0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Självsvängningen som jag refererade till uppkommer eftersom det som tillför värme till huset (det värmetröga golvet) har en lång termisk tidskonstant jämfört med huset i övrigt. Mitt ingjutna golv tar nästan ett dygn för att reagera fullt ut på en temperaturändring som värmepumpen vill genomföra. Huset däremot reagerar mycket snabbare på t.e.x. en ändring i utetemperatur, i mitt fall ca 4 timmar. Tänk dig att du kör bil och försöker köra med konstant hastighet, men du får inte gasa mera föränn 15 sekunder efter du har märkt att bilen sackar i en uppförsbacke... När det sen blir nedför får du inte släppa gasen föränn 15 sekunder efter det att du nått den önskade farten igen. Det blir vädigt ryckig körning !!!Genom att sätta parametern "Inställningar- Min Retur Temperatur" till 25 ºC så kommer inte pumpen att släppa "gasen" mer än halvvägs och därmed minskar ryckigheten.Jag har också ändrat "f max cirkulationsvatten" till 48 Hz för att få en jämnare reglering (jag kommer att höja denna vartefter det blir kallare i vinter)"inställningar- Min Retur Temperatur" finns i mjukvara 1.17 jag vet inte om den finns i andra versioner.//Gunnar