0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har idag installerat en inom husgivare som några här på forumet rekomenderat. Jag har även idag minskat f max cirkulationsvatten till 60Hz Nu till min frågeställning : Vilka parametrar ändrar man på om man vill att pumpen skall var lite snabbare som det är idag så börjar den gå sakta för att sedan öka. När rumstemperaturen är uppnådd så kör pumpen onödigt länge tycker jag.Gunnar ! Vad menar du självsvängning i reglersystemet och under vilken meny går man in och ändrar "minsta returtemperatur"Mvh Mattias
Jag underar dock om det där med 30% högre förbrukning inte uteslutande gäller ingjuten golvvärme ? De 100 m2 kassettvärme som jag har verkar hänga med fint vid olika effektbehov. Däremot är det värre med de 12 ton betong som finns i tillbyggnadens golv. Jag skulle tro att det bästa systemet om man är ute efter låg driftskostnad är kassettgolvvärme i hela huset och därmed låg framledningstemperatur. Vid 30 ºC framledning drar min CE50L 800 W för att producera 3 kW (COP inklusive CP och fläkt = 3.75)Vid 45 ºC framledning drar den 1350 W för samma produktion (COP= 2.2)Mvh,Gunnar