0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Hej Juck-t...Vad har du använt för expansions kärl till ditt system...//Hasse
Jag har inget just till den separata slingan, till tankarna har jag ett 150 liters slutet kärl.Nu funderar jag på det här med defrost inställningar. Tänker jag rätt att jag fördröjer starten av avisningen om jag ökar värdet på parameter d4? Jag har ju ställt hysteresen så att pumpen inte startar så ofta, men sett problemet som man pratar om här att den använder värmen till avisningen och inte får upp driftstemp av den anledningen.
Har du en separat slinga mot tex plattvärmeväxlare måste du ha ett extra expansionskärl. Kör du mot solslinga eller radiatorsystemet så är det inga problem. Finns små billiga kärl för några hundringar.D4 parametern är ett stoppvärde - dvs vid vilken temp i pumpen avisningen stoppar.D1 = tid innan första avfostningD2 = max tid avfrostningD3= tempdiff mellan givare 3 och 4 innan startDå det är kanske D3:an du skall labba lite med
Jag fick dessutom hjälp av Sfinx som upptäckte att jag monterat min pump på felaktigt sätt, och nu går det som sjutton! Jag kommer gladeligen rekommendera Sfinx till bekanta som är intresserade av värmesystem.Jag skrev nog fel, det var d3:an jag menade. Men har jag förstått rätt att högre värde ger längre tid mellan avisningarna? Vad innebär d1, tid innan första avfrostning? Tid från vad?
Vad beträffar intrimmning så fick jag tipset om att ställa avfrostningen till 20 minuter och ändra D3 till mellan 10-15 graders skillnad.Vad som sker då är att den kollar om det har blivit ispåfrysning var 20:de minut, är det inte det så fortsätter pumpen bara, och när skillnaden är ca: 10-15 grader så avfrostar denHar dock inte provat detta själv ännu, men har tänkt att göra detta i helgen när jag kommer ner och kan ändra tillbaka ifall det inte fungerar.
Hej!Ni som vill ha sfinx LV till nåt befintligt och vill ha det enkelt och billigt och inte har en solslinga.Hade det då inte varit idé att hälla glykol i hela systemet om det inte rymmer mer än ett par hundra liter, för att slippa extra vvx och meck.VP brukar funka bättre om dom har en del vatten att jobba mot.Eller är jag helt ute och cyklar?Urban
Ja , det är ju en av möjligheterna. Just nu har jag en kombipanna som har gått med olja tom förra vintern och just nu kör vi med elpatron i pannan (TMV alpha från -91). Jag har en känsla av att min vattenvolym i pannan kommer att vara för liten vilket ger många start/stopp, pannan har 180 liter volym och 80 eller 120 liter förrådsberedare.Jag ser tre alternativ:1. Docka direkt eller via vv mot pannan med fast kondensering och sedan shunta mot elementen.2. Koppla mot radiatorreturen och använda pannan som volymförstorare, detta är ju dock svårt då vp har fast kondensering och man kommer troligtvis aldrig att ha rätt gränsvärden för start/stopp.3. Installera en acktank(som jag kan köpa av en kompis andra sidan landet) som har två slingor, en högt och en lågt och då koppla vp mot nedre slingan och sedan använda den övre för förvärmning av vv innan en vvb. Denna tank kommer jag att sätta in är planen men den kan jag inte få hem förrän om cirka en månad och jag vet faktiskt inte hur långa slingorna är i den... Det negativa med detta alternativ är ju kostnaden då det behövs laddomat eller liknande (om jag mot förmodan vill elda upp tanken med ved) mellan panna och tank, troligtvis måste man trycksätta slingan ut till vp vilket ger ett behov av en trycktank/expansionskärl till. Och man behöver forfarande en shunt med styrning mot elementen. jaja, jag bara spånar och funderar över möjligheter, det är nog bäst att göra det rätt direkt.../G