Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC  (läst 15223 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #15 skrivet: 07 november 2009, 11:16:57 »
När jag är där körs den tillräckligt länge för att rummet ska komma upp till stabil temperatur (oftast är den på 6-8 timmar, ibland längre). Jag kommer att köra den igen på manuell fläkt och inställning tre nu i helgen (ska gå ut och starta den nu). Om jag fortfarande får samma resultat även ikväll, accepterar du då att min VP fungerar på det sätt som jag har beskrivit? Jag kan köra den extra länge idag också så det förhoppningsvis inte blir några fler tveksamheter kring detta från din sida. Just nu är det ju ca. 9 grader ute här så den kommer nog att gå on-off en del under dagen, men det är ju inte det som det handlar om just i det här fallet, utan ifall den någon gång drar ner fläkthastigheten fast värme fortfarande behövs och produceras.
Edit:
Från manualen på sidan 6:
"Vi rekommenderar att fläkthastigheten sänks när rummet är svalt/varmt. Använd Low (dvs ettans fläktläge) om din sömn störs av ljudet från luftkonditoneraren."

Hej Ubbe!  Självklart accepterar jag det du kommer fram till och informerar om Ubbe, jag vet ju inte själv nämligen hur dessa ME-pumpar fungerar när det gäller detta men det skulle ju vara skoj att få veta givetvis. Jag har självfallet bara utgått ifrån att dessa pumpar fungerar precis som alla andra pumpar på marknaden när det gäller detta med inprogrammerade styrparametrar för att reglera fläkthastigheten i värmedrift med undantag av Toshiba, men är det som du säger så urskiljer sig ME:s pumpar helt från denna övriga kategori pumpar isf när det gäller detta.
Har du en effekt/energimätare tillkopplad på pumpen eller?? För isf så skulle det vara intressant att få veta om du fritt kan reglera de olika fläkthastigheterna vid vid pumpens värmedrift oavsett om den går på en hög eller låg effekt och att den då ligger kvar vid den fläkthastigheten, att det går när pumpen går på en högre effekt det förstår jag men går det även när pumpen har stegat ned till en riktigt låg effekt?? För det var väl närmast det jag såg och märkte på min fd Panasonic att när pumpen stegade ned i effekt så sjönk också fläkthastigheterna succesivt oavsett om jag hade ställt in fläkthastigheten på mauellt läge 5 eller hade den på autofläkt. :)

Mvh Raffen.  
« Senast ändrad: 07 november 2009, 12:51:54 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #16 skrivet: 07 november 2009, 15:19:42 »
Tack raffen och kingen!

OK effekten går ner till 70% i economy-läget. Men frågan är om fläkten styrs olika i "economy" och "normal". Om fläkten styrs på det sätt kingen beskriver i båda lägena så borde det väl innebära att den genomsnittliga fläktnivån borde blir högre i economy-läge än normal. Med lägre effekt tar det längre tid att nå rätt temp och därför mer fläkt?  

Värmen sprider sig fint i rummet pumpen sitter i. Jag vill dock få den vidare så gott det går till resten av lokalen. Eftersom lokalen är tom under 18-19 timmar per dygn så känns det onödigt att ha massa el-element på som bränner kWh, men samtidigt kan det inte bli iskallt.

Jag vill alltså få ut värmen genom dörren som sitter på motsatt vägg från värmepumpen. Om det inte går att få nocrian att blåsa mer så får jag pröva med lösa fläktar. Hur ska jag placera dem smart? Nära pumpen för att putta bort värmen, eller i dörröppningen för att så att säga suga ut luften?

Hmm vet tyvärr inte om fläkten styrs på ett speciellt sätt då den går i eco läget. Kör själv alltid min pump i eco läget då den effekten räcker till för min del. Men testa att köra din pump i både eco läget och normal läge så ser du ju om det blir någon skillnad med fläkten men kom bara ihåg att vänta ett par minuter mellan de olika inställningarna innan du utvärdera resultatet (kan ta en liten stund innan reagerar när man bytt inställningar) En fråga hur har du vingarna riktade på pumpen?

