0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad det gäller mina ev kontakter så behåller jag nog dessa för mig själv t.v Thomas, men det kan mkt väl finnas anledning för mig att återkomma om detta senare kanske ev.
Utan man låter pumparna alltså gå för full maskin och med full fläkt och högsta tempinställning och suger alltså till sig värmen från pumparna och mäter då upp denna värme under minst 4 timmar i varje tempsteg.
Sen är det också så att bl.a Toshiba har en effektbegränsning på sina pumpar, något som väl såvitt jag vet f.ö finns på alla pumpar iof, denna gör då att när pumpen har gått en rejäl stund för full maskin och känner av att den inte får upp temperaturen så stegar pumpen ned automatiskt till en lägre nivå för att inte ha ihjäl sig själv alltså
Hej TS Comfort! Ja det är väl sant att de flesta fabrikat säkert försöker manipulera lite med sina pumpar vid testerna
Jag kan ivf inte direkt peka på något annat pumpfabrikat än just Mitsubishis FD-pumpar som har ganska lika eller t.om högre ingångseffekt ifh till sin specade maxeffekt, FD25:an t.ex som då har en specad maxeffekt på 6,3 kw vid +7 ºC får en effekt på 6,4 kw vid +7 ºC vid testen
...och förutsättningarna är givetvis inte alls samma i denna klimatkammare som det är under vanliga omständigheter under uppvärmning i t.ex ett hus.
Sen finns det tydligen vissa fabrikanter som helt kopplar ur denna effektbegränsning på sina pumpar under dessa tester hos Energimyndigheten
Värmepumpen är slumpvis utvald av polismyndigheten i Örebro för SPs räkning och enligtkonsumentverkets fastlagda kriterier för val av provföremål.
Hej MatsGBG! Jaså säger du det, då kanske du kan förklara för mig på ett lättförtåeligt sätt hur hur t.ex ME:s FD25-pump kan ha 6,4 kw i maxeffekt vid vid +7 vid Energimyndighetens test när deras spec säger 6,3 kw i maxeffekt, detta medans t.ex Toshibas RAS 13:on som är specad för en maxeffekt på 6,9 kw bara får ihop 4,7 kw vid +7 vid samma test hos Energimyndigheten??
CiteraHej MatsGBG! Jaså säger du det, då kanske du kan förklara för mig på ett lättförtåeligt sätt hur hur t.ex ME:s FD25-pump kan ha 6,4 kw i maxeffekt vid vid +7 vid Energimyndighetens test när deras spec säger 6,3 kw i maxeffekt, detta medans t.ex Toshibas RAS 13:on som är specad för en maxeffekt på 6,9 kw bara får ihop 4,7 kw vid +7 vid samma test hos Energimyndigheten?? Ja, allt det säger mig är att Toshiba ljuger när de säger att maskinen har 6,9 kW i maxeffekt.
Försökte få klarhet i om det var 100 eller 50% last som gällde för energimärkningen. På Eurovents hemsida kan man kolla alla tillverkares certifierade produkter och energimärkning. Enligt denna tabell är det 50% last som gäller (se COP 5,08 för RAS10 SKVP t.ex. men alla är A klassade ned till 3,6).http://www.eurovent-certification.com/en/Certified_products/Access_by_programme.php?lg=en&rub=04&srub=01&select_prog=AC1&select_partic=201&select_marque=TOSHIBA&select_class=AC1+%2F+A+%2F+S+%2F+R
Artikel 21. Den information som krävs i detta direktiv skall fastställas genom mätningar som görs i enlighet med harmoniserade standarder som antagits av Europeiska standardiseringsorganisationen (CEN) på uppdrag av kommissionen i enlighet med direktiv 98/34/EG, vars referensnummer har offentliggjorts i Europeiska gemenskapernas officiella tidning och för vilka medlemsstaterna har offentliggjort referensnumren för de nationella standarderna i vilka dessa harmoniserade standarder införlivas.
Hej Pi.r! De siffrorna som du redovisade för t.ex Toshiba RAS 13:on är ju då den s.k nominella effekten på pumpen dvs 4,2 kw, när det gäller t.ex ME FD25-pumpen så ha ju den en nominell effekt på 3,2 kw, och ändå lyckas den så väldigt bra i den här testen hos Energimyndigheten, är inte det märkligt eller?? http://www.scanoffice.se/pdf/esite_se_mitsubishi_msz-fd25-50vabh.pdfMvh Raffen.
Mitt ordval med manipulera var nog lite fel.Det jag menade är att montörerna i högre utsträckning anstränger sig för att verkligen hitta rätt gasmängd i förhållande till rörlängden som är i testet.