0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo det kan du väl gärna tycka iof, men vad är det som är vilseledande menar du??
Citat från: Raffen skrivet 15 oktober 2009, 16:52:19Citat från: Rickard skrivet 15 oktober 2009, 14:53:47Citat från: Raffen skrivet 15 oktober 2009, 14:13:21Hej Rickard! Ja jag tycker kanske ändå inte inte att det dokument som presenteras kan betraktas som direkt vilseledande marknadsföring om man är någorlunda läskunnig vill säga, detta eftersom man presenterar för t.ex RAS 10:an ett huvudsakligt copvärde på 5,36 enligt JIS-standard inkl förklaringstext med vidhängande stjärnor så det är väl bara att läsa innantill. http://www.ventilationsutveckling.se/res/PDFVarmepumpar/produktbladpolar2.pdfMöjligtvis kunde man kanske har tydliggjort detta faktum med de olika cop-värdena ytterligare genom att visa flera exempel vid pumpens lite olika värmeeffekter isf, inkl kanske t.om vid pumpens lägsta värmeavgivning på 300 watt där copvärdet då är 4,28.Den nominella effekten är väl den effekt som tillverkaren stämplar typskylten med på resp pump, och är väl då den genomsnittseffekt som pumpen kan innehålla under långa drifttider, och där då hänsyn har tagits till bl.a den effektbegränsning och varvtalsreglering som finns på pumparna. Mvh Raffen. Du kan verkligen inte ha fel Raffen Jag säger inte att det är fel att visa COP vid olika temperaturer, men att använda en COP-siffra i marknadsföringen som man inte som kund direkt kan jämföra med andra värmepumpars uppgivna COP (utan att väldigt kunnig, och läsa det finstilta) är inte schysst enligt mig i alla fall.Det finns ju andra exempel på de som redovisar helt galna värden, bara för att de lyckats mäta upp en hög COP vid egna tester.Såg förra veckan COP på en bergvärmepump som var BRA, trots lågt pris.Vid närmare efterforskning var COP taget vid en mätpunkt på +10/+30 grader - två värden som knappt förekommer i verklig drift, och som alltså är omöjligt att uppnå.Det jag mest vänder mig mot är alltså inte att de tar fram siffrorna, men att de flashar dem som DET COP som man jämför med blir tokigt, snart är det väl ingen som anger COP vid EN-normen...
Citat från: Rickard skrivet 15 oktober 2009, 14:53:47Citat från: Raffen skrivet 15 oktober 2009, 14:13:21Hej Rickard! Ja jag tycker kanske ändå inte inte att det dokument som presenteras kan betraktas som direkt vilseledande marknadsföring om man är någorlunda läskunnig vill säga, detta eftersom man presenterar för t.ex RAS 10:an ett huvudsakligt copvärde på 5,36 enligt JIS-standard inkl förklaringstext med vidhängande stjärnor så det är väl bara att läsa innantill. http://www.ventilationsutveckling.se/res/PDFVarmepumpar/produktbladpolar2.pdfMöjligtvis kunde man kanske har tydliggjort detta faktum med de olika cop-värdena ytterligare genom att visa flera exempel vid pumpens lite olika värmeeffekter isf, inkl kanske t.om vid pumpens lägsta värmeavgivning på 300 watt där copvärdet då är 4,28.Den nominella effekten är väl den effekt som tillverkaren stämplar typskylten med på resp pump, och är väl då den genomsnittseffekt som pumpen kan innehålla under långa drifttider, och där då hänsyn har tagits till bl.a den effektbegränsning och varvtalsreglering som finns på pumparna. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 15 oktober 2009, 14:13:21
Undrar om du hade haft samma åsikt om det var Fujitsu, Mitsubishi eller någon annan av dom stora drakarna
Och skall man nu tro då vilket mkt trots allt talar för att Mitsubishi Electric har testat sina FD-pumpar med urkopplad effektbegränsning så är ju detta oerhört graverande isf, detta eftersom då är det ju definitivt inte ens samma pump som folk får när de köper dem som när de testades.
Citat från: Raffen skrivet 15 oktober 2009, 20:07:06Och skall man nu tro då vilket mkt trots allt talar för att Mitsubishi Electric har testat sina FD-pumpar med urkopplad effektbegränsning så är ju detta oerhört graverande isf, detta eftersom då är det ju definitivt inte ens samma pump som folk får när de köper dem som när de testades.Du vet alltså inte (= har fakta) att det ligger till på det sättet, utan "gissar" igen (åt "rätt" håll oxå förstås)?Du är bra märklig Raffen måste jag nog tillstå.
Eller har du möjligtvis kanske någon annan förklaring eller teori om varför just ME:s FD-pumpar har lyckats med konststycket vid testerna att som helt ensamma pumpar på marknaden uppnå sina specade maxeffekter och väl det (när det gäller FD25 ivf).
Att Mitsubishi skulle ha tagit bort någon typ av begränsning i programvaran i testet behöver du nog ha lite belägg för förutom din "anonyma" källa Tror SP också skulle vara intresserad av att få vetskap om det då deras trovärdighet som testorgan försvinner om dom publicerar manipulerade maskiner i sina oberoende testresultat. Jag förmodar att du har delgett SP dessa påståenden och dom lär inte nöja sig med din "anonyma källa"Vore kul om Mitsubishi Electric kunde komma in i tråden och bemöta påståendet.
Citat från: Raffen skrivet 15 oktober 2009, 21:19:16Eller har du möjligtvis kanske någon annan förklaring eller teori om varför just ME:s FD-pumpar har lyckats med konststycket vid testerna att som helt ensamma pumpar på marknaden uppnå sina specade maxeffekter och väl det (när det gäller FD25 ivf).Nej. Och jag har ingen anledning att spekulera ang. detta som är ett rent påstående från din sida. Gräv fram lite fakta så kan vi ta en diskussion då ev.