0 medlemmar och 9 gäster tittar på detta ämne.
Jaha,nu vet jag varför min pump isade igen lite. det var ett intermittent fel på en givare. Glappkontakt med andra ord. Nu funkar den kanonbra! ThumbsupVad beträffar intrimmning så fick jag tipset om att ställa avfrostningen till 20 minuter och ändra D3 till mellan 10-15 graders skillnad.Vad som sker då är att den kollar om det har blivit ispåfrysning var 20:de minut, är det inte det så fortsätter pumpen bara, och när skillnaden är ca: 10-15 grader så avfrostar denHar dock inte provat detta själv ännu, men har tänkt att göra detta i helgen när jag kommer ner och kan ändra tillbaka ifall det inte fungerar.
(500*4,18*8 )/7200=2,32Förbrukning enligt elmätaren är 1,9-2,0 kW. Blir inte bäst COP på det inte. Hetgasen ligger på 78-80 grader ser det ut som, 45 grader ut till pumpen och 51 tillbaka med ~14 liter/minut i flöde. Vad är fel och trasig? Vad ska jag slå på?
Hej SegeHar du möjlighet att sätta in en till cirkpump i serie med den du har (billigt på jula) så tror jag du ser enstor skillnad på effekten du bör nog upp i 20L/M för att få ut full effekt ..Men hur hade du kopplat in den enligt Sfnix ide med solslinga i tanken eller extern plattvärmevxl på accutank..
Ok jag har fått min bytt också i vintras..Tyckte att den nya var bättre än den gamlamen det var efter dubbelpumps montage som jag vart nöjd.. Hade min kopplad efter Sfinx schema men jag kunde inte köra så när solen börjat titta fram solpanels pumpen fick inget vatten så antigen risig Vp eller kokande solpanelså därför har jag köpt en värmevxl av Sfinx ock kopplat så här
Hejsan! Följer denna tråd med stort intresse. Har beställt en VP6 från sfinx som kommer att gå mot en 10m solslinga i botten på en 2500l acktank.... vad tror ni om det!? Effektmässigt bör den klara mitt värmebehov ner till ca -5 ºC, teoretiskt........Iden är att pumpen ska minska/ersätta vedbehovet vår till höst (har idag en 45kw vedpanna).