det är jag övertygad om.Med styrparametrar för en längre och/eller kraftigare avfrostningssekvens skulle problemet kanske kunna lösas.
Den sög på sig så mycket små snöflingor att den ibland fick frosta av 2ggr per timme, givetvis blev uppvärmningen lidande av det...Och nej, ett "värmepumpsskydd" hade inte hjälpt i den snålblåsten med de småsmåsmå flingorna, det är jag övertygad om.
Citat från: snillet skrivet 07 januari 2010, 10:12:34Den sög på sig så mycket små snöflingor att den ibland fick frosta av 2ggr per timme, givetvis blev uppvärmningen lidande av det...Med styrparametrar för en längre och/eller kraftigare avfrostningssekvens skulle problemet kanske kunna lösas.
Den sög på sig så mycket små snöflingor att den ibland fick frosta av 2ggr per timme, givetvis blev uppvärmningen lidande av det...
Citat från: Gonzo skrivet 19 december 2009, 02:53:34Jag är helt övertygad om att man hade varit tvungen att stötta en bergvärmeanläggning lika tidigt eller tidigare.Håller fullständigt med dig. Kan de som har bergvärmepumpar var ärliga nu och tala om om de behövt stötta med något annat...
Jag är helt övertygad om att man hade varit tvungen att stötta en bergvärmeanläggning lika tidigt eller tidigare.
Slut på köldknäppen här i Skåne nu hoppas jag :-)Nocrian orkade hålla +21 på 103 kvadrat "nedre plan" och +16 på 70 kvadrat "övre plan" vid -17 som var "köldrekordet" här. Hade mer att ge vid -17, låg på en ineffekt omkring 2Kw men avfrostade ofta så tempen började sjunka inomhus... 1500Kw totalt i December varav 5-600Kw hushållsel.(Kan nog stämma att Nocrian kan ge 6Kw vid -15)R.
Citat från: Gonzo skrivet 19 december 2009, 02:53:34Hej!Har nu haft -32 grader i ett par dagar och innetempen sjönk till 18 grader (har 23 grader annars)Inga element. Endast LL- värmepumparna på (2 st Panasonoic he ......XX och en Coolix)Har slagit av alla element!Eldade några brasor i går och fick upp innetempen till 21 grader.I natt sjönk denna till 19 grader (var uppe vid 02.00 och tittade på termometern- - 32 grader)Nu, på morgonen, var det -24 grader ute och innetempen hade stigit till 21 grader!M.a.o- vid - 24 grader ger mina pumpar tillräckligt för att höja tempen i huset!Är endast -15 just nu så innetempen är 24 grader.................Men, det man säger att LL endast är ett komplement är dikt och förbannad lögn!Jag är helt övertygad om att man hade varit tvungen att stötta en bergvärmeanläggning lika tidigt eller tidigare.Hej Gonzo!Håller fullständigt med dig. Kan de som har bergvärmepumpar var ärliga nu och tala om om de behövt stötta med något annat... Gamblern
Hej!Har nu haft -32 grader i ett par dagar och innetempen sjönk till 18 grader (har 23 grader annars)Inga element. Endast LL- värmepumparna på (2 st Panasonoic he ......XX och en Coolix)Har slagit av alla element!Eldade några brasor i går och fick upp innetempen till 21 grader.I natt sjönk denna till 19 grader (var uppe vid 02.00 och tittade på termometern- - 32 grader)Nu, på morgonen, var det -24 grader ute och innetempen hade stigit till 21 grader!M.a.o- vid - 24 grader ger mina pumpar tillräckligt för att höja tempen i huset!Är endast -15 just nu så innetempen är 24 grader.................Men, det man säger att LL endast är ett komplement är dikt och förbannad lögn!Jag är helt övertygad om att man hade varit tvungen att stötta en bergvärmeanläggning lika tidigt eller tidigare.