Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC  (läst 12559 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gurravasa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« skrivet: 06 november 2009, 17:29:01 »
Hej igen!

Fläktinställningen på AWYZ14LBC fungerar ju som en max-nivå, men om pumpen inte tycker det behövs så kör den på lägre fläktnivå. Finns det något sätt att tvinga upp fläkten på en högre nivå utan att höja rikttempen? Jag vill trycka värmen längre bort, men pumpen står bara och fis-kör...
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad GammelMan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lövånger, Västerbotten
  • Antal inlägg: 230
  • Kön: Man
  • Gammal man, men vet inte allt för det...
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #1 skrivet: 06 november 2009, 18:30:24 »
För mej går den lite högre i fläkt hastighet om jag kör den på t.ex. 3 än om den står på auto fläktläge.
Hus på 220m2 + källare på 110m2.
Tegel hus från 1947 med 2-glas fönster.
Thermia Diplomat Optimum 12 står för värmen från 2 borrhål på hittills okänt djup (ev 120m per hål)
Total förbrukning 17000kWh - hushållsel på minst 6000 = 11000 kWh värme.
33.3 kWh/m2.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1298
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #2 skrivet: 06 november 2009, 18:52:50 »
Verkar ju skumt det där. Ställer jag in min ME på manuell fläkt och t ex läge tre så kör den på det tills den ev. går ner i off-läge pga uppnådd temperatur. Gäller detta för samtliga Fujitsus VP?
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad GammelMan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lövånger, Västerbotten
  • Antal inlägg: 230
  • Kön: Man
  • Gammal man, men vet inte allt för det...
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #3 skrivet: 06 november 2009, 20:10:04 »
Funkar inte alla ll/vp, förutom Toshiba, så att den ändrar fläkt beroende på vad den tycker är bäst ?
Min E9-DKE funkar då så att den bara går upp i den hastighet den tycker även om jag har den på fullt blås.
Har fattat det att det bara är Toshiba som man kan ställa fläkten så den håller samma läge hela tiden men jag kan ju ha fel.
Hus på 220m2 + källare på 110m2.
Tegel hus från 1947 med 2-glas fönster.
Thermia Diplomat Optimum 12 står för värmen från 2 borrhål på hittills okänt djup (ev 120m per hål)
Total förbrukning 17000kWh - hushållsel på minst 6000 = 11000 kWh värme.
33.3 kWh/m2.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1298
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #4 skrivet: 06 november 2009, 20:25:05 »
Har fattat det att det bara är Toshiba som man kan ställa fläkten så den håller samma läge hela tiden men jag kan ju ha fel.

Njae, Toshiba går ju att ställa så att fläkten går även om man inte kör värme överhuvudtaget om jag förstått det hela rätt. Det är väl det som är en av dessa pumpars finesser.
Kör jag min ME FD25 på manuell fläkt (och i värmeläge) så kör den på inställd fläkt tills den ev. går ner i off-läge (och då går fläkten ner i lågblås/stand by).
Har man däremot samma/liknande inställning på Toshiba så fortsätter fläkten dock att gå även fast den inte ger någon värme längre.
ME går inte att köra fläkten helt manuellt (dvs utan värmedrift alltså) med mindre än att man samtidigt har den inställd på AC och då lurar fläkten att fortsätta gå genom att ställa in den på ett (för AC) orimligt högt börvärde.

Om det finns någon på forumet som kan Toshiba bättre än mig får han gärna rätta mig om jag har fel.  ;)
« Senast ändrad: 06 november 2009, 20:36:42 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #5 skrivet: 06 november 2009, 22:01:56 »
Funkar inte alla ll/vp, förutom Toshiba, så att den ändrar fläkt beroende på vad den tycker är bäst ?
Min E9-DKE funkar då så att den bara går upp i den hastighet den tycker även om jag har den på fullt blås.
Har fattat det att det bara är Toshiba som man kan ställa fläkten så den håller samma läge hela tiden men jag kan ju ha fel.