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för små hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 på 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan Skellefteå och Lycksele.

Utloggad gurravasa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #17 skrivet: 07 november 2009, 15:56:04 »
Jag testade att ändra mellan eco och vanligt för ett tag sen men märkte ingen skillnad på fläkten. Kanske väntade jag inte tillräckligt länge, jag stod en liten stund och kollade sen tröttnade jag ;). Ska göra ett nytt test nästa gång jag är i lokalen.

Jag har vingarna riktade näst max uppåt nu. Det verkade ge mest blås genom dörren vid maxblås på fläkten. Jag testade med att hänga upp pappersremsor i dörröppningen. Frågan är hur stor skillnad inställningen på vingarna gör när fläkten i stort sett alltid går på minsta nivå.

Jag kör på 18 ºC max fläkt, eco och får 20,5 ºC inne i rummet nocrian sitter i.

Tillägg: Testade nu. Körde 5 min på normalläge 30 ºC och sedan 5 min i eco-läge. Märkte ingen som helst skillnad på fläkten, eller på något annat heller för den delen.
« Senast ändrad: 07 november 2009, 16:56:47 av gurravasa »
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #18 skrivet: 07 november 2009, 17:38:27 »
Jag testade att ändra mellan eco och vanligt för ett tag sen men märkte ingen skillnad på fläkten. Kanske väntade jag inte tillräckligt länge, jag stod en liten stund och kollade sen tröttnade jag ;). Ska göra ett nytt test nästa gång jag är i lokalen.

Jag har vingarna riktade näst max uppåt nu. Det verkade ge mest blås genom dörren vid maxblås på fläkten. Jag testade med att hänga upp pappersremsor i dörröppningen. Frågan är hur stor skillnad inställningen på vingarna gör när fläkten i stort sett alltid går på minsta nivå.

Jag kör på 18 ºC max fläkt, eco och får 20,5 ºC inne i rummet nocrian sitter i.

Tillägg: Testade nu. Körde 5 min på normalläge 30 ºC och sedan 5 min i eco-läge. Märkte ingen som helst skillnad på fläkten, eller på något annat heller för den delen.

Hade du alltså fjärren inställd på 30 grader och fläkten på max och ändå gick inte fläkten upp på max efter en stund? Då måste du ha något fel med pumpen för ställer du upp pumpen ett par grader och har fläkten på max så ska det normalt bli en mindre storm.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för små hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 på 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan Skellefteå och Lycksele.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #19 skrivet: 07 november 2009, 18:15:20 »
Självklart accepterar jag det du kommer fram till och informerar om Ubbe, jag vet ju inte själv nämligen hur dessa ME-pumpar fungerar när det gäller detta men det skulle ju vara skoj att få veta givetvis.

Nu har jag kollat klart.

Jag har haft pumpen inställd på 16 grader med fläkthastighet tre från förmiddagen till sen eftermiddag. Jag lät pumpen köra fram till eftermiddagen då jag gick in i verkstaden för att jobba lite. Under den tid jag var där, ca. en timme gick pumpen inte ner i fläkthastighet någon gång, pumpen gick inte ens ner i off-läge under den tiden vilket jag blev lite fundersam över då vi har haft ca. 10 grader idag här i Skåne.
Jag satte mig en stund och kollade på energimätaren också. Det lägsta värdet jag såg på den var 288 W och fläkthastigheten var då fortfarande oförändrad.
En sak jag la märke till var att pumpen inte verkar gå i off-läge lika ofta om jag kör på manuelll fläkt. När jag ställde om den till Auto dröjde det inte länge, kanske en kvart innan den gick i off-läge. Läge Auto verkar ge mer effekt på något sätt, jag kunde se en klar skillnad på min termometer. Med läge Auto gick temperaturen upp till ca. 17 grader i rummet medans fläktläge tre gav en ganska konstant temperatur på ca. 16 grader.

