0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Raffen skrivet 02 december 2009, 01:45:35Citat från: pi.r skrivet 01 december 2009, 23:52:52Hur är det nu med den berömt låga effektavgivningen på Polar2? (ner til 300 W) Var det inte du Raffen som i en annan tråd visade siffror som sa att den inte går under ca 1100 W (värme) vid utetemperaturer under +5°C... Med andra ord ger den nästan dubbel effekt mot gamla Polar och inte hälfte som utlovat (Polar: 600 W, Polar2: 300 W)Hej Pi.r! Njae vid +2 ºC ger RAS 10 polar2 som lägst 1130 watt till förbrukning 210 watt och vid 0 ºC ger den 1090 watt också till samma förbrukning på 210 watt så det finns alltså en begränsning på hur långt ned den går. Hej Raffen..!-"Njae..." - Är det någon skillnad på vad du och jag säger här..?Vad menar du med att din pump skulle vara moddad? På vilket sätt då? Är det för att den går så lågt som under 110 W el-förbrukning som gör att du tror det?Om jag tolkar dina egna mätningar rätt, så kan alltså din Polar-pump gå ner nästan lika lågt i effekt vid ca 5°C, och till och med lite lägre vid 0-4 °C, än den nya "super-låg-effekt" Polar2. I så fall är det bara vid ännu högre temperaturer, typ +10°C, som Polar2 har någon större fördel. Bra så, men inget att skriva hem om...Nu finns det säkert en del osäkerhet i dina mätningar, som i kombination med att vi inte kan mäta värme-effekt, gör att skillnaden mellan gamla o nya modellen antagligen är störe än den ser ut här.
Citat från: pi.r skrivet 01 december 2009, 23:52:52Hur är det nu med den berömt låga effektavgivningen på Polar2? (ner til 300 W) Var det inte du Raffen som i en annan tråd visade siffror som sa att den inte går under ca 1100 W (värme) vid utetemperaturer under +5°C... Med andra ord ger den nästan dubbel effekt mot gamla Polar och inte hälfte som utlovat (Polar: 600 W, Polar2: 300 W)Hej Pi.r! Njae vid +2 ºC ger RAS 10 polar2 som lägst 1130 watt till förbrukning 210 watt och vid 0 ºC ger den 1090 watt också till samma förbrukning på 210 watt så det finns alltså en begränsning på hur långt ned den går.
Hur är det nu med den berömt låga effektavgivningen på Polar2? (ner til 300 W) Var det inte du Raffen som i en annan tråd visade siffror som sa att den inte går under ca 1100 W (värme) vid utetemperaturer under +5°C... Med andra ord ger den nästan dubbel effekt mot gamla Polar och inte hälfte som utlovat (Polar: 600 W, Polar2: 300 W)
HejNy på forumet & ägare till en Polar2 RAS10 sedan den 27/11.Vi har inte haft minusgrader förrän idag men hittills har jag inte sett någon antydan till påisning.Lovar att hålla koll på det och återkomma om det blir nåt.Är förövrigt väldigt nöjd med pumpen.Dan
Det verkar svårt att få någon rätsida på dom Finska uppgifterna angående dom 10 maskinerna som inte ska avfrosta mellan +-0 och ett par plusgrader.Här på forumet verkar det bara vara 1 !!!!!! som har maskinen ifråga så det verkar inte vara någon storsäljare direkt men det beror nog på prislappen då den är relativt hög än så länge så det vore bra om fler skrev om sina synpunkter när det gäller positivt och negativt som har denna installerad.Har man inte något att jämföra med så kan jag förstå att det är svårt att skriva positivt eller negativt här på forumet i och för sig när det tex gäller ljudvolymer eller värmeeffekter Att dom som nu säljer maskinen ifråga vill "döda" ryktet så fort som möjligt är väl inte så märkligt men för som som funderar på att ta in dom i sortimentet är det ganska intressant fråga och borde vara det för dom som i dagsläget säljer maskinerna för att inte dra på sig massa garantiärenden och missnöjda kunder om det finns någon sanningshalt i påståendet om igenisningen
Nu har jag mejlat till den finska importören och frågar dem om igenisade maskiner . Ber dem svara mig om detta stämmer och att det är för deras eget bästa att rätt Info om detta går ut . Annars blir det ju felaktiga rykten som sprids ifall detta ej stämmer eller om det bara var några få exemplar det gällde ? Och om modeller hädanefter är rätt programerade/åtgärdade ? Hur som helst så när(om) de svarar så lägger jag ut svaret här direkt i så fall ! TS Comfort AB vil säkert höra vad ett eventuellt svar blir . Thumbsup
nu har jag fått reda på av en kund att polar2 INTE kör fläkten på inställd hastighet när kompressorn stängs av, har själv bevittnat det och den gick då ner på avkännarfart, dvs mycket långsamt.men å andra sidan så avger polar2 300w som lägst så det blir extremt sällan den går i offläge om man inte tillskottseldar, vilket denna person gjorde.fläkten stod på 4:an och en halvtimme efter han tänt i braskaminen slog den av kompressor och minskade fläkt