0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu när sommarn trots alt till slut närmar sig, och man inte behöver värme längre ska man göra något speciellt med en nibe 1215 eller är det bara att vrida ratten på den så långt åt vänster man kan.
Har man otur så kan det vara svårt att få igång cirken efter sommaren, då den har "smackat" igen.Nibe´s vp kör cirken i korta perioder ändå, men jag skulle nog låta den stå på.
Tack Rickard. Dock kan man ju rent tekniskt fundera på om det verkligen är så självklart. Vad finns det egentligen för anledning att köra VB-cirk vid VV-laddning om värmen i övrigt är avslagen? Eller kan det vara så enkelt att Nibe lagt in den funktionen bara för att just motionera pumpen lite på sommaren?
Citat från: Rippe skrivet 31 mars 2005, 12:50:21Tack Rickard. Dock kan man ju rent tekniskt fundera på om det verkligen är så självklart. Vad finns det egentligen för anledning att köra VB-cirk vid VV-laddning om värmen i övrigt är avslagen? Eller kan det vara så enkelt att Nibe lagt in den funktionen bara för att just motionera pumpen lite på sommaren?Såvida du inte har extra extern cirkpump så är det väl samma pump som används till VV-laddning och värmecirkulation? Nu kan jag inte Nibe, men de flesta pumpar funkar väl så? Dvs du skulle inte få nåt varmvatten om inte pumpen gick.
Inte varmvatten, värmebärare till varmvattenberedaren.Värmen produceras ju i förångaren, och denna värme överförs till värmebäraren, vilken pumpas endera till manteln eller slingan för värmning av varmvattnet i beredaren. Via en växelventil kan flödet i stället styras till radiatorkretsen. Det är normalt samma pump som pumpar värmebäraren till beredaren eller radiatorkretsen.Jag har separat ack-tank och har därför en separat cirkpump som pumpar värmebärare från acken till radiatorerna. Jag har även en pump för cirkulation i garagegolvet. Dessa pumpar stannar när pumpen går över i sommardrift, men "joggas" en gång per vecka för att inte becka ihop.