0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Jag har haft långa gångtider med 2 grader bE också utan problem. Om den bara börjar tillräckligt 'långt ner' för att inte komma 5-6 grader från bör avfrostar den och fortsätter som en gud. Har provat detta genom att stänga av pumpen nu vid temp runt nollan för att kolla.När det var svinkallt förut gick flera dygn i rad med avfrostning som tänkt utan problem också.Jag har för mig att några andra i tråden har upplevt samma sak med just hysteres på över 3-4 grader så det är nog inte bara jag tror jag.
Har du kompressorvärmare på din maskin? (för det är väl 3fas 11kw du har?)Då undrar jag, hur beteer den sig om du sätter bE till 2gr och börvärde till 50-55grader?I övrigt om man tittar på funktionen som en påminnare:<klipp>
Hej!Jag har precis samma beteende på min 6kW pump. Vad jag kommit fram till efter en tids ändrande av parametrar så verkar det som om när ÄR värdet i tanken når över start värdet (BÖR - hysteres) och alla villkor för avfrosting är uppfyllda så stannar maskinen istället för att frosta av, för att sedan starta igen när tempen sjunkit under start temp.Detta gör den ända tills effekten blir så pass låg att den inte orkar upp till start temp inom den tid som är inställd i parameter d1 för att då göra en sjuhelsikes avfrostning och sedan börja om igen.Så jag har sett detta även med en hysteres på 2 grader men risken är ju betydligt mindre då "temperaturfönstret" är mindre.Fenomenet har visats sig nu när jag förstått att parameter d3 är när temp diffen blir större än skrivet värde mellan D3 och D4 som villkoret för avfrostning blir uppfyllt. Körde tidigare på Std 2 grader vilket innebar att det villkoret var nästan ständigt upp fyllt och avfrostningen kördes bara på d1 (tiden).Jag tror nog stig är den enda som har möjlighet att rätta till detta problem.//Gustaf S