Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ras 10 vs Ras 13 , COP-vurdering  (läst 21371 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Permagne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trondheim / Norge
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ras 10 vs Ras 13 , COP-vurdering
« skrivet: 09 oktober 2009, 13:07:00 »
Det kommer ofte opp diskusjon om man skal vurdere Ras 10 eller Ras 13, og dette i forhold til pris.
Tenker på Super daiseikai polar pumpene...

Noen ønsker en funksjon på varmepumpen for å strupe maks effekten slik at varmepimpen kan opperere på en lavere last slik at COP blir høyere. Dette gjør at man bruker lenger tid på å varme huset, men man har høyere virkningsgrad.

Forutsetning: Hvis husets varmetap er slik at man ikke trenger varmepumpens fulle effekt for å holde huset varmt, men at varmepumpen kun går for fullt når man skal varme opp huset etter at det har vært kaldere inne vil det ikke da være mer fornuftig å velge RAS 10 isteden for RAS 13? Siden disse to er like i fysikk, men forskjellig software så burde Ras 10 sikre høyere COP. Noen som har mening om dette?


Mvh

Per Magne
« Senast ändrad: 09 oktober 2009, 14:42:12 av Permagne »
Hus i Trondheim/Norge fra 2003, planlegger/prosjekterer å installere fasademontert solfangeranlegg for romoppvarming og varmtvann

Utloggad MatsGBG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Ras 10 vs Ras 13 , COP-vurdering
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2009, 13:53:54 »
Japp, precis så har jag förstått det hela också.
Det är ju dock en jäkla svår avvägning för det behövs ju inte många timmar med extra värme från el-element för att pajja det hela. (Då 10:an är för liten alltså men 13:on maskinen skulle ha räckt till.)
Skulle själv helt klart hellre ha köpt en 13:on maskin för att säkerställa mindre stödvärme.

Borde ju dock vara väldigt lätt för tillverkaren att sätta in en begränsning ala Fujitsu.

Utloggad Permagne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trondheim / Norge
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ras 10 vs Ras 13 , COP-vurdering
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2009, 14:10:23 »
Slik jeg skisserte det skulle 10:an være nok til å holde huset varmt og litt til...

I denne sammenheng skulle det være helt unødvendig å vurdere Ras-13. Ser man på forskjellen på maks effekt, så skiller det kun 800watt på ras 10 og ras 13 for polar utgaven... Ikke spesielt mye i mine øyne...

Jeg ville nok valgt 10 isteden for 13 nettop pga å sikre COP, og skulle jeg trenge hurtig oppvarming eldar jeg i tillegg. Det betyr mye mer enn 800 ekstra watt fra VP.

Per Magne
Hus i Trondheim/Norge fra 2003, planlegger/prosjekterer å installere fasademontert solfangeranlegg for romoppvarming og varmtvann

Utloggad MatsGBG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Ras 10 vs Ras 13 , COP-vurdering
« Svar #3 skrivet: 09 oktober 2009, 15:14:40 »
Ja då du verkar säker på att 10:an räcker och dessutom kan elda om ifall att det skulle behövas mer tycker jag du resonerar rätt.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ras 10 vs Ras 13 , COP-vurdering
« Svar #4 skrivet: 09 oktober 2009, 17:15:17 »
Hej Permagne!  Toshibas RAS 10 och RAS 13 är ju precis samma pump egentligen i sin grundkonstruktion, det enda som skiljer dessa 2 pumpmodeller är ju bara maxeffekten där då
RAS 10 har 6,1 kw och RAS 13:on är lite kraftfullare med sina 6,9 kw, f.ö är pumparna precis lika inkl att båda modellerna har en lägsta värmeeffekt på ca 600 watt. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Knasen17

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • TOSHIBA RAS-13 SKVP-ND
SV: Ras 10 vs Ras 13 , COP-vurdering
« Svar #5 skrivet: 09 oktober 2009, 21:00:40 »
...nu är det så att jag bara är "nyfiken på värmepumpar" och inte en "Dignitär"  ::), men är inte skillnaden i pris mellan de båda alternativen inklusive installation "försvinnande" liten och således borde man satsa på 13? (men vad vet väl en Rookie)  huvuddunk
///Knasen17

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ras 10 vs Ras 13 , COP-vurdering
« Svar #6 skrivet: 09 oktober 2009, 21:31:13 »
Hej Knasen!  Jo det kan du mkt väl ha rätt i alltså, riktprisskillnaden mellan RAS 10 och RAS 13 är väl då ca 2000:- kr, dvs ca 19240:- kr resp 20990:- kr efter rotavdraget, dvs en skillnad på ca 1750:- kr mellan RAS 10 och RAS 13 om det inte finns något annat uppgjort pris eller erbjudande. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Ras 10 vs Ras 13 , COP-vurdering
« Svar #7 skrivet: 10 oktober 2009, 00:23:31 »
Jag hade tänkt att skriva att man nog borde titta på avgiven effekt vid -15°C (eller möjligen -7°C) om man ska jämföra maxeffekten på dom 2 pumparna... Så jag kollade på energimyndighetens testrapporter på RAS-10, -13 och -16 för att se hur det ligger till.
 - Mycket förvirrande... Enligt testerna skiljer är maxeffekten mellan RAS-10 och RAS-16, både vid +7 och -15 °C, bara 300W!!? Kan det verkligen vara riktigt? eller har jag rört ihop modellerna på nåt sätt? Så här ser det ut om man sammanställer fler värden:

