0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
och jag såg av en tillfällighet att jag vid senaste rapporteringen låg "bara" 14 kwh efter dig när det gäller den rullande totala årsförbrukningen. Så vi får väl se nu Gano om jag kanske kan gå upp jämsides med dig och kanske t.om kunna dra ifrån dig lite i vinter när det gäller den totala förbrukningen, men då givetvis bara för att bli frånåkt igen framåt vårvintern/våren när dina solfångare börjar att generera gratis varmvatten igen. Mvh Raffen.
Citat från: MGKea skrivet 24 november 2009, 15:33:44Det där med dellast skulle jag vilja se i kurvor om någon har. Hänger med på att pumparna inte behöver jobba för fullt. Men inte kommer de undan med lägre total energiförbrukning än vad en ensam och svättandes pump mäktar med.En tjocktv och en LCD skiljer stort på energiförbrukningen! Men MGKea, har du inte läst SP:s tester? När belastningen går ner så ökar COP. De högsta värdena uppnås vid 50% last vid +7 grader. det beror dels på att värmeväxlingen blir mer fullkomlig, dels på att underkylningen på den yttre värmeväxlaren blir mindre (mindre behov för avforstning). Det är kyltekniska fakta snarare än någons åsikt.Min Samsung LED LCD på 46 tum (105 W) drar mindre än min gamla 32 tum tjock-TV (110 W).MVH/Gano
Det där med dellast skulle jag vilja se i kurvor om någon har. Hänger med på att pumparna inte behöver jobba för fullt. Men inte kommer de undan med lägre total energiförbrukning än vad en ensam och svättandes pump mäktar med.En tjocktv och en LCD skiljer stort på energiförbrukningen!
Den plattis som kommer i framtiden kanske tom producerar el...vem vet. Men de flesta som finns ute i stugorna idag är riktiga energislukare. Klart LED är effektiv.
Det där med dellast skulle jag vilja se i kurvor om någon har. Hänger med på att pumparna inte behöver jobba för fullt. Men inte kommer de undan med lägre total energiförbrukning än vad en ensam och svättandes pump mäktar med.
Jämnan drar bra, vi stänger av alla standby apparater, och de som inte går att stänga av sitter det timer på, samt ingen vent som går, vi ligger runt 40w, när inte kyl/frys eller VVB är inkopplade..dagtid samt nattid./A.
Resonemanget med dellast får man ta med en nya salt. Tror nog att de flesta som har två pumpar har dessa på skilda våningsplan. Den som då sitter på under våningen kommer troligen att få jobba som den och den som sitter på övervåningen får jobba lite mindre. Vinsten blir nog bara värmekomfort utan behov av tillskott från radiatorer.Visst borde man uppnå "dellast funktion" även med god isolering och eller värmeväxling på från till luften?/MagnusPS Är det någon som har två bergvärmepumpar? Vore kul om det är någon som har det som kan dela med sig av lite loggdata.