0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vet du gunnarium om ni får samma kretskort till innerdelen på dom olika modellerna och att ni även där klipper byglar ?Jag har aldrig beställt ett kretskort till någon innerdel så den informationen har jag inte själv
Hej,kanske jag kliver ett steg åt sidan i denna tråd nu men jag läste nyss på energimyndighetens hemsida test av luftvärmepumpar att lägsta temp.för Ras 10SKVP-ND är -15 men enligt Ventilationsutveckling så lämmnar dom en uppgift på ner till -30 är det nån som vet om det är ett missförstånd eller är det jag som är förvirrad? //Rolle
Vore väl väldigt synd tycker jag att stänga av en Toshibapump vid -15 ºC när det är då den verkligen börjar visa sin rätta talanger som erkänt bra och kraftfull vinterpump.
Citat från: Raffen skrivet 31 december 2009, 00:18:25Vore väl väldigt synd tycker jag att stänga av en Toshibapump vid -15 ºC när det är då den verkligen börjar visa sin rätta talanger som erkänt bra och kraftfull vinterpump. Jag ser på profilen att både RAS10 -ND och -E sitter på Raffens hus. Hur upplever du skillnaden mellan dessa då temperaturen ligger kring -10 - -15?
Citat från: sebbe skrivet 31 december 2009, 06:26:51Citat från: Raffen skrivet 31 december 2009, 00:18:25Vore väl väldigt synd tycker jag att stänga av en Toshibapump vid -15 ºC när det är då den verkligen börjar visa sin rätta talanger som erkänt bra och kraftfull vinterpump. Jag ser på profilen att både RAS10 -ND och -E sitter på Raffens hus. Hur upplever du skillnaden mellan dessa då temperaturen ligger kring -10 - -15?Hej Sebbe! Ja det stämmer att jag nu i sept månad satte in en RAS 10 ND-pump i källaren istället för Panasonicen och i bostadsvåningen har jag då en RAS 10 GKVP-E-pump, dvs den lite äldre modellen eller Daiseikai 2. ND-pumpen har ju då en maxeffekt på 6,1 kw och GKVP-E-pumpen har en maxeffekt på 5,8 kw, Mvh Raffen.
Hej Gunnarium! Jaså du, ja det trodde jag faktiskt att alla visste vid det här laget på forumet alltså. Men för din skull separat då så kan jag väl informera dig om att maxeffekten för de olika pumparna/pumpfabrikaten enligt deras resp specar är satt vid en utetemperatur på +7 ºC och en samtidig innetemperatur på +20 ºC Mvh Raffen.
Tjenare Pi.r! Jajamensan Toshiba går fortfarande effektivt även när de varvar ned och avger en låg värmeavgivning, både RAS 10 & RAS 13 går ned till en lägsta värmeavgivning på ca 600 watt och då till en driftsförbrukning på ca 120 watt och det ger då ett cop-värde på ca 5,0. Jämför man med t.ex ME:s pumpar där då FD 25:an går ned till en lägsta värmeavgivning på ca 1500 watt och då till en driftsförbrukning på ca 480 watt så ger det copvärdet ca 3,1 och resp FD35 som ger lägsta ca 1300 watt och en driftsförbrukning på ca 400 watt så ger den ett copvärde på ca 3,2. Mvh Raffen.
Hej Wonderer..! - Och tack för den informationen. Speciellt värdet för minimi-effekten på ME-pumparna har jag saknat länge... Den är alltså inte sämre än på min Mitsubishi Heavy Industries SRK25ZGX-S. Enligt specen borde min gå lägre men...