Hur som haver, jag har kört min VP nu och testat hur den kör fläkten vid manuell inställning och det enda jag kan säga är att min ME FD25 inte ändrar fläkthastigheten själv om den inte ställs in på läge Auto. Och det är väl också det enda rimliga om man ska kunna kalla det för "manuell" fläkthastighet anser jag. Övriga VP har väl då antagligen inte en "äkta" manuell inställning utan snarare semi-manuell (halvmanuell), Toshiba undantaget då förstås.

Och när det då gäller skillnaderna ang. fläktinställning mellan ME FD och Toshiba RAS är det då alltså så här det ligger till:

ME FD
1) Manuellt i fyra hastigheter. Den enda gång fläkten då går ner i hastighet är om VP:n går ner i off-läge.
2) Läge Auto. Innedelen avgör då den fläkthastighet som den anser vara optimal för rådande värmebehov etc.

Toshiba RAS
1) Manuellt i fem hastigheter utan att VP:n är i läge värmedrift. Fläkten stängs aldrig av eller ändrar hastighet.
2) Manuellt i fem hastigheter och med VP:n i läge värmedrift. Fläkten stängs aldrig av eller ändrar hastighet.
3) Läge Auto. Innedelen avgör då den fläkthastighet som den anser vara optimal för rådande värmebehov etc.
« Senast ändrad: 09 november 2009, 03:16:01 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Ricky_se

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne-Kristianstad
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #20 skrivet: 07 november 2009, 19:08:38 »
Kör min Nocria på "eco mode" börvärde 21* + auto fläkt som då för det mesta ger fläktläge 2. Ger då 21.5* i rummet längst från pumpen. Ställer jag manuell fläkt 3 eller 4 så går den upp i fläkt läge 3 efter en stund, men aldrig 4.

Börvärde 24* ger läge 4 både i auto och manuell fläkt= STORM :-)

Går så lågt som 272W vid hyggligt väder som idag... och en del on/off

Verkar som att den kräver högre börvärde för fläktläge 4... behövs ju en del "kräm" från kompressorn för att värma luftmängden i läge 4...  Finns det inte energi till att hålla värmen uppe på luftströmmen så ökar inte fläkten!

R
LB-hus 1976 170 kvadrat centralstyrd direkt el + braskamin. 17K KWH. Fujitsu Nocria - 9,1KW.
Timmerhus 1909 156 kvadrat direkt el. 20K KWH.

Utloggad gurravasa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #21 skrivet: 07 november 2009, 19:52:24 »
Hade du alltså fjärren inställd på 30 grader och fläkten på max och ändå gick inte fläkten upp på max efter en stund? Då måste du ha något fel med pumpen för ställer du upp pumpen ett par grader och har fläkten på max så ska det normalt bli en mindre storm.

//Krister

Jojo fläkten gick på max. Det jag testade var om det blev någon skillnad i fläktstyrka mellan economy-läge och normal-läge, vilket det inte var. Allt funkar som det ska, får jobba med andra medel för att flytta värmen vidare så gott det går än att använda nocrians fläkt.

Jag är fortfarande nyfiken på om det är någon skillnad mellan "Auto" och "nivå4" på fläktinställningen...
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad gurravasa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #22 skrivet: 07 november 2009, 20:00:46 »
Kör min Nocria på "eco mode" börvärde 21* + auto fläkt som då för det mesta ger fläktläge 2. Ger då 21.5* i rummet längst från pumpen. Ställer jag manuell fläkt 3 eller 4 så går den upp i fläkt läge 3 efter en stund, men aldrig 4.