Hej GammelMan!  Jo du har helt rätt i att alla andra pumpar justerar fläkthastigheten helt automatiskt upp eller ned i värmedrift som pumpen själv tycker är bäst oavsett vad man själv har ställt in eller vill ha, och detta gäller mig veterligt alla andra pumpar förutom Toshiba. Detta beror då på att det finns inprogrammerade parametrar som styr fläkthastigheterna upp eller ned beroende av bl.a innetemperaturen, pumpens (innerdelens) värmeavgivning mm mm på övriga pumpfabrikat. Det är också helt rätt som Ubbe säger att om Toshiban skulle gå i off-läge så fortsätter alltså innerdelsfläkten att snurra i den hastighet som man manuellt har ställt in ända tills pumpen går i on-läge igen. Sen är det ju så att Toshibas pumpar har samtidigt med den helt flexibla inställningen av fläkthastigheterna den fördelaktiga egenskapen att också kunna gå ned till en låg värmeavgivning på endast ca 600 watt, och detta innebär då att Toshibas pumpar knappast aldrig överhuvudtaget går ned i off-läge så länge det finns ett litet värmebehov i huset. Man kan givetvis också om man så önskar köra Toshibas innerdelsfläkt på auto-inställning som ett alternativ och då fungerar deras pumpar precis som alla andra pumpar på marknaden, med detta rekommenderar jag självklart inte. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad gurravasa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #6 skrivet: 06 november 2009, 22:24:15 »
ok ok det verkar vara så det funkar på de flesta pumpar, men vad skiljer då att köra max fläkt-läge och fläkt-läge auto? Borde bli precis samma sak eller?

Har någon nån idé hur man skulle kunna modda nocrian så att den t ex går över i rent fläktläge nån gång i timme och blåser på lite? Eller kanske att den går över i hi-power eller att rikttempen höjs vilket också ger högre fläktgång.

Jag har pumpen i en lokal som står tom mellan 21-17 och pumpen sitter på ena kortsidan i ett rum som är 12 meter långt och på motsatt sida finns en dörr till resten av lokalen och jag vill pressa ut så mycket värme som möjligt dit.
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #7 skrivet: 06 november 2009, 23:20:45 »
Hej Gurravasa!  Skillnaden på fläktläge i Auto på en Toshibapump är att då regleras fläkthastigheten också helt enligt de här inprogrammerade parametrarna som styr fläkthastigheten upp och ned efter bl.a pumpens värmeavgivning precis som alla andra pumpar, men med en manuell fast inställning av fläkthastigheten mellan t.ex 3-5 så bibehåller pumpen denna fläkthastighet oavsett om pumpen har en hög eller låg nivå på värmeavgivningen, detta gör då att man bibehåller en effektiv värmespridning i utrymmet ifråga oavsett om pumpen avger mkt eller lite värme.
Du har också helt rätt i att enda sättet att få upp fläkthastigheten när det gäller andra pumpfabrikat är att höja upp börvärdet (tempinställningen) på pumpen så att pumpen ger ifrån sig mer värme, för då ökar också automatiskt fläkthastigheterna och förbättrar därmed värmespridningen. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1298
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #8 skrivet: 06 november 2009, 23:58:59 »
Jo du har helt rätt i att alla andra pumpar justerar fläkthastigheten helt automatiskt upp eller ned i värmedrift som pumpen själv tycker är bäst oavsett vad man själv har ställt in eller vill ha, och detta gäller mig veterligt alla andra pumpar förutom Toshiba.

Den ME FD25 jag har går inte ner i fläkthastighet vid manuell inställning så länge den inte kommer till off-läge vill säga. Vid off-läge däremot går bara fläkten i sk avkänningsläge. Enda läget den justerar fläkthastigheten "själv" är när jag ställer den i fläktläge Auto.
Som jag skrev tidigare går det dock inte att enbart köra fläkten (dvs utan att man vill skicka ut värme samtidigt) om man inte ställer in den på AC och ett orimligt högt börvärde (max. 31C på ME).
« Senast ändrad: 07 november 2009, 00:09:40 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #9 skrivet: 07 november 2009, 00:17:11 »
Hej Ubbe!  Det kanske är på det sättet att du inte kör din ME FD25-pump helt regelbundet i garaget eller?? Du får därmed inte upp någon ordentlig grundvärme i hela utrymmet inkl ytorna där som väggar, tak mm, och därmed skulle jag möjligtvis kunna tro att innerdelsfläkten inte reagerar exakt på samma sätt som jag beskrev det hela. Däremot om du körde helt kontinuerligt med pumpen i garaget och därmed får upp en ordentlig grundvärme så skulle jag gissa att pumpen och innerderdelsfläkten reagerar och verkar ungefär precis så som jag beskrev det i tidigare inlägg, dvs att den kommer att justeras upp och ned i hastighet efter pumpens värmeavgivning, innetemperaturen i garaget mm oavsett vad du nu har ställt in för hastighet.  :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad gurravasa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #10 skrivet: 07 november 2009, 00:19:07 »
Tack för ditt svar Raffen, men jag tänkte på skillnaden mellan Auto-läget och max-fläkt läget på min AWYZ14LBC. Den verkar ju bestämma vilken hastighet den ska köra mellan steg 1-4 på båda inställningarna? Det jag vill veta är om jag får mer fläkt i Läge 4 än i läge Auto och om auto-läget har några fördelar gentemot läge 4 (ex förbruknin).

