0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: digitalrobert skrivet 26 november 2009, 22:44:32Nibe 1245-8: http://www.nibeonline.com/pdf/031303-4.pdf0/35 COP 4,590/45 COP 3,66Hmm, intressant att mellanstorleken på pumpen har märkbart högre COP än både den större och den mindre. Rimligen skulle ju utvecklingen vara linjär inte klockformad. I vilket fall så är det +7 siffror medan jag pratade om +10, men det är betydligt närmare än jag hade trott.CiteraMerparten av sveriges markvärmepumpägare Nu pratade vi specifikt om bergvärme, inte generellt om V/V pumpar. Grundvattenpumpar tex är ju allra effektivast, men det var inte det vi jämförde.CiteraÄr det någon som har en länk som beskriver förutsättningarna som gäller vid uppmätande av COP enligt EN14511 för markvärme respektive luft/vatten-vp?Googla? Men största skillnaden mellan gamla EN255 och EN14511 är att man i 14511 räknar in den faktiska energin som går åt för att få ut en viss mängd värme (dvs inkl pumpar mm) inte bara kondenseringssteget.
Nibe 1245-8: http://www.nibeonline.com/pdf/031303-4.pdf0/35 COP 4,590/45 COP 3,66
Merparten av sveriges markvärmepumpägare
Är det någon som har en länk som beskriver förutsättningarna som gäller vid uppmätande av COP enligt EN14511 för markvärme respektive luft/vatten-vp?
Hemskt vilket tjat och beräkningar hit och dit!Håller med ridax håll er till beprövade märken när ni gör jämförelser!Ridax: hänger inte upp mig på foderör bara för skojs skull !Vill ha bergvärme men det känns som man har allt emot.Liten tomt - kan inte ha jordvärmeLångt till bergDärför frågar jag er med erfarenhet ,om det är försvarbart att välja bergvärme framför luft/vatten när det skiljer så mycket som 50000 - 70000 mellan.
ljudet behöver du inte oroa dig för min nibe går fruktansvärt tyst och det gör nog de flesta nya L/V med scroll kompressor.Hällre lite oljud utomhus än i inomhus. Tycker nibes bergvärme anläggningar med kolvkopressor låter mycket inomhusvet inte om de nya kanske har skroll kompressor
Vår luft/luftpump hörs knappt nåt alls, varken inom eller utomhus.
Citat från: Apan skrivet 28 november 2009, 16:27:47Vår luft/luftpump hörs knappt nåt alls, varken inom eller utomhus.Den kanske har gått sönder?
Sfinx, Jula osv... Det är lite skrattretande att göra prisjämförelser på 30 års-kalkyler med den typen av maskiner
Vid vilken utetemp?Om behöver 35 i framledning på dagen vid +10 och kanske 38 vid +5 så måste du ju ladda högre än 38 för att ha något att ta av överhuvudtaget.Alltså tappar du ju COP eftersom du måste köra högre temp ut.
Går man upp i den storleken på tanken fungerar det, 3 m3 tyckte jag var så absurt mycket att jag aldrig funderade närmare över det alternativet. Tar man sen med kostnaden för tanken i kalkylen så blir det säkert billigare att köra pumpen dygnet runt utan tank.
Citat från: Ridax skrivet 27 november 2009, 07:14:50Sfinx, Jula osv... Det är lite skrattretande att göra prisjämförelser på 30 års-kalkyler med den typen av maskiner Ja, det är verkligen skrattretande att man ska behöva göra 30års kalkyler alls för att räkna hem en investering. En sfinx eller jula har tjänat in sig efter 2-3år i en villa.