0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
vet inte hur du räknar men i zon 1 är det så här om man gör rättbergvärme 63-65 % i besparing ThumbsupLuft-vatten 61-63 % i besparing . Thumbsupså så stor är inte skillnaden om man gör rättc-c
För 15.000kr för en L/V pump och att man samtidigt kan klara sig med mindre borrdjup och kanske en mindre V/V pump så är det inte nödvändigtvis ett dåligt ekonomiskt val.
Krävs nog minst +7 ute innan det blir samma COP på L/V maskinen
och då behövs inte mycket värme så den del av värmen som L/V kan göra till bättre COP är inte många % av totalen så inte lär det vara mer än nån hundring som går att spara genom att köra L/V istället för V/V.
Citat från: Ville Vessla skrivet 24 november 2009, 11:26:14Krävs nog minst +7 ute innan det blir samma COP på L/V maskinenHar du +7 i borrhålet?Dessutom, låter man borrhålet vila minst halva året så har man väl något varmare och därför bättre cop när det behövs.Citeraoch då behövs inte mycket värme så den del av värmen som L/V kan göra till bättre COP är inte många % av totalen så inte lär det vara mer än nån hundring som går att spara genom att köra L/V istället för V/V.Du använder inte varmvatten vår-sommar-höst?
Mitt värme/varmvatten kostar mig ca 100-150 kr/månad Juni-Aug så inte är det många kronor det går att spara där. Uttaget under dessa månader är så litet så jag tror inte borrhålet kommer ihåg det i Dec-Mar
Citat från: Ville Vessla skrivet 25 november 2009, 08:03:41Mitt värme/varmvatten kostar mig ca 100-150 kr/månad Juni-Aug så inte är det många kronor det går att spara där. Uttaget under dessa månader är så litet så jag tror inte borrhålet kommer ihåg det i Dec-Mar Juni-Aug är bara sommaren, inte vår-sommar-höst.Jag tror borrhålet kommer ihåg i december vad du tog ut i september-oktober-november.
Citat från: stedevil skrivet 25 november 2009, 14:19:53Citat från: Ville Vessla skrivet 25 november 2009, 08:03:41Mitt värme/varmvatten kostar mig ca 100-150 kr/månad Juni-Aug så inte är det många kronor det går att spara där. Uttaget under dessa månader är så litet så jag tror inte borrhålet kommer ihåg det i Dec-Mar Juni-Aug är bara sommaren, inte vår-sommar-höst.Jag tror borrhålet kommer ihåg i december vad du tog ut i september-oktober-november.Visst , men då lär L/V:n ha lägre COP så det är ju ändå inget alternativ dessa månader.
Citat från: Ville Vessla skrivet 25 november 2009, 17:16:00Citat från: stedevil skrivet 25 november 2009, 14:19:53Citat från: Ville Vessla skrivet 25 november 2009, 08:03:41Mitt värme/varmvatten kostar mig ca 100-150 kr/månad Juni-Aug så inte är det många kronor det går att spara där. Uttaget under dessa månader är så litet så jag tror inte borrhålet kommer ihåg det i Dec-Mar Juni-Aug är bara sommaren, inte vår-sommar-höst.Jag tror borrhålet kommer ihåg i december vad du tog ut i september-oktober-november.Visst , men då lär L/V:n ha lägre COP så det är ju ändå inget alternativ dessa månader.Jasså? Tex idag, slutet på november, så har minst 2/3delar av Sveriges befolkning haft 7-10C utomhus.Du får gärna inbilla dig att din bergpump får bättre COP med tex delta T på 33C än en L/V med delta T på 25 om du vill. Själv tror jag det är rent trams.