                 7°C     -15°C
RAS-10SKVP-ND   4,6 kW   2,8 kW
RAS-13SKVP-ND   4,7 kW   3,1 kW
RAS-16SKVP-ND   4,9 kW   3,1 kW

RAS-13 och RAS-16 verkar ju i princip identiska, och RAS-13 har 300W (ca 10%) högre effekt än RAS-10.

Om man ska tro på dom här siffrorna verkar ju Toshibas egna specar kraftigt vilseledande!!? På gränsen till bedrägeri, med tanke på att RAS-16 kostar typ 5000:- mer än RAS-13.
Dessa siffror är från servicemanualen:

               Nominellt    Max
RAS-10SKVP-ND   3,2 kW     6,1 kW
RAS-13SKVP-ND   4,2 kW     6,9 kW
RAS-16SKVP-ND   5,5 kW     8,0 kW

Namnet "Nominellt" har jag hittat på själv för Toshiba har inget namn på värdet. Jag hittar inga som helt förklaringar/kommentarer till förutsättningarna för värdena, som  tex. ute-temp, innetemp, mm.

Vad är det jag har missat här? Toshiba borde väl inte visa såna siffror utan att ha nånting på "föterna"... Eller???
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Permagne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trondheim / Norge
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ras 10 vs Ras 13 , COP-vurdering
« Svar #8 skrivet: 10 oktober 2009, 00:29:32 »
Raffen, det er riktig som du sier.

Og hvis man ikke henter ut mer enn 6,1kW så vil begge pumpene ha eksakt samme virkningsgrad. Jeg er tilhenger av å senke temperaturen når man ikke er hjemme (fordi mindre temperaturforskjell gir mindre varmetap ut av huset) og øke temperaturen når man er hjemme. Skal man øke temperaturen fra 15' til 21' så antar jeg at pumpen går på maks. En ras 10 vil da sikre at man ikke kjører pumpen i området med den dårligste virkningsgraden.

Bruker man verdiene fra 10an og 13an sammen(siden de er samme pumpe), og ekstrapolerer verdiene opp til 6,1kW og 6,9kW så får man veldig dårlige verdier ettsom effekten går opp.(verdier fra toshibas brosjyre, side 11 http://www.sunnfjordenergi.no/Portals/54/Brosjyre_Toshiba_VP_Komprimert.pdf )
De 800 ekstra watt som ras 13 leverer sammenlignet med ras 10, produseres med veldig lav COP(1-1,5) og trekker ned totale virkningsgraden betraktelig.
Det er et lite grunnlaget for disse utregningene, kun COP ved 2 effektuttak pr varmepumpe pr effekt, så ekstrapoleringen blir lineær. Likever tror jeg det belyser at å presse opp maks effekt går hardt ut over den generelle COP til pumpen.
Hus i Trondheim/Norge fra 2003, planlegger/prosjekterer å installere fasademontert solfangeranlegg for romoppvarming og varmtvann

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Ras 10 vs Ras 13 , COP-vurdering
« Svar #9 skrivet: 10 oktober 2009, 00:36:49 »
Och om man då ska återgå till Permagnes ursprungsfråga... Så verkar det inte spela någon roll vilken modell man väljer av RAS-10, -13 eller -16. Det skiljer lika lite i COP som i effekt mellan modellerna... Enligt Energimyndigheten...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ras 10 vs Ras 13 , COP-vurdering
« Svar #10 skrivet: 10 oktober 2009, 00:40:38 »
Hej Pi.r!  Ja det här med inklassningen vid Energimyndighetens tester sker ju ibland på ytterst märkliga grunder, ett av dem sägs att avsikten är att få ett bättre/högre cop-värde på pumparna, jag vet då själv inte orsaken alltså. Tittar man t.ex på Toshibapumparnas effekt i testerna vid +7 ºC så är då RAS 10:an inklassad på 4,6 kw trots att pumpens specade effekt vid den tempen är 6,1 kw, RAS 13 är inklassad på 4,7 fast den är på 6,9 kw och RAS 16 är inklassad på 4,9 kw trots att den är på 8,0 kw. Sc:,h Frågan är väl då kanske om denna lägre inklassade effekt även påverkar mätvärdena nedåt i motsvarande grad sedan i tempskalan vid testen, dvs vid +2 ºC, -7 ºC och -15 ºC Sc:,h
http://www.nettovarmepumpar.se/Aktuella%20erbjudanden.htm

