0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Raffen - Vad menar du med "inklassning"? SP mäter hur mycke värme som kommer ur pumpen vid full effekt, 7°C ute och 20°C inne.
Citat från: Permagne skrivet 10 oktober 2009, 00:53:14Ser du i servicemanualen til Toshiba så viser grafen at polarmodellen leverer ca 50% av maks effekt ved -15grader utetemp(effekt ved +7grader satt til 100%). Hvis ras 16 er oppgitt til 8kW og den er testet til 4,9kW så leverer jo pumpen 20-25% mer varme ved -15grader enn hva Toshiba oppgir i manualen sin. Det syns jeg er positivt. Tror det er dette du glemmer i farten? Permagne - Du får nog förklara dit resonemang här. Det kanske bara är språkproblem, men jag försår INGENTING...För övrigt är jag rädd att du kan glömma att få ut så mycke som 6,1/6,9 kW ur dessa pumpar i praktiken. Du lär få köra pumpen vid något i stil med +24°C ute-temp och 0°C inne-temp för att komma upp i dessa effekter. Men å andra sidan tror jag nog att du får ett hyggligt COP mellan 3 o 4 vid såna betingelser...
Ser du i servicemanualen til Toshiba så viser grafen at polarmodellen leverer ca 50% av maks effekt ved -15grader utetemp(effekt ved +7grader satt til 100%). Hvis ras 16 er oppgitt til 8kW og den er testet til 4,9kW så leverer jo pumpen 20-25% mer varme ved -15grader enn hva Toshiba oppgir i manualen sin. Det syns jeg er positivt. Tror det er dette du glemmer i farten?
Som jag har uppfattat SPs tester kör dom helt enkelt pumpen till på effekt vid 7/20°C och mäter hur mycke värme man kan få ut (och vilket COP det blir).
Raffen - Jag tycker det verkar som om nettovärmepumpar rör ihop det lite på sin sida. Jag har förvisso inte läst på hur SPs metod går till, men jag har ju inte sett nånting någonstans i deras rapporter, om "klassning" eller "nominell effekt". Så var nettovärmepumpar får detta ifrån förstår inte jag:Så långt är allt enkelt... men värmepumparnas teststandard följer vissa regler där bl.a max-effekten för både kyla och värme klassar in pumpen att testas vid ett visst effektläge. Detta effektläge är vad som benämns som Nominell effekt.Som jag har uppfattat SPs tester kör dom helt enkelt pumpen till på effekt vid 7/20°C och mäter hur mycke värme man kan få ut (och vilket COP det blir). Den effektern anges i rapporten som "Effekt/Värmekapacitet" för pumpen. - Är det den uppgiften du vill se som "klassning" ? - Sen sänker man effekten till 75% o 50% och mäter respektive COP. Jag tolkar det som du menar, att det SP anger som effekt vid 100% inte är pumpens fulla kapacitet? Att 100% bara är 61% som i fallet RAS-16, som enligt dej ger 8 kW men SP får till 4,9..? - Vem skulle i så fall bestäma hur många % "100%" ska vara? SP eller Toshiba/Ventilationsutveckling..? Hursomhelst, 8 kW för RAS-16 är hypotetiskt önsketänkande... 5,5 kW är som jag ser det Toshibas spec vid 7/20°C. (klartext i http://www.sunnfjordenergi.no/Portals/54/Brosjyre_Toshiba_VP_Komprimert.pdf, underförstått i servicemanualen)Och tills vidare litar jag på SPs värde på 4,9 kW, men du får ge mej några dagar att läsa på SPs metod - om den är offentlig (annars kan jag kanske utnyttja några kontakter jag har där...) Om du har sett uppgiften 8 kW tillsammans med specade drifttemperaturer på 7/20°C (eller 6,1/6,9 kW för RAS-10 -13), så får du gärna peka var...
7°C -15°CRAS-10SKVP-ND 4,6 kW 2,8 kWRAS-13SKVP-ND 4,7 kW 3,1 kWRAS-16SKVP-ND 4,9 kW 3,1 kWRAS-13 och RAS-16 verkar ju i princip identiska, och RAS-13 har 300W (ca 10%) högre effekt än RAS-10.Om man ska tro på dom här siffrorna verkar ju Toshibas egna specar kraftigt vilseledande!!? På gränsen till bedrägeri, med tanke på att RAS-16 kostar typ 5000:- mer än RAS-13.
7°C -15°CRAS-10SKVP-ND 4,6 kW 2,8 kWRAS-13SKVP-ND 4,7 kW 3,1 kWRAS-16SKVP-ND 4,9 kW 3,1 kW
Då ser det ju ut som om Toshiba inte ens har besvärat sej med att lägga in olika programvaru-begränsningar för dom olika modellerna, som andra tillverkare gör. Dom sätter bara på olika etketter - och prislappar... - Rationellt..!
Jag hade tänkt att skriva att man nog borde titta på avgiven effekt vid -15°C (eller möjligen -7°C) om man ska jämföra maxeffekten på dom 2 pumparna... Så jag kollade på energimyndighetens testrapporter på RAS-10, -13 och -16 för att se hur det ligger till. - Mycket förvirrande... Enligt testerna skiljer är maxeffekten mellan RAS-10 och RAS-16, både vid +7 och -15 °C, bara 300W!!? Kan det verkligen vara riktigt? eller har jag rört ihop modellerna på nåt sätt? Så här ser det ut om man sammanställer fler värden: 7°C -15°CRAS-10SKVP-ND 4,6 kW 2,8 kWRAS-13SKVP-ND 4,7 kW 3,1 kWRAS-16SKVP-ND 4,9 kW 3,1 kWRAS-13 och RAS-16 verkar ju i princip identiska, och RAS-13 har 300W (ca 10%) högre effekt än RAS-10.Om man ska tro på dom här siffrorna verkar ju Toshibas egna specar kraftigt vilseledande!!? På gränsen till bedrägeri, med tanke på att RAS-16 kostar typ 5000:- mer än RAS-13. Dessa siffror är från servicemanualen: Nominellt MaxRAS-10SKVP-ND 3,2 kW 6,1 kWRAS-13SKVP-ND 4,2 kW 6,9 kWRAS-16SKVP-ND 5,5 kW 8,0 kWNamnet "Nominellt" har jag hittat på själv för Toshiba har inget namn på värdet. Jag hittar inga som helt förklaringar/kommentarer till förutsättningarna för värdena, som tex. ute-temp, innetemp, mm.Vad är det jag har missat här? Toshiba borde väl inte visa såna siffror utan att ha nånting på "föterna"... Eller???
Nominellt MaxRAS-10SKVP-ND 3,2 kW 6,1 kWRAS-13SKVP-ND 4,2 kW 6,9 kWRAS-16SKVP-ND 5,5 kW 8,0 kW