0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad denna rubrik? Maximal kostnad? Siktar nog mot minimal energikostnad../A.
"sedan köper du en ny utedel utan att använda den"Vem skriver du till ? Dig själv?
Vem bor i den staden du syftar på? Du själv?
Vem har bara fått en offert ? Du själv?
Varför kommer du inte med något själv istället för att bara kritisera?
Du menar att någon hade frågat en mäklare? Eller menar du att "proffset" har uttalat sig direkt i forumet?
Som svar på det inlägget så skriver Rickard bl a:"Om du sparar 11 000 kWh/år bör du spara kanske 13 000 kWh/år med luft/vatten.15 X 13 000 kr = 195 000 kr."Alltså är det han som väljer att hålla sig till 15 år.Iofs så kan man välja att stanna beräkningen som han gjort efter 15 år.Alltå, man har gått +/- noll efter 15 år. Och ingen fungerande pump. Men vill man ha en ny utedel efter 15 år och en fungerande pump såfår man lägga ut 35 papp.Som du ser så handlade allt om break even, och det du syftade på var ettsvar från mig till Rickard.
Klart att jag citerar. Men jag har koll på helhetsbilden och tar hänsyn till tidigare inlägg.Ang. din kalkyl.Den visar att besparingarna blir riktigt stora.Som t ex år 15 när elpriset har ökat med 32 %.Det är sådana utmärkta kalkyler som påvisar kostnadsbesparingari det långa loppet.