Börvärde 24* ger läge 4 både i auto och manuell fläkt= STORM :-)

Går så lågt som 272W vid hyggligt väder som idag... och en del on/off

Verkar som att den kräver högre börvärde för fläktläge 4... behövs ju en del "kräm" från kompressorn för att värma luftmängden i läge 4...  Finns det inte energi till att hålla värmen uppe på luftströmmen så ökar inte fläkten!

R

Hej Ricky!

Det var du som tipsade mig om AWYZ14LBC i våras och jag måste tacka dig igen för tipset. Den har fungerat strålande för vårt ändamål. Den höll utan problem vår träninssal på 100kvm sval och skön, även under värmeböljan med upp mot 30 ºC ute i början på sommaren. Nu har jag precis börjat att använda den för att värma och den är ruggigt effektiv. Mätte förbrukningen under ett test och den står och puttrar på i snitt 300w och håller hela lokalen på 210 kvm på mellan 19-21 grader när det är 4-5 grader ute. Grymt bra pump!

Synd att det inte går att få den att blåsa till lite då och då bara...
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #23 skrivet: 08 november 2009, 12:15:41 »
Självklart accepterar jag det du kommer fram till och informerar om Ubbe, jag vet ju inte själv nämligen hur dessa ME-pumpar fungerar när det gäller detta men det skulle ju vara skoj att få veta givetvis.
Nu har jag kollat klart.
Jag har haft pumpen inställd på 16 grader med fläkthastighet tre från förmiddagen till sen eftermiddag. Jag lät pumpen köra fram till eftermiddagen då jag gick in i verkstaden för att jobba lite. Under den tid jag var där, ca. en timme gick pumpen inte ner i fläkthastighet någon gång, pumpen gick inte ens ner i off-läge under den tiden vilket jag blev lite fundersam över då vi har haft ca. 10 grader idag här i Skåne.
Jag satte mig en stund och kollade på energimätaren också. Det lägsta värdet jag såg på den var 288 W och fläkthastigheten var då fortfarande oförändrad.
En sak jag la märke till var att pumpen inte verkar gå i off-läge lika ofta om jag kör på manuelll fläkt. När jag ställde om den till Auto dröjde det inte länge, kanske en kvart innan den gick i off-läge. Läge Auto verkar ge mer effekt på något sätt, jag kunde se en klar skillnad på min termometer. Med läge Auto gick temperaturen upp till ca. 17 grader i rummet medans fläktläge tre gav en ganska konstant temperatur på ca. 16 grader.
Hur som haver, jag har kört min VP nu och testat hur den kör fläkten vid manuell inställning och det enda jag kan säga är att min ME FD25 inte ändrar fläkthastigheten själv om den inte ställs in på läge Auto. Och det är väl också det enda rimliga om man ska kunna kalla det för "manuell" fläkthastighet anser jag. Övriga VP har väl då antagligen inte en "äkta" manuell inställning utan snarare semi-manuell (halvmanuell), Toshiba undantaget då förstås.

Hej Ubbe!  Stort tack skall du ha för informationen och uppföljningen Ubbe. Thumbsup Nu vet vi ju då att ME:s FD-pumpar ändå är lite originella genom att man tydligen kan ändra innerdelsfläkten via manuell inställning till valfri hastighet så länge pumpen är igång i värmedrift och att detta funkar ända tills pumpen går ned i off-läge. Jag håller väl med dig om att det är väl egentligen vad man skall kunna förvänta sig av en sk manuell inställning av fläkthastigheter men jag trodde då kanske att i stort sett alla pumpar funkade som min fd Panasonic med sina resp inprogrammerade styrparametrar som ändå tar över och styr fläkthastigheten efter bl.a pumpens värmeavgivning från tid till annan. För på min Panasonic så spelade det ingen större roll om jag hade auto eller manuell inställning av fläkthastigheterna eftersom pumpen ändå begränsade fläkthastigheten efter dessa parametrar, dvs jag kunde alltså manuellt öka fläkthastigheten upp till den nivå som pumpens värmeavgivning och avgivna värmeeffekt för stunden tillät, men inte högre. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #24 skrivet: 08 november 2009, 12:29:27 »
Stort tack skall du ha för informationen och uppföljningen Ubbe. Thumbsup

OK.  ;)
Jag har försökt sammanställa skillnaderna mellan ME FD och Toshiba RAS i mitt tidigare inlägg. Är något fel så säg till isf.
Iom att jag i stort sett bara har kört läge Auto hade jag inte uppmärksammat 100% om det ev. kunde vara så att fläkten ev. justerade sig själv även i läge Manuell. Jag körde den då bara korta stunder i det läget.

