0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Undrar vem som tramsar.
Han vägrade inse det inte gick att använda dygnets medeltemperatur som mått på en L/V-pumps elförbrukning. Dagtid när det var varmt och pumpen gick med bra COP behövs det ju mindre värme än nattetid när det är kallt och COP sämre.
Inte för att jag vill trassla till det ytterligare...men man måste nog titta på investeringskostnad och livslängd oxå. Detta för att VP industrin kapar åt sig en så stor del av vinsten med att köra en VP.Bergvärme - cirka 25.000kr/kW livslängd 10 år COP 3-3,5 L/V - cirka 15.000kr/kW livslängd 10 år COP 2-2,5L/L - cirka 4.000kr/kW livslängd 6år COP 2,5 - 3El-element- cirka 200kr/kW livslängd 30 år COP 1Mina siffror, varierar naturligtvis rejält beroende på många faktorer. Årsmedelvärden. (Kombinationen L/V och LL tycker jag själv inte är helt dum. Ger bättre årsCOP än bara L/V.
ville vessla . Har du suttit ner och räknat på grad timmmar någon gång.Du vet det är så man gör, fastighetens linjära effektbehov mot utetemp och önskad inne temp.c-c
oj du måste ha ett riktigt bra isolerat timmer hus från 1900. vet du möjligt vis vilket u-värde det har.c-c
Citat från: larryd skrivet 25 november 2009, 23:22:59Inte för att jag vill trassla till det ytterligare...men man måste nog titta på investeringskostnad och livslängd oxå. Detta för att VP industrin kapar åt sig en så stor del av vinsten med att köra en VP.Bergvärme - cirka 25.000kr/kW livslängd 10 år COP 3-3,5 L/V - cirka 15.000kr/kW livslängd 10 år COP 2-2,5L/L - cirka 4.000kr/kW livslängd 6år COP 2,5 - 3El-element- cirka 200kr/kW livslängd 30 år COP 1Mina siffror, varierar naturligtvis rejält beroende på många faktorer. Årsmedelvärden. (Kombinationen L/V och LL tycker jag själv inte är helt dum. Ger bättre årsCOP än bara L/V.Intressant synpunkt, men det är också därför V/V och L/V lågprispumpar är intressanta.Sfinxen tex ligger ju påL/V - cirka 2.500kr/kWvilket är en betydande skillnad (även om COP säkert inte ligger på topp). Gör ju väldigt stor skillnad på återbetalningstiden.
Mja....mina siffror var installerat och körklart. På Sfinxen återstår mycket installation.
Inte för att jag vill trassla till det ytterligare...men man måste nog titta på investeringskostnad och livslängd oxå. Detta för att VP industrin kapar åt sig en så stor del av vinsten med att köra en VP.Bergvärme - cirka 25.000kr/kW livslängd 10 år COP 3-3,5 L/V - cirka 15.000kr/kW livslängd 10 år COP 2-2,5
Citat från: Roland skrivet 25 november 2009, 20:38:51Han vägrade inse det inte gick att använda dygnets medeltemperatur som mått på en L/V-pumps elförbrukning. Dagtid när det var varmt och pumpen gick med bra COP behövs det ju mindre värme än nattetid när det är kallt och COP sämre.Han har nog rätt är jag rädd. För är man smart laddar man mot en acktank med sin L/V-VP. DVS kör 100% på dagen då det är varmt och bra COP och så lite som möjligt (om ens alls) dygnets kalla timmar.
Borrning 180m: 58,000:- (enligt färsk prislista)
Även med en vattenvolym på 3 m3 blir det ett temperaturspann på nästan 15 grader. Pumpen måste vid laddningen alltså gå upp till betydligt högre temperatur än vad radiatorerna behöver. Där tappar man i COP plus att det blir värmeförluster från acktanken.
Citat från: Ridax skrivet 26 november 2009, 10:34:13Borrning 180m: 58,000:- (enligt färsk prislista)Lite väl optimistiskt eller? Kan ju inte vara många meter foderrör i varje fall.