0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag skriver inte för alla i Sverige. Men åtminstonde 99,99 % av husköparna. Dvs 99,99 % har inte värmesystemet som högsta prioritet.
Jag skriver inte för alla i Sverige. Men åtminstonde 99,99 % av husköparna. Dvs 99,99 % har inte värmesystemet som högsta prioritet.Utan de tar hänsyn till området, husets storlek, husets planlösning, avstånd till centrum och affärer, skola, arbete, mm.När det gäller nybyggnation kan man säkert få en LL/VP som komplement. För kylning eller uppvärmning.Men vad gäller nybyggnation finns det regler som styr.
Diskussionen handlar inte om folk som bott länge i sina hus, se ämnesrubrik; Maximal energikostnad för uppvärmning?
Vet ingen som ärvt ett hus och valt att bosätta sig i det. Så kom inte och påstå att det är vanligt.
Köpte hus för två år sedan med direktverkande el, drog med gamla ägaren ca 33500 kWh/år vi hade antagligen hamnat på ca 40 000 kWh/år. Vi var bara två i budgivningen, personligen är jag övertygad om att intresset var lågt eftersom driftkostnaden var såpass hög. Med annat värmesystem hade antagligen fler varit intresserade, men det är ju naturligtvis bara spekulationer.
Citat från: Groo skrivet 12 november 2009, 09:25:14Köpte hus för två år sedan med direktverkande el, drog med gamla ägaren ca 33500 kWh/år vi hade antagligen hamnat på ca 40 000 kWh/år. Vi var bara två i budgivningen, personligen är jag övertygad om att intresset var lågt eftersom driftkostnaden var såpass hög. Med annat värmesystem hade antagligen fler varit intresserade, men det är ju naturligtvis bara spekulationer.Jag tror det stämmer. Det är månadskostnaden som avgör om man har råd med ett hus, inte priset. Låga driftkostnader gör att man kan hänga med i budgivningen en bit till. Av samma anledning ger låga räntor och minskad fastighetsskatt högre priser.
Är det någon fastighetsskatt idag? Bästa regimen hittat på sedan allmänskolgång.
Citat från: MGKea skrivet 12 november 2009, 09:53:50Är det någon fastighetsskatt idag? Bästa regimen hittat på sedan allmänskolgång.Jodå, men den kallas fastighetsavgift numer. Doften är densamma om än under annat namn.
Har du ett taxeringsvärde på under 600' så tror jag man slapp, annars är det 6000:- för alla, lite sjukt, politikerna som kommit på detta, bor såklart i Stockholm!!