0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Freeze. Det verkar ju som att din split gör sitt jobb på ett bra sätt.Min gör tyvärr inte det.Jag har radiatorer i ett hus på lite styvt 200 kvm beläget i södra SverigeBadar gör man inte gärna när vattentempen är 35 grader !!??Tyvärr går elstege 1 och 2 in nästan hela tiden. Men det gör ingen märkbar nytta på värmen !!Fläkten går på steg 3 så vitt jag kan se och frekvensen är just nu 63hz (85).Installatören var här igår men hittade tyvärr inget egentligt fel på¨anläggningen. Kör med fabriksinställningar så när som på kurva och förskjutning. Inte kul att frysa inomhus !!! Några förslag till lösning ??
Citat från: Cosmo_K skrivet 23 december 2009, 11:22:31Hej Freeze. Det verkar ju som att din split gör sitt jobb på ett bra sätt.Min gör tyvärr inte det.Jag har radiatorer i ett hus på lite styvt 200 kvm beläget i södra SverigeBadar gör man inte gärna när vattentempen är 35 grader !!??Tyvärr går elstege 1 och 2 in nästan hela tiden. Men det gör ingen märkbar nytta på värmen !!Fläkten går på steg 3 så vitt jag kan se och frekvensen är just nu 63hz (85).Installatören var här igår men hittade tyvärr inget egentligt fel på¨anläggningen. Kör med fabriksinställningar så när som på kurva och förskjutning. Inte kul att frysa inomhus !!! Några förslag till lösning ??Hej Cosmo, vilken kurva och kurvförskjutning har du?Kolla in din inställning av huvudsäkringsströmmen på Niben. Om denna ratt ärställd till för lågt värde går strömbegränsningen in. Ändra även på gradminutunderskottsvärdetför eltillskott - det är från fabrik inställt på -400 vilket gör att eltillskott går in titt som tätt.Ställ det till -800 så får du färre eltimmar utan någon nämnvärd komfortförlust.MVH/Jonas
Flyttar in i vårat hus nu i januari som har en oljepanna från tidigt 70 tal.Nu funderar jag på och byta ut den mot en Nibe Split, tror ni den orkar förse huset med god och bra värme?-Huset är 1 1/2 plan på 110 m² (placerat på gotland).-Oinredd källare på 75 m².-Garage på 23 m² som det finns ett element i.-Nuvarande oljeförbrukning på 3 m³.-Byggt 1960 i siporex med tegelbeklädnad på kortsidorna.-Ingen golvvärme bara radiatorer som tyvärr är av modellen äldre.
Är det sektionsradiatorer d.v.s. du ser igenom radiatorn?
Var ställer du om ratten? menar du effektvakten? Annars så finns det ju en inställning under meny 9, där man kan ändra max ampere till utedelen... tror den står på 15 i fabriksinställning - har inte vågat höja den. Har själv sk strömkänningslarm återkommande...hmm..
Citat från: zabron skrivet 25 december 2009, 10:43:04Flyttar in i vårat hus nu i januari som har en oljepanna från tidigt 70 tal.Nu funderar jag på och byta ut den mot en Nibe Split, tror ni den orkar förse huset med god och bra värme?-Huset är 1 1/2 plan på 110 m² (placerat på gotland).-Oinredd källare på 75 m².-Garage på 23 m² som det finns ett element i.-Nuvarande oljeförbrukning på 3 m³.-Byggt 1960 i siporex med tegelbeklädnad på kortsidorna.-Ingen golvvärme bara radiatorer som tyvärr är av modellen äldre.3 m³ olja på Gotland, är en perfekt utmaning för Nibe Split. Raddar modell äldre kan vara perfekta värmepumpsradiatorer, bara dom är tillräckligt stora och många. Är det sektionsradiatorer d.v.s. du ser igenom radiatorn?
Hej,Har en split själv ganska nyinstallerad, men skulle faktiskt önskat att jag tänkte lite till innan jag valde... Den e säkert bra...men läs här:http://www.knut.si/up/dokumenti/344NTR%20GB%200851%20TPSU%20SPLIT%20PROD%20PRES.pdfSe deras jämförelse mellan fightern och niben... hmm... Jag tror att splitten framförallt e tänkt till den europeiska marknaden (googla och läs)...Den låter endel också... Utedelen...Citat från: Lexus skrivet 25 december 2009, 11:35:26Citat från: zabron skrivet 25 december 2009, 10:43:04Flyttar in i vårat hus nu i januari som har en oljepanna från tidigt 70 tal.Nu funderar jag på och byta ut den mot en Nibe Split, tror ni den orkar förse huset med god och bra värme?-Huset är 1 1/2 plan på 110 m² (placerat på gotland).-Oinredd källare på 75 m².-Garage på 23 m² som det finns ett element i.-Nuvarande oljeförbrukning på 3 m³.-Byggt 1960 i siporex med tegelbeklädnad på kortsidorna.-Ingen golvvärme bara radiatorer som tyvärr är av modellen äldre.3 m³ olja på Gotland, är en perfekt utmaning för Nibe Split. Raddar modell äldre kan vara perfekta värmepumpsradiatorer, bara dom är tillräckligt stora och många. Är det sektionsradiatorer d.v.s. du ser igenom radiatorn?