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 10 oktober 2009, 00:53:43 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ras 10 vs Ras 13 , COP-vurdering
« Svar #11 skrivet: 10 oktober 2009, 00:51:57 »
Hej Permagne!  När det gäller RAS 13:on-pumpen så har du alltså i princip samma copvärde på den pumpen som RAS 10:an har upp till 6,1 kw, däremot på de resterande 800 watten upp till 6,9 kw som RAS 13:on ger ifrån sig så har du då ett lägre copvärde, men behövs inte den här extra kraften i pumpen till att värma upp huset så använder inte pumpen den heller. Däremot så har du givetvis lite extra power i reserv i RAS 13 om det nu skulle behövas någon gång ibland vid extra kall väderlek. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Permagne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trondheim / Norge
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ras 10 vs Ras 13 , COP-vurdering
« Svar #12 skrivet: 10 oktober 2009, 00:53:14 »
Jag hade tänkt att skriva att man nog borde titta på avgiven effekt vid -15°C (eller möjligen -7°C) om man ska jämföra maxeffekten på dom 2 pumparna... Så jag kollade på energimyndighetens testrapporter på RAS-10, -13 och -16 för att se hur det ligger till.
 - Mycket förvirrande... Enligt testerna skiljer är maxeffekten mellan RAS-10 och RAS-16, både vid +7 och -15 °C, bara 300W!!? Kan det verkligen vara riktigt? eller har jag rört ihop modellerna på nåt sätt? Så här ser det ut om man sammanställer fler värden:

                 7°C     -15°C
RAS-10SKVP-ND   4,6 kW   2,8 kW
RAS-13SKVP-ND   4,7 kW   3,1 kW
RAS-16SKVP-ND   4,9 kW   3,1 kW

RAS-13 och RAS-16 verkar ju i princip identiska, och RAS-13 har 300W (ca 10%) högre effekt än RAS-10.

Om man ska tro på dom här siffrorna verkar ju Toshibas egna specar kraftigt vilseledande!!? På gränsen till bedrägeri, med tanke på att RAS-16 kostar typ 5000:- mer än RAS-13.
Dessa siffror är från servicemanualen:

               Nominellt    Max
RAS-10SKVP-ND   3,2 kW     6,1 kW
RAS-13SKVP-ND   4,2 kW     6,9 kW
RAS-16SKVP-ND   5,5 kW     8,0 kW

Namnet "Nominellt" har jag hittat på själv för Toshiba har inget namn på värdet. Jag hittar inga som helt förklaringar/kommentarer till förutsättningarna för värdena, som  tex. ute-temp, innetemp, mm.

Vad är det jag har missat här? Toshiba borde väl inte visa såna siffror utan att ha nånting på "föterna"... Eller???

Ser du i servicemanualen til Toshiba så viser grafen at polarmodellen leverer ca 50% av maks effekt ved -15grader ute (effekt ved +7grader satt til 100%). Hvis ras 16 er oppgitt til 8kW og den er testet til 4,9kW så leverer jo pumpen 20-25% mer varme ved -15grader enn hva Toshiba oppgir i manualen sin. Det syns jeg er positivt. Tror det er dette du glemmer i farten? ^-^

Per Magne
« Senast ändrad: 10 oktober 2009, 01:17:14 av Permagne »
Hus i Trondheim/Norge fra 2003, planlegger/prosjekterer å installere fasademontert solfangeranlegg for romoppvarming og varmtvann

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Ras 10 vs Ras 13 , COP-vurdering
« Svar #13 skrivet: 10 oktober 2009, 00:57:33 »
Raffen - Vad menar du med "inklassning"? SP mäter hur mycke värme som kommer ur pumpen vid full effekt, 7°C ute och 20°C inne.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Ras 10 vs Ras 13 , COP-vurdering
« Svar #14 skrivet: 10 oktober 2009, 01:12:33 »
Ser du i servicemanualen til Toshiba så viser grafen at polarmodellen leverer ca 50% av maksmaks effekt(effekt ved +7grader satt til 100%). Hvis ras 16 er oppgitt til 8kW og den er testet til 4,9kW så leverer jo pumpen 20-25% mer varme ved -15grader enn hva Toshiba oppgir i manualen sin. Det syns jeg er positivt. Tror det er dette du glemmer i farten? ^-^

Permagne - Du får nog förklara dit resonemang här. Det kanske bara är språkproblem, men jag försår INGENTING...

För övrigt är jag rädd att du kan glömma att få ut så mycke som 6,1/6,9 kW ur dessa pumpar i praktiken. Du lär få köra pumpen vid något i stil med +24°C ute-temp och 0°C inne-temp för att komma upp i dessa effekter. Men å andra sidan tror jag nog att du får ett hyggligt COP mellan 3 o 4 vid såna betingelser...  :)
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!