0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo, det är klart Z, att hittar man ingen regel som passar precis i höjd så river man upp fasaden för att sätta dit en regel på lagom höjd. Håller inte alls med Z faktiskt. Tar man hem en hantverkare för att utföra ett arbete så säger man väl inte bara gör ditt och datt och sedan sätter sig att titta på TV. En sådan enkel sak som att bestämma på vilken höjd man tycker den skall vara måste ju vara något som man som beställare är medverkande i och är man inte medverkande så bör man nog vara beredd på att det inte blir precis som man vill. Många hantverkare har ju hoppat över den 3-åriga kursen i tankeläsning. Sedan kommer beställaren ut efter utfört uppdrag och tittar på hur det är gjort och anmärker inte på någonting så enkelt som placeringen medan man fortfarande är på plats.Att skylla på att det regnade är en ganska klen ursäkt, speciellt med tanke på hur nära fönstret pumpen är placerad Om det i förväg bestämdes precis i vilken höjd pumpen skulle placeras på så är det en annan sak förstås, men jag fick uppfattningen att några så exakta instruktioner inte givits.
Nybygge eller inte är ganska irrelevant. Vi har väl de flesta haft en hel del hantverkare hos oss och det är ju också så att vissa arbeten har bättre och mer exaktare underlag än andra. Beställer man någon som skall sätta upp hängrännor så förväntar man sig ju kanske att de skall sitta ungefär där vattnet droppar ner från tegelpannorna och exakta instruktioner kanske inte är nödvändiga. Men om jag skulle beställa installation av en bergvärmepump så skulle jag definitivt tala om exakt var jag skulle vilja ha VPn installerad och inte bara säga "nere i garaget till vänster om dörren". Samma sak om jag skulle installera en luft/luft pump (vilket jag iofs aldrig skulle). Då skulle jag inte bara säga "under fönstret" om jag var mån om jag hade något specifikt önskemål om var den skulle vara. Jag skulle försäkra mig om att det var fullt klart för montören var jag ville ha pumpen installerad och stämma av med denne att det var en lämplig placering. När du la ut grunden på huset, inte sa du väl till hantverkarna att du ville ha huset "till höger om garageinfarten". Jag tar för givet att det fanns mycket exaktare instruktioner än så.Ja, det kanske inte är snyggt att ha pumpen installerad så den skymmer fodret. Men om det nu var så uppenbart att detta var fel och fult, då borde det väl ha varit uppenbart för din man också? Varför skulle det vara uppenbart för installatören men inte för din egen man? Han sa ju ingenting när han såg arbetet och installatören var kvar, så tydligen var det inte någon självklarhet för din man?Självklart är det tråkigt att det inte blev som du ville. Självklart kunde installatören ha stämt av exakt placering med er innan den skruvades upp. Men precis lika självklart tycker jag det är att ni skulle ha medverkat till att placeringen blev exakt så som ni ville, så JAG tycker att ansvaret för att det inte blev enligt era önskemål är till stor del ert eget.
Självklart ska du klaga/påpeka det där. Ingen vettig hantverkare sätter väl pumpen sådär? Det ser ju väldigt konstigt ut när den sitter över halva fodret.Ett hus ska väl vara snyggt även om man installerar en pump?Jag skulle inte alls ge mig. Vill dom inte ha nöjda kunder så.....Nog kan han ha bytt slang, att hantverkare ibland "sparar" pengar är väl rätt vanligt.Skulle inte chefen för företaget se/gå med på att den sitter helt oestetiskt så sprid gärna företagsnamnet så fler inte går på den bluff-firman.Man anlitar väl inte proffesionell hjälp bara för skojs skull.....om jag gjort det där själv så kan jag förstå det men inte om en riktig hantverkare gjort det.
Z: Eftersom varken du eller jag vet exakt vilket underlag och vilka instruktioner som hantverkaren ifråga fick så förstår jag inte vad du har för fakta att bygga dina påståenden på. Tror inte TS skulle ha uppskattat ett utanpåliggande regelbygge heller. Enligt min uppfattning så uppfyller pumpens placering kriteriet "under fönstret". Din jämförelse med taket förstår jag mig inte på, men överhuvudtaget så förstår jag mig inte på dina inlägg, så jag tycker inte det är värt att kommentera dem ytterligare.
Rent tekniskt så sträcker sig fönstret fram till fönsterkarmens ytterkanter anser jag och det är nog ganska vedertaget i byggsammanhang. Sedan vad man i vanligt tal menar med "fönster" är en svårare fråga. De flesta verkar syfta på fönsterrutorna när de i dagligt tal säger "fönster".Sedan vill jag betona att jag naturligtvis tycker att placeringen ur estetisk synvinkel är mindre bra, där håller jag helt och hållet med dig.Jag kan bara inte förstå (och nu menar jag inte att vara oförskämd på något vis) hur man som beställare kan låta hantverkaren få så fria händer att fritt (inom en ganska generös ram "under fönstret") bestämma placeringen och först långt efteråt påpeka detta. Speciellt som du ju tycks ha ganska starka åsikter om just estetiken. Det är det som stör mig... men det har du säkert redan uppfattat