0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Ville Vessla skrivet 27 november 2009, 10:42:22Vid vilken utetemp?Om behöver 35 i framledning på dagen vid +10 och kanske 38 vid +5 så måste du ju ladda högre än 38 för att ha något att ta av överhuvudtaget.Alltså tappar du ju COP eftersom du måste köra högre temp ut.Framledningsbehovet är ju exakt samma oberoende av vilken typ av VP man använder och COP tappet lika så. Så det där var ju ett ganska meningslöst inlägg.
Vid vilken utetemp?Om behöver 35 i framledning på dagen vid +10 och kanske 38 vid +5 så måste du ju ladda högre än 38 för att ha något att ta av överhuvudtaget.Alltså tappar du ju COP eftersom du måste köra högre temp ut.
Oljetanken blir nog rund som en ballong om du inte tänker svetsa in förstärkningar
Det var ingen meningslös kommentar. Vad Ville påpekar är att dagtid skall pumpen leverera vatten till raditorerana som är 35 grader och ladda tanken med vatten som är 38 grader.
det du skriver om att man ska ha i pannrummet i en normal villa får inte plats
då ett öppet kärl ska monteras minst 1 meter över högsta rad.
så i dom flesta fall blir def någon form av växling, slinger i tanken eller värmeväxlar.
alla kärl i ett värme system ska vara tryck klacificerade, ska svetsning ske i en sån tank krävs det licens svetsare.
Skillnaden mellan 35 eller 38 grader i kondensering är några watt på kompressorn egntligen inget att bråka om.
Citat från: Roland skrivet 29 november 2009, 11:48:07Det var ingen meningslös kommentar. Vad Ville påpekar är att dagtid skall pumpen leverera vatten till raditorerana som är 35 grader och ladda tanken med vatten som är 38 grader.Det är fortfarande en meningslös kommentar eftersom avgiven värme i en radiator är temp x flöde. Räcker inte värmen vid en viss framledningstemp och visst flöde så kan man höja antingen eller. Ökning av flöde sker automatiskt via radiatortermostaten. Att det skulle vara krav på högre framledningstemp är feltänkt (eller feldimensionerat).
ööh . köp en begagnad oljetank, skrev du. tolkade det som något man ställer i pannrummet,
ren idioti att nyttja lyfthöjden från cirkpumpen som förtryck.ett driftstopp och och du får börja om från början ,det är inget att rekomendera till en privat person.
ska man ha en mellanväxlare som mellan tank och v-p blir den grymt stor om du ska kunna växla hela effekten utan att tappa grader.
dubbla pumpar är också en nackdel, dubbla kärl återvinngskärl för glykolen m-m .
skrev det där om svetsningen som information till dom som funderar på dom råd du lämnar.
CiteraSkillnaden mellan 35 eller 38 grader i kondensering är några watt på kompressorn egntligen inget att bråka om. Håller med.
Jag och de flesta skribenter här använder inte radiatortermostater samt kör med konstant flöde.Därmed behövs det högre temp när det blir kallare. Målet är alltid lägsta möjliga.
Citat från: Ville Vessla skrivet 30 november 2009, 08:27:29Jag och de flesta skribenter här använder inte radiatortermostater samt kör med konstant flöde.Därmed behövs det högre temp när det blir kallare. Målet är alltid lägsta möjliga.Ja, då har du ju ett helt felbyggt system för att det ska funka bra med acktank. Det betyder ju inte att L/V+acktank är dumt om man bygger rätt. Rätt byggt till rätt metod är ju A och O. Annars kan jag ju säga att Berg-vp är skit för de funkar inte bra med 80/60 radiatorer. Det är ju liksom inte relevant att diskutera funktion i felbyggen när man jämför för och nackdelar olika alternativ emellan.
ett ström avbrott och du har problem. vatten rinner bakåt i kluck effekt du har väll provat att vända upp och ner på en flaska .
Vart hittar du en plattis för 2500 kr på 10kg .Där vill jag också handla.
Varför skulle jag vilja ha en acktank, den tillför inget till min BV med flytande kondensering?Det är ju endast i alternativet lagra värme med L/V på dagen den behövs.Mitt system är annars helt rättbyggt efter hur jag vill ha det, jag har en framledning på 43/35 vid -15.