0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
centrerat under det högra fönstret framifrån sett....
Den som sätter en luft/luft så kan inte montera luftvärmepumpar & är i mina ögon mycket slarvig syns på flera ställen av installationen tex har han intesatt fast kondenslangen, pumpen sitter inte i centrum för fönstret, den sitter över fodret......tänk om man hade monterat så vare gång en kund inte varit hemma när man monterat...så jag köper inte att kunden skall gå utt & visa exakt hur den skall sitta.....säger man under fönstret så skall den sitta Rakt under fönstret och inte snett under fönstret och inte så det täcker fodret.....
Citat från: Raffen skrivet 06 oktober 2009, 19:22:10För isf så får man nog ha full förståelse för att en installatör inte åker omkring och flyttar utedelar utefter olika åsikter hos olika familjemedlemmar i husen. Wink SmileyMen Raffen, även du borde väl veta att SWBO alltid har rätt?
För isf så får man nog ha full förståelse för att en installatör inte åker omkring och flyttar utedelar utefter olika åsikter hos olika familjemedlemmar i husen. Wink Smiley
Tjenare Ubbe! Vad menar du med SWBO?? Finns visst något som heter Swbo Entreprenad i Nödinge, var det detta du menade eller??
Citat från: Nisse-Gurra skrivet 06 oktober 2009, 20:30:21Den som sätter en luft/luft så kan inte montera luftvärmepumpar & är i mina ögon mycket slarvig syns på flera ställen av installationen tex har han intesatt fast kondenslangen, pumpen sitter inte i centrum för fönstret, den sitter över fodret......tänk om man hade monterat så vare gång en kund inte varit hemma när man monterat...så jag köper inte att kunden skall gå utt & visa exakt hur den skall sitta.....säger man under fönstret så skall den sitta Rakt under fönstret och inte snett under fönstret och inte så det täcker fodret.....Hej Nisse-Gurra! Jag förstår precis vad du menar här Nisse-Gurra och instämmer också helt med dig om detta. Men du är också säkert en yrkesman som kanske har rätt många år i gemet, med rätt värderingar och kan din sak på dina 5 fingrar dessutom. Jag såg väl inte det du nämnde här som några allvarligare anmärkningar egentligen, och spec inte om man nu skall ta hänsyn till den lite mer modernare kategorin yrkesmänniskor som finns idag och som jag har sett en hel del exempel av, och då skall man väl kanske i det här fallet vara riktigt glad för att innerdelen trots allt inte sitter upp och ned, eller kanske på en annan vägg, under ett helt annat fönster, eller kanske t.om på ett helt annat hus. Mvh Raffen.
och då kan man kräva min fars gamla talesätt.....Gör om gör rätt.....
Måste man inte har frånluftsåtervinning på nybyggnation? Är fritidshus undantagna från detta, eller får man dimensionera ventilationen så lågt att återvinning inte behövs för att uppfylla kraven? (inte specifikt frågat till TS).
Citat från: Ridax skrivet 06 oktober 2009, 18:05:21Måste man inte har frånluftsåtervinning på nybyggnation? Är fritidshus undantagna från detta, eller får man dimensionera ventilationen så lågt att återvinning inte behövs för att uppfylla kraven? (inte specifikt frågat till TS).Känner inte till någon lag för frånluftåtervinning på nybyggnation.
Citat från: MGKea skrivet 07 oktober 2009, 11:28:39Citat från: Ridax skrivet 06 oktober 2009, 18:05:21Måste man inte har frånluftsåtervinning på nybyggnation? Är fritidshus undantagna från detta, eller får man dimensionera ventilationen så lågt att återvinning inte behövs för att uppfylla kraven? (inte specifikt frågat till TS).Känner inte till någon lag för frånluftåtervinning på nybyggnation. Vet inte om det är generellt för hela Sverige men jag vet två kommuner där det är så i alla fall.
Citat från: ztrindberg skrivet 07 oktober 2009, 11:33:18Citat från: MGKea skrivet 07 oktober 2009, 11:28:39Citat från: Ridax skrivet 06 oktober 2009, 18:05:21Måste man inte har frånluftsåtervinning på nybyggnation? Är fritidshus undantagna från detta, eller får man dimensionera ventilationen så lågt att återvinning inte behövs för att uppfylla kraven? (inte specifikt frågat till TS).Känner inte till någon lag för frånluftåtervinning på nybyggnation. Vet inte om det är generellt för hela Sverige men jag vet två kommuner där det är så i alla fall.Får man fråga vilka de är?
Citat från: MGKea skrivet 07 oktober 2009, 11:39:55Citat från: ztrindberg skrivet 07 oktober 2009, 11:33:18Citat från: MGKea skrivet 07 oktober 2009, 11:28:39Citat från: Ridax skrivet 06 oktober 2009, 18:05:21Måste man inte har frånluftsåtervinning på nybyggnation? Är fritidshus undantagna från detta, eller får man dimensionera ventilationen så lågt att återvinning inte behövs för att uppfylla kraven? (inte specifikt frågat till TS).Känner inte till någon lag för frånluftåtervinning på nybyggnation. Vet inte om det är generellt för hela Sverige men jag vet två kommuner där det är så i alla fall.Får man fråga vilka de är?Linköping och Norrköping