0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nedåt brukar betyda, inte lika hög budgivning! Villorna sjunker never, hade en vän som sålde sin 2'a på 49kvm här i Umeå, gav 800' för 2 år sedan, utgångspris 925', såldes för 1775000'Sen tillkommer hyra på 4400:- samt HH-el, gaalet!
Citat från: Apan skrivet 12 november 2009, 12:22:43Nedåt brukar betyda, inte lika hög budgivning! Villorna sjunker never, hade en vän som sålde sin 2'a på 49kvm här i Umeå, gav 800' för 2 år sedan, utgångspris 925', såldes för 1775000'Sen tillkommer hyra på 4400:- samt HH-el, gaalet!1,7 miljarder, det var inte illa!
Rickard:Jag fattar inte heller hur du tänker. 50 000 hus per år byter ägare. Varför undrar du?Ganska naturligt att dom vill ha offert på LV/J/B-VP om dom har vattenburet system.Jag tog också en offert med mitt vattenburna system.Också naturligt att dom med med direktverkande el vill ha offerter på LL/VP.Vem har ifrågasatt det?
Diskussionen handlar inte om folk som bott länge i sina hus, se ämnesrubrik; Maximal energikostnad för uppvärmning?
Varför kivas det egentligen. Bara för att man anser att uppvärmningssystemet har en påverkan på husets värde så innebär det ju inte att det finns andra faktorer som påverkar ännu mer. Mäklare brukar säga att de tre faktorer som ligger i topp för priset är: 1 läget, 2 läget, 3 läget. Visst är det säkert så, men när alla dessa faktorer har tagits hänsyn till så återstår det att titta på vad man vill/kan betala för objektet varje månad. Och där spelar det ju naturligtvis roll om man kan spara, säg 1000:-/mån, på uppvärmning och istället betala en högre räntekostnad i stället. Tror det ofta blir så i praktiken när ett par har spanat in sitt drömhus och ska kolla vad de har råd med. Hamnar oftast i storstäderna lite högre än tänkt och vad folk egentligen ville betala. Så visst påverkar lägre månadskostnader på vad ett objekt i slutänden säljs för.Sen kan man ju välja själv vad man anser klokt att räkna med när man funderar på att installera t.ex. bergvärme. Det dröjer ju naturligtvis ett tag innan hela investeringen har betalat sig fullt ut. Samtidigt kommer troligtvis priset vara högre (jämfört med motsvarande hus med högre värmekostnader) den dagen man säljer, men då är ju också frågan om om/när man har räknat med att sälja. 2 år, 5 år, 20 år....
Hade Anna Anka stått vid entren vid husvisningen så hade nog det vara folkstrom. Misstolka mig rätt!
Min kalkyl stämmer absolut för mig. Varför kontrar du inte med någon kalkyl ? Du som är så tvärsäker på att du inte har fel.Jag har kunskapen om ränteavdragen - inte du, för i så fall hade du berättat. 100 000 i räntor ger 30 % avdrag. Över 100 000 ger 21 % avdrag.nyinstallation av elpanna för 10000:- i stockholm etc etc. -ehhh, visa gärna var jag skrev det.Det är lätt att hacka på andra - kom med något vettigt istället.
...Jag försöker vara så objektiv jag kan....Men det är sant att jag så småningom får räkna med ett inköp av elpanna vid köp av LL-pump.Så 10 000 kr får läggas till på det. ...Ränteavdrag: Jag tror att det finns ett tak på hur mycket ränteavdrag man får göra, 50 000 kr/person.. Rätta mig om jag har fel.Har man redan slagit i taket så blir det inga avdrag....
Citat från: MGKea skrivet 12 november 2009, 09:36:19Hade Anna Anka stått vid entren vid husvisningen så hade nog det vara folkstrom. Misstolka mig rätt!Kan du spinna vidare på det?