0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
6.5kw tror jag den är på.. Orkar den inte mer än +5? antingen för liten pump, mycket vv, eller för dåligt isolerat..
Citat från: Apan skrivet 28 juli 2010, 19:00:57Undrar hur mycket huset kräver vid -20? Samt att hus med 148kvm skall ventileras 186kbm/h, och kramar ur luften till -15-20gr, men vi som använder lite HH-el är en stor nackdel med Flvp, måste vara bra för de som förbrukar 9-10' i HH-el..Som sagt, kan jag inte mycket om flvp, men kan ju ändå försöka sig på en kalkyl. Har dragit till medlite schabloner och det kan förståss se helt annorlunda ut än vad beräkningarna nedan visar.Mest tänkt som ett resonemang:Ett modärnt välbyggt hus bord kunna ha ett K-värde på 0,3 W/kvm K, för ett huspå 150 m2 ger detta en värmeutstrålningseffekt på:1800 W vid -20 grader ute1350 W vid -10 grader uteLåt säga att man har en innetemp på +20, en luftomsättning på 190 m3/timme och attflvp lyckas ta ner frånluften till -20 grader.Detta borde vid -20 grader ute innebära att man återvinner 190*40*0,0003=2,3 kw (0,0003 är den energi i kwh som åtgår för att uppvärma 1m3 luft 1 grad).Samtidigt vid -20 grader utetemp åtgår exakt samma effekt åt att värma de 190m3/h-20 gradiga tilluften - dvs 2,3 kw.Vid COP på 3,5 går 2,3/3,5=650 W åt i kompressor effekt - hela denna effekt tillförs huset:Energibalansen vid -20 blir såsom följer:Tillförd effekt: Eleffekt: Kommentar:2,3 KW 0 Återvunnen frånluft0,65 KW 0,65 KW Kompressoreffekt0,4 KW 0,4 KW Hushållsapparater0,2 KW 0 Uppvärmning från människor i ett 4-mannahushåll-2,3 KW 0 Uppvärmning av tilluft-1,8 KW 0 Uppvärmning för utstrålning-,25 KW 0 Varmvatten (100 liter 50 gradigt/dag)===================================================-0,8 KW 0,8 Tillskottsel=================================================== Totalt 1,85 KW Eller 44KWh/dagMotsvarande Energibalans vid -10 blir såsom följer:Tillförd effekt: Eleffekt: Kommentar:2,3 KW 0 Återvunnen frånluft0,65 KW 0,65 KW Kompressoreffekt0,4 KW 0,4 KW Hushållsapparater0,2 KW 0 Uppvärmning från människor i ett 4-mannahushåll-1,71 KW 0 Uppvärmning av tilluft-1,35 KW 0 Uppvärmning för utstrålning-,25 KW 0 Varmvatten (100 liter 50 gradigt/dag)===================================================0,25 KW 0 Effeköverkott=================================================== Totalt 1,05 KW Eller 25 KWh/dagDvs energibalansen då inget behov av eleffekttillskott föreligger i flvp ligger ungefärvid -12, efter det kan luftomsättningen minskas, alternativt kan nedkylningenav frånluften minskas (troligen det senare) med nedvarvning av kompressor ochytterligare energibesparing som resultat.MVH/Jonas
Undrar hur mycket huset kräver vid -20? Samt att hus med 148kvm skall ventileras 186kbm/h, och kramar ur luften till -15-20gr, men vi som använder lite HH-el är en stor nackdel med Flvp, måste vara bra för de som förbrukar 9-10' i HH-el..
Jonas, jag måste tyvärr ge dig bakläxa på några punkter.K-värde är ett gammalt benämning på u-värde d.v.s. värmegenomgångskoefficienten eller det vi normalt nämner som transmissionsförluster genom villans klimatskal. Villan har värmeförluster via transmission, varmvatten, läckage och ventilation. När villan inte har uppvärmd tilluft, så kan läckage räknas med/som ventilation. Klimatskalets storlek kan räknas som ca: 500 m² d.v.s. 6 000 Wh/h vid utetemp -20°.Ventilationsförlusterna vid -20° blir 2 496 Wh/hUnderstående gäller om 750 har liknande avfrostningsfunktion som CZ.Nibe 750 har jag för mig stannar vid -15° förångning. Med 10 minuter avfrostning i timmen, blir återvunnen energi från temperatursänkningen 1 812 Wh/h Återvunnen energi från fuktutfällning vid -20° ~350 W eller 290 Wh/hDriveffekt, kompressor 0,4-2,8 kW. Avgiven kondensorenergi vid -20° är max 4 426 Wh/h COP 1,9. Medeleffektbehov vid -20° Transmissionsförluster 6 kWVentilationsförluster 2,5 kWVarmvatten 0,7 kWTotalt 9,2 kWBBR-regler Umeå 2010:För värme/varmvatten max totalt tillåten installerad el-effekt 6,13 kW.
Lexus jag är medveten om att k/u-värde egentligen beskriver storlekenav värmetransmision genom en yta. Dock används inte sällan schablonerför transmisionsförluster per kvm boyta (dock är denna siffra en helt annanän k/u-värdet för en yta). Ett passivhus har ofta väggar med u-värden runt0,07, tar man med dörrar och fönster kanke man kommer till ett medelvärde på ~0,15 . Med 500 m2 yta(väggar tak och eventuellt golv) medför detta, - 0,15*500=75W/grad, eller 75/150=0,3 W/m2K (Boyta).700 W konstant varmvattenvärmning låter väldigt mycket om man inte har vvc,detta motsvarar 300 liter 55 gradigt vatten- eller 500 liter 30 gradigt vatten per dygn.I övrigt håller jag med dig angående ångenergi och avfrostning.Vad gäller lufttemperaturer efter förångare eller COP-värde har jag ingen uppfattning.MVH/Jonas
Hej!Nu har jag varit på semester i ett antal dagar.Givetvis som gammal kamin-man skrev jag upp förbrukning då jag åkte och kom hem..för att se om förbrukningen skulle gå ned något då ingen var hemma o duschade, tvättade etc.. förbrukningen är ca 30 kW / dygn. Jag ser ingen alls på om vi är hemma eller ej.Kan någon förklara detta.??Testade att stänga av den mekaniska separata ventilationen över natten. (EcoVent) Märkte ingen skillnad då heller i förbrukning. ??Är inte 1kw konstant ganska mycket då man är borta? (Värmen är givetvis av...)Mvh / D