Jag ber om ursäkt till övriga forummedlemmar för att det blev lite OT från min sida ang. detta i den här tråden.  tomte::
« Senast ändrad: 09 november 2009, 03:12:55 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #25 skrivet: 08 november 2009, 12:57:41 »
Hej Ubbe!  Nej jag har då inte sett något fel i din information här Ubbe, utan jag tycker att du har skött den på ett alldeles förträffligt sätt och är t.om mkt imponerad av dina inlägg. Thumbsup Så av denna anledning behöver du absolut inte be om ursäkt för någonting här Ubbe. Thumbsup Det brukar ju nästan bara vara jag som får göra det vid enstaka tillfällen när jag känner att det verkligen är motiverat, och då gör jag det också. ;) ;D

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad A80TD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #26 skrivet: 08 november 2009, 22:53:40 »
Tack raffen och kingen!

OK effekten går ner till 70% i economy-läget. Men frågan är om fläkten styrs olika i "economy" och "normal". Om fläkten styrs på det sätt kingen beskriver i båda lägena så borde det väl innebära att den genomsnittliga fläktnivån borde blir högre i economy-läge än normal. Med lägre effekt tar det längre tid att nå rätt temp och därför mer fläkt? 

Värmen sprider sig fint i rummet pumpen sitter i. Jag vill dock få den vidare så gott det går till resten av lokalen. Eftersom lokalen är tom under 18-19 timmar per dygn så känns det onödigt att ha massa el-element på som bränner kWh, men samtidigt kan det inte bli iskallt.

Jag vill alltså få ut värmen genom dörren som sitter på motsatt vägg från värmepumpen. Om det inte går att få nocrian att blåsa mer så får jag pröva med lösa fläktar. Hur ska jag placera dem smart? Nära pumpen för att putta bort värmen, eller i dörröppningen för att så att säga suga ut luften?

Hej!

På min Nocria förefaller eco-läget sänka fläkthastigheten med ett steg ifrån det inställda. Dvs. hastighet 4 + eco = hast. 3 osv.
Det är också så att den försöker tillmötesgå det manuella hastighetsvalet i viss mån. Jag kan i nuvarande väderlek få den att gå på treans hastighet (4+eco). Ändrar jag till auto går den direkt ner till tvåan.

Prova att ställa en golvfläkt (typ den Rickard tipsade om) vid soffan i receptionen och rikta luftstrålen så att den går ut genom dörren till träningslokalen i knähöjd. Då finns det också en chans att den kan röra om luften lite i trapphuset.

Mvh/ Göran
Enplanshus i Norrbotten byggt 40-60-talet. 75 m². L/L-värmepump: General AWHC 14 LBC Nocria. Vattenburen elvärme (nu avstängd) + el. VVB. Krypgrund m. matkällare med 2.7 m² luftsolfångare.

Utloggad gurravasa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #27 skrivet: 09 november 2009, 11:02:06 »
Hej Göran!

Jag märkte ingen skillnad i fläkthastighet när jag gjorde ett kort test med att köra på max värme, fläkt 4 och slå om mellan normal och eco. Men jag testade bara i 5 min, har du aldrig märkt att den går upp i läge 4 i eco-läge, även om du kör upp rikttempen riktigt högt? Eller har du märkt någon direkt förändring i fläkthast när sdu slått om från eco till normal?

