0 medlemmar och 9 gäster tittar på detta ämne.
När vi enda är inne på "låg pris pumpar" som den här tråden handlar om så tycker jag att det är ganska kul att så många talar emot det att man ska köpa kända märken och betala mer och få kvalite...Hittils har jag bara värme källor hemma som jag har kunnat installera enkelt själv och där oxå sparat in en del surt förväravde slantar...Hör egentligen inte hit men i garaget har jag satt in den lilla coolixen luft/ludt som ger 3,5kw och den ska gå ner till -15 med betydligt sämre cop naturligtvis men till saken så var jag ute i garaget sent inatt och jobbade och jag hade sköna 20 grader inne och friska 23 minus ute.C:A 45 kvm halvbra isolerat fristående garage och av nyfikenhet kollade jag pumpen innan jag gick in för att se hur det var med is men den var i princip helt ren....En L/L pump för 4999 kr,tycker det är ganska bra för dom pengarna.Ett par El radiatorer kostar ju faktiskt oxå att köpa...Lånade tråden lite men jag tyckte att det hade en poäng
Det ÄR en 6 KW elpatron med i paketet.Sitter ungefär vid mitten av acctanken under övre slingberedaren. Därmed i storleksordning 250 liter varmvatten som man kan spetsa till valfri temp högre än VP grundlast temp.Är man storförbrukare av varmvatten kan man sätta elpatronen på mycket hög temp och blanda ner till uppemot 500 liter varmvatten.
hejsan!Funderar på det lilla paketet (sol+VP) från sfinx. Har tänk att ha det i fritidshuset. Har nu en vedpanna med (trasig) acctank från 80-talet. Tyvärr sitter expansionskärlet uppe på vinden utanför isoleringen så det har frusit att antal gånger vilket har lett tillatt några svetsar på acctaken har spruckit. Det jag funderar på är om jag ska satsa på att behålla pannan och komplettera systemet med en slavtankpå 700l så att man kan elda ordentligt (miljövänligt) eller om det räcker med sol+VP?Huset är byggt 1930 och tilläggisolerat '82, 79kvm. Isoleringen är bra, det går att värma huset (och hålla värmen)med vedspisen i köket och 2 värmefläktar - fast det tar ett tag att värma upp det:) En annan undran är hur det är med inställningarna, går det att ställa ner temperaturen till ca 15grader då vi inteär i huset?En tredje undran är att några ev er skriver att ni har installerat allt själva(utom elen då...). Hur krångligt är det?Hur funkar det med garatiner och sånt om man gör allt själv?