Min primära fråga är dock om jag kan få fläkten att dra på lite med jämna mellanrum när jag inte är där. Alternativt att få den att gå på i Hi-power läge vid en bestämd tidpunkt, t ex en timme innan vi öppnar för kvällen. Finns det någon möjlighet att timerstyra fujitsun?

En till tanke som slog mig. Jag kör i economy-läge men det ska väl inte påverka fläkthastigheten på innerdelen?
« Senast ändrad: 07 november 2009, 00:21:41 av gurravasa »
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #11 skrivet: 07 november 2009, 00:50:19 »
Hej Gurravasa!  Ja jag känner ju inte närmare till Nocriapumparna så vi får väl invänta Kingen här som förmodligen kan svara på detta. Däremot är det en kvalificerad gissning från min sida att dylika "economy-läge" på de flesta pumpar då oftast är ett slags autoläge som styr ned pumpen lite både i effekt och i fläkthastighet. :)

Mvh Raffen.   
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #12 skrivet: 07 november 2009, 09:08:24 »
I economy läget så reduceras kompressoreffekten till 70%
Sen så beträffande fläkthastigheten så går den ju ner allt eftersom inställd temp blir uppnådd oavsett den är inställd på 2an eller 4an men det bästa är ju om man har ett ganska så stort rum som innerdelen är placerad i så att inte pumpen blir "strypt" utan att den kan få i väg värmen.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för små hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 på 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan Skellefteå och Lycksele.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1298
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #13 skrivet: 07 november 2009, 10:05:51 »
Det kanske är på det sättet att du inte kör din ME FD25-pump helt regelbundet i garaget eller?? Du får därmed inte upp någon ordentlig grundvärme i hela utrymmet inkl ytorna där som väggar, tak mm, och därmed skulle jag möjligtvis kunna tro att innerdelsfläkten inte reagerar exakt på samma sätt som jag beskrev det hela. Däremot om du körde helt kontinuerligt med pumpen i garaget och därmed får upp en ordentlig grundvärme så skulle jag gissa att pumpen och innerderdelsfläkten reagerar och verkar ungefär precis så som jag beskrev det i tidigare inlägg, dvs att den kommer att justeras upp och ned i hastighet efter pumpens värmeavgivning, innetemperaturen i garaget mm oavsett vad du nu har ställt in för hastighet.

När jag är där körs den tillräckligt länge för att rummet ska komma upp till stabil temperatur (oftast är den på 6-8 timmar, ibland längre). Jag kommer att köra den igen på manuell fläkt och inställning tre nu i helgen (ska gå ut och starta den nu). Om jag fortfarande får samma resultat även ikväll, accepterar du då att min VP fungerar på det sätt som jag har beskrivit? Jag kan köra den extra länge idag också så det förhoppningsvis inte blir några fler tveksamheter kring detta från din sida. Just nu är det ju ca. 9 grader ute här så den kommer nog att gå on-off en del under dagen, men det är ju inte det som det handlar om just i det här fallet, utan ifall den någon gång drar ner fläkthastigheten fast värme fortfarande behövs och produceras.

Edit:

Från manualen på sidan 6:
"Vi rekommenderar att fläkthastigheten sänks när rummet är svalt/varmt. Använd Low (dvs ettans fläktläge) om din sömn störs av ljudet från luftkonditoneraren."
« Senast ändrad: 07 november 2009, 10:25:40 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad gurravasa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #14 skrivet: 07 november 2009, 10:09:52 »
Tack raffen och kingen!

OK effekten går ner till 70% i economy-läget. Men frågan är om fläkten styrs olika i "economy" och "normal". Om fläkten styrs på det sätt kingen beskriver i båda lägena så borde det väl innebära att den genomsnittliga fläktnivån borde blir högre i economy-läge än normal. Med lägre effekt tar det längre tid att nå rätt temp och därför mer fläkt?  

Värmen sprider sig fint i rummet pumpen sitter i. Jag vill dock få den vidare så gott det går till resten av lokalen. Eftersom lokalen är tom under 18-19 timmar per dygn så känns det onödigt att ha massa el-element på som bränner kWh, men samtidigt kan det inte bli iskallt.

Jag vill alltså få ut värmen genom dörren som sitter på motsatt vägg från värmepumpen. Om det inte går att få nocrian att blåsa mer så får jag pröva med lösa fläktar. Hur ska jag placera dem smart? Nära pumpen för att putta bort värmen, eller i dörröppningen för att så att säga suga ut luften?
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?