Intressant att du märker skillnad mellan att använda manuell fläktinställning och auto. Då verkar det som att den försöker hålla högre fläkt vid manuell även om den inte kör på den nivå man ställt in. Tack för infon!

Jag har skaffat en fläkt som jag testar på lite olika ställen, men har inte tänkt på att blåsa in luft lågt i träningssalen. Har mer försökt att blåsa ut luft högt. Ska testa din placering nästa natt!
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Ricky_se

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne-Kristianstad
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #28 skrivet: 09 november 2009, 16:58:08 »
Kör min Nocria på "eco mode" börvärde 21* + auto fläkt som då för det mesta ger fläktläge 2. Ger då 21.5* i rummet längst från pumpen. Ställer jag manuell fläkt 3 eller 4 så går den upp i fläkt läge 3 efter en stund, men aldrig 4.

Börvärde 24* ger läge 4 både i auto och manuell fläkt= STORM :-)

Går så lågt som 272W vid hyggligt väder som idag... och en del on/off

Verkar som att den kräver högre börvärde för fläktläge 4... behövs ju en del "kräm" från kompressorn för att värma luftmängden i läge 4...  Finns det inte energi till att hålla värmen uppe på luftströmmen så ökar inte fläkten!

R

Hej Ricky!

Det var du som tipsade mig om AWYZ14LBC i våras och jag måste tacka dig igen för tipset. Den har fungerat strålande för vårt ändamål. Den höll utan problem vår träninssal på 100kvm sval och skön, även under värmeböljan med upp mot 30 ºC ute i början på sommaren. Nu har jag precis börjat att använda den för att värma och den är ruggigt effektiv. Mätte förbrukningen under ett test och den står och puttrar på i snitt 300w och håller hela lokalen på 210 kvm på mellan 19-21 grader när det är 4-5 grader ute. Grymt bra pump!

Synd att det inte går att få den att blåsa till lite då och då bara...

Jodå, nog är Nocrian en bra pump alltid :-)  Värmer mina 173 kvadrat utan problem, än så länge... Snittar oxå omkring 300w och har mellan 21-24 på nedre plan + 19-20 på ovanplan... blir intressant att se om värmen räcker till "där uppe" när det blir kallare ute, har ju bara varit -5 som mest... Ska testa med en, "värmeflyttare" som flåsar upp lite värme...

Men visst ger pumpen järnet om man ökar upp börvärdet några grader...

R.
LB-hus 1976 170 kvadrat centralstyrd direkt el + braskamin. 17K KWH. Fujitsu Nocria - 9,1KW.
Timmerhus 1909 156 kvadrat direkt el. 20K KWH.

Utloggad A80TD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #29 skrivet: 14 november 2009, 16:30:34 »
Jag märkte ingen skillnad i fläkthastighet när jag gjorde ett kort test med att köra på max värme, fläkt 4 och slå om mellan normal och eco. Men jag testade bara i 5 min, har du aldrig märkt att den går upp i läge 4 i eco-läge, även om du kör upp rikttempen riktigt högt? Eller har du märkt någon direkt förändring i fläkthast när du slått om från eco till normal?

Hej!

Jag provade med lite högre värmeinställningar än normalt och jag tror att jag fick upp den på fyran ( i eco-läge) ett tag. Det är faktiskt lite svårt att höra skillnad på trean och fyran, tycker jag. Normalt går vi från eco till full effekt när det blir kallare än 18-20 minusgrader ute. Jag ska kolla igen när det blir lite kallare. Hittills har det varit ca -16° som kallast i vinter och då går den inte upp i särskilt hög effekt annat än just efter avfrostningarna.

Mvh/ Göran
Enplanshus i Norrbotten byggt 40-60-talet. 75 m². L/L-värmepump: General AWHC 14 LBC Nocria. Vattenburen elvärme (nu avstängd) + el. VVB. Krypgrund m. matkällare med 2.7 m² luftsolfångare.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!